Risteilyliikenteen kehittäminen

Kansainvälisen risteilyliikenteen pääpaino on koko 2000-luvun ajan siirtynyt Eteläsatamasta Länsisatamaan aluskoon kasvaessa. Nykyisin jo noin 90 % kansainvälisistä risteilymatkustajista tulee Helsinkiin Hernesaaren ja Länsisataman laiturien kautta.

Melkin laiturin käyttö Helsingin Sataman risteilyalusliikenteen käytössä päättyy vuonna 2019. Se korvataan uudella Hernesaareen rakennettavalla laiturilla, joka tulee nykyisten Hernesaaren laitureiden jatkeeksi ja lähinnä isojen risteilyalusten käyttöön.

Uusi laituri takaa jatkossakin sen, että Helsingin nykyinen asema yhtenä Itämeren parhaista risteilykohteista säilyy.

Risteilyliikenteen palvelut keskitetään Hernesaareen

Matkustaja- ja miehistöpalvelut voidaan hoitaa entistä tehokkaammin, kun risteilylaiturit ovat toistensa läheisyydessä. Hyvillä raitiotieyhteyksillä tullaan helpottamaan matkustajien liikkumista kaupungin keskustaan.

  • Laiturin rakentaminen alkaa vuoden 2017 aikana
  • Uuteen laituriin voidaan ottaa vastaan jopa 360 m pitkiä aluksia
  • Käyttöönotto vuoden 2019 risteilykaudella

Hernesaareen kaavoitetaan merellistä asuinaluetta, jolle leimansa antavat monipuoliset veneilypalvelut ja kesäisin kansainvälinen risteilyliikenne.

Kuva: Helsingin Kaupunkisuunnitteluvirasto, osayleiskaavaesitys 5/16
Kuva: Helsingin Kaupunkisuunnitteluvirasto, osayleiskaavaesitys 5/16