Länsisataman kehittäminen

 

Liikennejärjestelyjen rakentaminen on kesken ja alueella on työnaikaiset liikennejärjestelyt osittain syksyyn 2017 saakka

Helsinkiä rakennetaan vilkkaammin kuin koskaan ja uusi merellinen kaupunginosa Jätkäsaari rakentuu kovaa vauhtia. Entiset teollisuus- ja satamakäytössä olleet ranta-alueet muuttuvat vähitellen asumisen, työpaikkojen ja palveluiden kaupunginosaksi.

Helsingin Satama on tässä työssä mukana kehittämällä Länsisatamaa ja rakentamalla Jätkäsaaren kärkeen uutta terminaalialuetta, jonne uusi Länsiterminaali 2 valmistuu keväällä 2017.

Uusi matkustajapaviljonki tarjoaa vanhan Länsiterminaalin rinnalla matkantekoa vuosittain miljoonille matkailijoille Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä.

Kaksoiskaupungin välinen laivareitti on yksi maailman vilkkaimmista, ja sen matkustajamäärät kasvavat jatkuvasti.

Julkisen liikenteen yhteydet uudelle terminaalille ovat valmistuessaan sujuvat. Raitiovaunut 9 ja 6T kulkevat oven eteen, ja 2020-luvulla terminaalille kulkee kolme raitiolinjaa.

Länsiterminaali 2 on sujuva myös laivaliikenteen näkökulmasta. Laiturilla LJ7 otetaan käyttöön automaattinen laivojen kiinnitysjärjestelmä, joka pitää laivat laiturissa alipaineen avulla ja kaksoisramppi, jonka avulla ajoneuvoja voidaan ajaa laivaan samanaikaisesti kahdesta kerroksesta.

Laivaväylä paranee, kun Pihlajasaaren kiertoväylä valmistuu.

Koko hankkeen aikataulu:

  • Aluerakennustöiden aloitus 01/2015
  • Uudet laiturit valmiit 06/2015
  • Länsiterminaali 2:n rakentaminen käynnistyi 09/2015
  • Uusi  check in -alue otettiin käyttöön 30.5.2016
  • Tyynenmerenkadun eteläpään rakentaminen alkoi lokakuussa 2015
  • Tyynenmerenkadun eteläosa ja raitiotie Länsiterminaali 2:n liikenteelle 02/2017
  • Tyynenmerenkatu valmis syksy 2017
  • Länsiterminaali 2 valmis 03/2017

Ympäristöystävällinen terminaali

  • Hyvät julkisen liikenteen yhteydet, jotka vähentävät henkilöautoliikennettä.
  • Kaikissa laitureissa on mahdollisuus jättää jätevedet ilmaiseksi.
  • Laitureissa on mahdollisuus toteuttaa laivojen maasähkökytkentä. Se vähentää päästöjä.
  • Automaattiset porttitoiminnot  vähentävät ruuhkautumista ja tyhjäkäyntiä.
  • MoorMastereiden (laivojen automaattinen kiinnitysjärjestelmä) avulla alusten kiinnitys ja irrotus nopeutuu ja vähentää siten alusten polttoaineen kulutusta ja päästöjä.
  • Laivapaikat sijoitetaan edullisesti meriväylään nähden. Näin laivaliikenne on sujuvampaa ja päästöt pienempiä.
  • Terminaalin valaistuksen tarvitsema energia tuotetaan aurinkopaneeleilla.
  • LNG:n tankkaus on mahdollista. LNG-laivojen pakokaasupäästöt ja melu ovat vähäisempiä
Kartta Länsisatama 2016-2017

Liikennejärjestelyjen rakentaminen on kesken ja Länsistaman alueella on työnaikaiset liikennejärjestelyt osittain syksyyn 2017 saakka.


Länsisataman henkilöautojen lähtöselvitys aloitti uudella paikalla 30.5.2016.

Uudella Länsisataman raskaan liikenteen portilla on ajoneuvojen automaattinen tunnistus ja check-in. Raskaan liikenteen portti on varustamoilla yhteiskäytössä.

Länsisatamassa käynnissä olevat hankkeet

Länsiterminaali 2 ja matkustajakäytävät LJ7 ja LJ8 / projektinjohtourakka,
YIT Rakennus Oy, Valmistuu 03/2017

LJ7 maihinnoususiltojen toimitus ja asennus Länsisatamassa,
 Alekon Holding AS, Viro
Valmistuu  03/2017

LJ8 maihinnoususiltojen toimitus ja asennus Länsisatamassa,
Adelte Ports & Maritime, Espanja
Valmistuu 05/2017

Kentät

Helsingin Satama Oy:n omajohtoiset infratyöt
Valmistuu 05/2017

Laajennusalueen sähkötyöt, Aro Systems Oy
Valmistuu 04/2017

Tyynenmerenkadun eteläosan rakentaminen
Kuljetus ja Maanrakennus P. Salonen
Valmistuu 10/2017

Talvipäällystysurakka 2016-2017, Lemminkäinen Oy,
Valmistuu 03/2017

Co financed by EU