Helsingin Satama
10.01.2017 //
Teksti:
Kari Martiala
//
Kuva:
Kari Martiala

Tulossa mainio risteilykausi

Ensi risteily-kautena Helsinkiin on rantautumassa noin 265 risteilyalusta, parikymmentä enemmän kuin viime vuonna.

Satamamestari Antti Pulkkisen mukaan saapuvien alusten määrä tapaa vaihdella, joten luettelo vuoden 2017 aikana saapuvista risteilyaluksista julkaistaan perinteisesti vasta vuodenvaihteessa.
– Alusten määrä voi toki elää aivan risteilykauden alkuun saakka ja peruutuksia voi tulla esimerkiksi säästä johtuen vielä kauden aikanakin, hän sanoo.

Risteilyalusvarustamot tekevät satamapaikkojen varauksia jo vuodelle 2018 ja kaukaisimmat varaukset ovat vuodelle 2021. Käytännössä varauksia tehdään noin kaksi vuotta eteenpäin.

Serenade of the Seas, uima-allasalue
Serenade of the Seas on Helsingin Sataman vakiovieraita. Alus tuo 2 490 matkustajaansa kaupunkiin myös ensi kesänä.

Tulevalla risteilykaudella Helsinkiin saapuvat alukset ovat pääosin samoja kuin edellisinä vuosina, mutta muutama uusikin alus tullaan näkemään kesän aikana.
– Matkustajamäärät ovat nousseet alusten koon kasvaessa ja ensi kesäksi odotamme Helsinkiin noin 440 000 kävijää, kun tänä kesänä määrä oli 408 900 ja edellisvuonna 436 500.

Pulkkisen mukaan lopullinen kävijämäärä selviää vasta kauden päätyttyä syksyllä, kun esimerkiksi peruutusten määrä on tiedossa. Viime kesä oli varsin tuulinen ja seitsemän risteilyalusta peruutti tulonsa voimakkaan tuulen takia.
– Joskus peruutukset johtuvat sääoloista Pietarissa. Laivat ajavat Kronstadtin satamaan kapeaa kanavaa ja se saatetaan sulkea kovan tuulen ajaksi. Silloin laivat kiertävät merellä odottaessaan tuulen tyyntyvän.

Tieto kovan tuulen aiheuttamasta peruutuksesta voi tulla Helsinkiin vasta aluksen tulopäivän aamuna.
– Kun merellä tuulee reippaammin, kapteeni ja luotsi saattavat turvallisuussyistä jättää tulematta satamaan. Risteilyaluksissa on suuri tuulipinta, joka kovalla tuulella vaikuttaa aluksen ohjailtavuuteen kapealla sisääntuloväylällä.

Onnekkaat Helsinki ja Tallinna

Risteilytoiminnan, laivasuunnittelun ja -rakentamisen asiantuntija Eero Mäkinen Emmanoa Oy:stä sanoo, että Helsinki ja Tallinna ovat Itämerellä erityisasemassa.
– Näistä kaupungeista on vain yön matka Pietariin ja useimmiten toisessa niistä käydään menomatkalla ja toisessa paluumatkalla. Ilman Pietaria Itämeren risteilytoiminta olisi varsin vähäistä, hän kuvailee.

Itämeri on Mäkisen mukaan varustamoille erittäin tuottoisa alue, yksi parhaimmista maailmassa, ellei peräti paras. Risteilymatkailun kehitys on ollut Itämerellä vuosittain yli yhdeksän prosentin kasvussa, mutta viimeisten kolmen vuoden aikana kasvu on jäänyt kahden prosentin tasolle.
– Kesällä 2016 Itämerellä risteili 60 eri alusta, kun koko maailmassa on käytössä yli 300 risteilyalusta.

Hernesaaren uusi risteilylaituri

Hernesaaren uuden risteilylaiturin rakennustyöt ovat käynnistymässä 2017 ja ensimmäisiä esirakennustöitä on jo tehty. Laituri valmistuu risteilykaudelle 2019. Uuteen laituriin voidaan ottaa vastaan jopa 360 metriä pitkiä aluksia.

Risteilylaituri on Helsingin kaupungin osayleiskaavan mukainen ja se rakennetaan Helsingin kaupungin ja Helsingin Satama Oy:n yhteistyönä. Kaupunki vastaa esirakentamisesta, jonka osalta työt aloitettiin jo viime kesänä. Helsingin Sataman osuuden, varsinaisen risteilylaiturin, rakennustyöt käynnistyvät keväällä 2017. Risteilylaiturin urakkatarjouskysely on parhaillaan käynnissä. Uusi risteilylaituri liittyy nykyiseen laiturialueeseen ja muun muassa alueen kunnallistekniseen verkostoon, Helsingin Sataman suunnittelupäällikkö Satu Aatra kertoo.
– Hernesaaren koko alue muuttuu ja kehittyy lähivuosina, kun osayleiskaava ja asemakaava tulevat hyväksytyiksi, ja asunto- ja toimitilarakentaminen pääsevät alkamaan. Alueen rakentuessa risteilyliikennettä palvelevien bussien käyttöön varataan tilaa katualueelta.

Reilusti yli 80 prosenttia Helsingin Sataman matkustajaliikenteestä kulkee Hernesaaren ja Länsisataman kautta. Risteilyliikenteen suurten alusten keskittäminen Hernesaareen tehostaa sekä Helsingin Sataman että kaupungin risteilyvarustamoille ja matkustajille tarjoamia palveluja.

Matkamuistomyymälät, kahvilat ja muut palvelut sijaitsevat varsinaisen satama-alueen ulkopuolella, mutta kuitenkin sataman välittömässä läheisyydessä. Tulevaisuudessa myös raitiovaunut palvelevat aluetta.