Helsingin Satama
14.12.2017 //
Teksti:
Tiina Parikka

Palkittu Länsiterminaali

Sähkösuunnittelijat NSS ry:n asiantuntijat  palkitsivat marraskuun alussa Länsisataman terminaali 2:n sisävalaistuksen Vuoden valaistus­kohde 2017 -palkinnolla. 

Tuomariston mielestä Helsingin Sataman Länsiterminaali 2 on hyvä esimerkki arkkitehtuurin, toiminnallisuuden ja valaistuksen yhdistämisestä. Suunnittelu perustuu harkittuun kokonaiskonseptiin, jota eri suunnittelualojen hyvällä yhteistyöllä on pystytty noudattamaan. 

Länsisatama

Terminaali on rakennettu palvelemaan nopeaa reittiliikennettä, joten valaistuksen yhtenä tehtävänä on ohjaaminen. Länsisataman terminaalin valaistussuunnittelussa yksinkertainen lineaarisen valoviivan idea erilaisin kattoon ja käsijohteisiin tehdyin sovelluksin tukeekin oivaltavasti väkimassojen johdattelua terminaalirakennuksessa valon avulla. 

Toisen kerroksen suuresta aulasta avautuu upea näköala merelle. Valtavat ikkunat mahdollistavat myös päivänvalon hyödyntämisen vyöhykkeittäin päivänvalosensoreiden avulla. Valaisimet ja muu tekniikka on onnistuttu integroimaan erinomaisesti puurimoista tehtyyn kattorakenteeseen, jonka johdosta tilavaikutelma on rauhallinen ja häikäisemätön. Tässä kohteessa valaistus integroituu arkkitehtuuriin.

Toisen kerroksen lähtöaula nousi keskiöön myös Vuoden Teräsrakenne -palkinnon kriteereissä. Aulan keskeisimmän arkkitehtonisen elementin muodostaa teräsristikkorakenteinen ja puuverhoiltu jännitteisesti kaareutuva alakatto. 

Vuoden Teräsrakenne-palkinnon Länsiterminaali 2:n suunnitelusta sai pää- ja arkkitehtisuunnittelusta on vastannut PES-Arkkitehdit Oy. Pääsuunnittelijana on toiminut arkkitehti SAFA Tuomas Silvennoinen.

PES-Arkkitehdit Oy:n lisäksi työstä palkittiin kohteen tilaaja Helsingin Satama, rakennesuunnittelusta vastannut Sweco, pääurakoitsija YIT sekä teräsrungon ja lasijulkisivut toimittanut Normek. 

Palkintolautakunnan mukaan ”Terästä Länsiterminaali 2:ssa on käytetty arkkitehtuurin kannalta luontevissa rakenteissa. Odotushallin vaativa geometria on toteutettu teräsrakenteisena, mikä mahdollistaa pitkät jännevälit ja pystyrakenteista vapaan ilmavan tilan. Myös sekundaariset katosrakenteet kuten sisääntuloaukion taksikatos ovat ilmeikästä ja onnistunutta teräsarkkitehtuuria. Rakenteiden jäykistyksessä on hyödynnetty kehäjäykistystä, mikä tukee terminaalirakennuksen ilmavaa ja pelkistettyä yleisilmettä”.

Lisäksi Helsingin Sataman Länsiterminaali 2 -hanke oli mukana Vuoden 2017 RIL-Palkinnon finaalissa, ja ylsi jaetulle toiselle sijalle yhdessä Eduskunnan päärakennuksen peruskorjaushankkeen kanssa.

Länsiterminaali 2 on myös Helsingin rakennuslautakunnan vuotuisen tunnustuspalkinnon, Rakentamisen Ruusun saajan shortlistalla. Palkinto jaetaan laadukkaasta Helsingin rakennettuun ympäristöön liittyvästä työstä 8.12.2017. 

4.12. kansainvälisenä vammaisten päivänä, Länsiterminaali 2 sai vielä Helsingin kaupungin vammaisneuvoston vuosittain myöntämän tunnustuksen hyvin toteutetusta ja saavutettavasta esteettömyydestä.