Kolme maihinnoususiltaa Länsisatamaan

Oliko joskus aika, kun matkustajat nousivat Tallinnaan matkaaviin aluksiin tuiskussa ja tuulessa lankonkia pitkin matkatavaroita mukanaan raahaten? Antaa muiston vain haalistua. Nyt, kun Länsisataman matkustajakäytävien ja maihinnoususiltojen muodostama verkosto kasvaa entisestään, valoisien lasisiltojen ja -käytävien tärkein tehtävä on omalta osaltaan tarjota turvallista ja sujuvaa matkustamista.

Helsingin Sataman keväällä 2017 avattavan Länsiterminaali 2 yhteyteen on rakennettu kaksi uutta laituripaikkaa Tallinnan liikenteen aluksille. Niitä palvelemaan rakennetaan ensi kevääseen mennessä kolme uutta maihinnoususiltaa ja n. 350 metriä uutta matkustajakäytävää, joka yhdistyy saumattomasti jo olemassa oleviin käytäviin. Kokonaisuudesta tulee joustava ja monikäyttöinen.

Minkälainen on hyvä maihinnoususilta?

Adelten havainnekuva maihinnoususillasta
Maihinnoususilta on tärkeä linkki matkustajakäytävien ja alusten välillä. Ruoholahden puoleisen laivapaikan maihinnoususillan rakentamisesta vastaa Adelte Ports & Maritime.

Laiturit sijaitsevat kahta puolin uutta terminaalia, joten kävelymatkat laivaan ovat lyhyet.

– Laadukas maihinnoususilta tekee matkustamisesta turvallista, nopeaa ja sujuvaa, listaa siltojen rakentamisesta valvova Tuomo Lekkerimäki Prohoc Oy:stä.
– Länsisatamaan tulee rakenteellisesti vakaat, säänkestävät ja monikäyttöiset sillat, jotka pystyvät joustavasti palvelemaan monia erilaisia alustyyppejä.

Länsisataman noin 14 metrin korkeudessa kulkevat matkustajakäytävät ovat kiinteitä rakenteita, ja maihinnoususillat taas kuin joustavia liitospaloja käytävien ja alusten välillä. Siltoja voidaan liikuttaa kiskoilla sivusuunnassa, korkeussäätö sujuu hydraulisesti. Maihinnoususillan avulla pystytään sopeutumaan niin merenpinnan vaihteluihin kuin siihen, että eri alusten ovet sijaitsevat eri paikoissa.

Monimutkaista yhteispeliä

– Siltojen rakentaminen on kotimainen projekti, jossa on kuitenkin mukana urakoitsijoita myös Virosta ja Espanjasta. Erilaiset kokemukset, hinnoittelut, tiukka aikataulu ja kulttuurienväliset erot on kaikki otettava huomioon.  Eri urakoitsijoiden ratkaisut pitää saada sopimaan yhteen ja oman haasteensa tuo se, että asennusten pitää onnistua turvallisesti ja nopeasti samaan aikaan, kun satama toimii täydellä vauhdilla, Lekkerimäki kertoo mielenkiintoisen projektin haasteista. 

Maihinnoususiltojen perussuunnittelusta vastaa kouvolalainen Twoy Engineering, jolla on kokemusta myös lentokentiltä vastaavista projekteista. Hernesaaren puolen laiturin kaksi maihinnoususiltaa rakentaa virolainen Alekon Holding ja Ruoholahden puoleisen laivapaikan maihinnoususillasta vastaa espanjalainen Adelte Ports & Maritime.

Matkustajakäytävien rakentaminen taas kuuluu osana terminaalin rakennusurakkaan, jonka projektinjohtourakoitsija on YIT.

Valmista alkaa tulla alkuvuodesta

Maihinnoususiltojen osien valmistus
Hernesaaren puoleisten maihinnoususiltojen osien valmistus käynnissä. Urakoitsijan alihankintakonepajan hitsaus-insinööri German Belov (vas.) ja Helsingin Sataman Veikko Saukkonen tarkastelivat 7.9.2016 työn etenemistä.

Länsiterminaali-projekti kokonaisuudessaan on Helsingin Satamalle vuosikymmenen merkittävin hanke, joka tähtää merimatkustuksen sujuvuuteen myös tulevaisuudessa, kun Helsingin ja Tallinnan välinen meriliikenne yhä jatkaa kasvuaan. Koko projekti tulee maksamaan noin 96 M euroa, johon Helsingin Satama saa EU-rahoitusta noin 19,2 M euroa. Pelkästään uusien maihinnoususiltojen investoinnin arvo on noin 4 M euroa.

Projektin aikataulu on haastava. Yhtenä tavoitteena on voida palvella ensi keväänä valmistuvaa Tallinkin Megastar-alusta uudelta laituripaikalta heti alusta lähtien.

– Nyt on Hernesaaren puoleisten maihinnoususiltojen osavalmistus käynnissä, asennusvaiheeseen päästään loppuvuodesta ja käyttöön ne voidaan ottaa helmikuussa 2017. Toisen puolen maihinnoususilta seuraa tiiviillä aikataululla perässä, Lekkerimäki vahvistaa.

Rakenteellista ajansäästöä

Olennaisena osana kokonaisuuteen kuuluu myös Hernesaaren puoleiselle laiturille Megastaria varten rakennettava kaksoisramppi, jonka on suunnitellut Ramboll Finland. Alaramppi valmistui jo 2015, ja yläramppien osien valmistus on nyt käynnissä Konepaja Survosella Huittisissa. Perustukset ja maapenkereen rakentaa Terramare, jonka urakka valmistuu lokakuun 2016 alussa. Sen jälkeen alkaa ylärampin asennus.

Kaksoisrampin avulla laivan purkaminen ja lastaaminen satamassa nopeutuu, kun autot voivat ajaa laivaan samanaikaisesti kahdesta kerroksesta. Nopeus ja matkanteon mukavuus ovat siis lähtökohtina tässäkin investoinnissa. 

 

Co financed by EU