Hernesaaren risteilylaiturin rakentaminen etenee vauhdilla

Hernesaaren risteilylaiturin esirakentaminen alkoi kesäkuussa 2016 ruoppauksella ja täytöllä. Tulevan laiturin alueelta ruopattiin pilaantuneita maa-aineksia ja pehmeää savea. Täyttöön kului 302 000 kuutiota louhetta ja se ulottui yli kaksi metriä merenpinnan yläpuolelle.

Samanaikaisesti oli käynnissä Pihlajasaaren kiertoväylän syventäminen, jossa uuden laiturin edustan väyläaluetta sekä levennettiin että syvennettiin isojen risteilijälaivojen tarpeita varten.

Henesaaren risteilylaiturin elementit
13 metriset elementit täytettiin betonilla ja laskettiin meren pohjaan.

Valtavat betonielementit pitävät laiturin paikallaan

Varsinainen laiturinrakentamisurakka alkoi huhtikuun 2017 alussa. EU-laajuisen tarjouskilpailussa urakoitsijaksi valikoitui Terramare Oy, joka oli myös tekemässä esirakentamisurakkaa.

Aluksi maapenkkaa korotettiin väliaikaisesti noin kahdella metrillä, koska louhetta haluttiin säilöä myöhemmin tehtävää laiturirakenteen täyttöä varten.

Toukokuusta alkaen laituri-alueella valettiin valmiiksi betoniset noin 13 metriä korkeat laiturielementit, jotka nostettiin elo-syyskuussa suurella uivalla nosturilla lopulliseen paikkaansa merenpohjaan tasatulle alustalle. Laiturin pitkälle sivulle tulee 313 metriä elementtejä ja vanhan Hernesaaren laiturin päätyyn tulee 20 metrin liitosrakenne.

Kun elementit on asennettu merenpohjaan, niiden tausta täytetään aiemmin alueelle tuodulla louheella. Tämän jälkeen rakennetaan laiturimuuri varusteineen ja putkituksineen. Lopuksi taustakenttä viimeistellään ja asfaltoidaan sadevesikaivoineen ja valomastoineen. Varsinaisen laiturin jatkeeksi tulee 135 metrinen, kivilohkareilla luiskattu osuus, jolle tulee kolme isoa laivojen kiinnitykseen tarkoitettua pollaria.

Valmista risteilykaudelle 2019

Varsinainen laiturin rakennusurakka valmistuu lokakuussa 2018, minkä jälkeen laiturialue vielä viimeistellään sähkötöiden, valomastojen ym. varusteiden osalta käyttökuntoon kevään 2019 risteilykautta varten.