Kumppanit
11.12.2016 //
Teksti:
Arja Vartia

Vienti vetää tuontia paremmin

Konttivarustamojen viestit ovat nyt linjassa keskenään: vienti vetää, mutta tuonti takkuaa. Huolenaiheita ovat liikenteen epätasapainon ohella rahtien alhaisuus ja Suomen talouden hidas kasvu.  Ensi vuonna Itämerelle on tulossa uusia konttialuksia.

Syykuussa Vuosaaren kautta kulki kontteja yhdeksän prosenttia viimevuotista enemmän. Koko alkuvuoden kasvu oli kuusi prosenttia. Ja edellinenkin vuosi oli kahdeksan prosentin kasvun vuosi.
– Meidän kasvulukumme noudattelevat samaa linjaa Vuosaaren lukujen kanssa. Varsinkin Euroopan suuntaan menevä liikenne vetää nyt hyvin. Tuonti on selvästi
vähäisempää, kertoo Containerhips Ltd:n toimitusjohtaja Kari-Pekka Laaksonen.

Laaksosen mukaan epätasapaino on suoraa seurausta Venäjän liikenteen kehityksestä. Halpa rupla lisää vientiä ja heikko taloustilanne vähentää tuontia.
Containerships hakee asiakkaita Venäjältä myös Pietarin ja Moskovan ulkopuolelta muun muassa Jekaterinburgista ja muista kaukaisemmista maakunnista, joissa on paljon vientiteollisuutta.

Tuonnin ja viennin epätasapainosta huolimatta Containerships ei Laaksosen mukaan ole joutunut kuljettamaan tyhjiä kontteja.
– Olemme pystyneet kierrättämään omia 15 000 konttiamme tehokkaasti.

Tehokkuuden paranemista yhtiö odottaa myös neljästä uudesta LNG-laivastaan, joista ensimmäinen tulee liikenteeseen vuoden 2018 alussa. Loput kolme Kiinassa
rakennetuista aluksista tulevat sen jälkeen kolmen kuukauden välein.

Containershipsin alusten bunkrauksen hoitaa Shell Rotterdamissa. Yhdellä LNG-tankkauksella alukset seilaavat noin 3 500 mailia.

Syöttöliikenne vetää

Maailman suurimpiin kuuluvan konttivarustamon Maerskin Suomen toimitusjohtaja Michael Enberg kertoo, että yhtiön Itämeren syöttöliikenne on kehittynyt suotuisasti,
myöskin Vuosaaren osalta. Maerskin hyvästä liikenteen kehityksestä kertoo sekin, että yhtiö suunnittelee isompien feeder-alusten tuomista Itämerelle vuoden 2017 aikana.

CMA CGM:n Suomen toimitusjohtaja Jouni Ahrela kertoo, että liikenne Vuosaaressa on viennin osalta kasvussa, mutta tuonnissa he ovat viime vuotta jäljessä.
– Kotimaan vaisu kysyntä on näkynyt erityisesti kulutustavaran tuonnissa Kiinasta. Osa Vuosaaren konttiliikenteen hyvästä kasvusta selittyy lisääntyneenä tyhjien konttien tuontina ja vientinä. Sama ilmiö näkyy myös Kotkan ja Rauman luvuissa. Tuonnin ja viennin epätasapaino lisää tyhjien konttien tuontia Suomeen. Viime vuonna tyhjiä kontteja tuotiin Suomeen 350 000 TEU:ta, Ahrela sanoo.

Ahrelan mukaan vientikonttien rahtitaso on pysynyt vakaana useilla overseas-markkinoilla.
– Sen sijaan Kaukoidän tuontirahdit ovat olleet koko vuoden ennätyksellisen alhaalla. Se johtuu pääosin laivakapasiteetin ylitarjonnasta Aasian ja Euroopan välisessä
liikenteessä. Myös Aasian viennin kasvu on arvioitu alhaiseksi. Tuontirahteihin on odotettavissa huomattavia korotuksia loppuvuoden aikana, Ahrela ennustaa.

