Helsingin Satama
02.03.2017 //
Teksti:
Kimmo Kallonen
//
Kuva:
Soili Rajamäki

Helsingin Satama tähtää suurimmaksi matkustajasatamaksi Euroopassa

Helsingin Satama tavoittelee lähivuosina asemaa Euroopan suurimpana matkustajasatamana. Helsingin Sataman kautta kulki viime vuonna lähes 12 miljoonaa matkustajaa. Takamatkaa Euroopan kärkisijaa pitävään Doveriin on enää noin puolen miljoonan matkustajan verran.

Helsingin Sataman toimitusjohtaja Kimmo Mäki uskoo äskettäin Länsisatamassa avatun Länsiternimaali 2:n myötä matkustajamäärien yhä kasvavan.

– Olemme todistamassa merkittävää muutosta Suomen kansainvälisten yhteyksien kehittämisessä, jota toivottavasti voimme vuosikymmenten jälkeenkin muistella. Uskon, että tämä muutos tulee johtamaan siihen, että Helsingin Satamasta kasvaa Euroopan vilkkain matkustajaliikennesatama, Mäki sanoi Länsiterminaali 2:n avajaisissa.

Uusi terminaali palvelee nopeammin 

Länsiterminaali 2 palvelee erityisesti Helsingin ja Tallinnan välistä matkustajaliikennettä. Avajaispuheessaan Kimmo Mäki halusi puolustaa myös Suomen ja Viron välisen matkustajaliikenteen mainetta.

– Helsingin Sataman tekemän selvityksen mukaan vain 3 prosenttia matkustajista vetää mukanaan kaljakärryjä, mutta huomattavasti useampi kantaa mukanaan työmatkalla tarvittavaa kannettavaa tietokonetta, lapsille ja sukulaisille tuotavia tuliaisia sekä hyviä muistoja mukavasta lomamatkasta. Nämä ovat niitä asioita, jotka kasvattavat taloutta ja lisäävät ihmisten hyvinvointia.

Kimmo Mäki avaa Länsiterminaali 2:sen.
Sataman toimitusjohtaja Kimmo Mäki kilautti laivakelloa ja Länsiterminaali 2 avautui tiistaina 28.2.

Mäki muistutti, että matkustaja-aluksilla kuljetetaan myös merkittävä osuus Suomen ulkomaankaupan tavaraliikenteestä.

Länsiterminaali 2:n suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota matkustusmukavuuteen ja liikenneyhteyksiin. Kävelymatka laivoihin on lyhyt ja lähtöaulan palvelutasosta vastaa muun muassa Suomen pisin baaritiski. Joukkoliikenneyhteydet ovat myös hyvät. Raitiovaunulinja 9 tuo perille terminaalin viereen.

Hanke alitti budjetin ja valmistui etuajassa

Ympäristöasiat ja energiatehokkuus ovat myös ohjanneet suunnittelua. Uuden terminaalin valaistus toimii aurinkosähköllä. Automooring-kiinnitys säästää laivojen polttoainetta ja jätevesien vastaanottojärjestelmä toimii tehokkaasti.

Länsiterminaali 2:n budjetti oli 45 miljoonaa euroa ja koko hankkeen 90 miljoonaa euroa. Kustannukset alittivat budjetin noin viidellä prosentilla.

Ensi vaiheessa uutta terminaalia käyttää Tallink Silja aluksillaan MegaStar ja Star. Kesäkuussa myös Eckerö Linen MS Finlandia siirtyy Länsiterminaali 2:een.