Alan tervehtymistä toivotaan

Kontteja Vuosaaren satamassa

Sekä Enberg että Ahrela odottavat, että tilanne paranee tulevan vuoden aikana.
– Olemme positiivisella mielellä, koska uskomme että tulevaisuus tuo tullessaan lisää
alan konsolidointia, jotka tervehdyttäisivät alaa. Se myös toivottavasti nostaa rahdit siedettävälle tasolle ja siten säilyttää alan elinkelpoisuuden, Enberg sanoo.

Ahrela odottaa kasvua Suomen vientiteollisuuden, erityisesti metsäteollisuuden positiivisista näkymistä.
 – Uudet investoinnit sellu-, kartonki- ja sahateollisuuteen tuovat markkinoille uutta kuljetettavaa, erityisesti niin kutsutuille overseas-markkinoille, joiden viennin kasvattamiseen teollisuus panostaa voimakkaasti.
– Tuonti tuskin tulee piristymään tulevanakaan vuotena. Kotimaan kysyntä ja kotitalouksien ostovoima jatkunevat heikkoina myös ensi vuonna ja uutta nousua tuonnissa odotellaan vasta aikaisintaan vuodelle 2018, Ahrela arvioi.

Konttivarustamojen liittoumat uusiksi

Valtameriliikenteen konttivarustamojen ylikapasiteetti ja heikko kannattavuus ovat vauhdittaneet varustamot uusiin alliansseihin ja useisiin fuusioihin. Nyt myös alan
jättiläiset hakevat kumppaneita. Valtameriliikenteen konttiliikenteen pitkään jatkunut ylikapasiteetti on näkynyt varustamojen heikkona kannattavuutena jo useita vuosia. Myllerryksestä kertoo sekin, että pelkästään kahden viimeksi kuluneen vuoden aikana 20 suurimmasta varustamosta jo viisi on kadonnut.

Uusia ja entistä isompia laivoja on finanssikriisin jälkeen alkaneesta kysynnän laskusta huolimatta tullut liikenteeseen ja lisää on tulossa telakoilla. Näkyvin esimerkki alan kriisistä nähtiin tämän vuoden elokuun lopussa, kun maailman seitsemänneksi suurin varustamo Hanjin Shipping haettiin konkurssiin.

Huhut konkurssista olivat pitäneen alan toimijat varpaillaan jo pidempään ja monet konttikuljettajat olivat jo vältelleet Hanjinia. Silti merelle jäi jumiin yli 61 konttilaivaa.
Jo aikaisemmin tänä keväänä syntyi uusi yhteenliittymä, Ocean Alliance, jossa ovat mukana CMA CGM, China Cosco Shipping, Evergreen Line ja OOCL. Ensi vuoden
huhtikuun alussa alkava ja viisi vuotta kestävä yhteistyö luo lukuisia uusia maailmanlaajuisia yhteyksiä Aasian, Euroopan ja Yhdysvaltojen välille.

Ocean Alliance sekä Maersk Linen ja Mediterranean Shipping Con muodostama 2M Alliance ovat jättiläisiä. 2M hallinnoi 27,2 prosenttia konttialusten kapasiteetista ja uusi Ocean Alliance 23,5 prosenttia. Alphalinerin analyysin mukaan näillä kahdella liittoumalla on hallussaan yhteensä 51,2 prosenttia maailman konttialuskapasiteetista.

Viimeisin uutinen liittoumista tuli lokakuun lopulla. Sen mukaan Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd., Mitsui O.S. K. Lines Ltd., and Nippon Yusen Kabushiki Kaisha ovat sopineet, että ne perustavat joint venture -yrityksen. Se koskee sekä konttiliikennettä että terminaalitoimintaa Japanin ulkopuolella. Uuden yhteenliittymän aluskapasiteetti
on 1,4 miljoonaa TEU:ta. Yrityksen käytännön järjestelyjen pitäisi olla valmiita ensi vuoden aikana ja käytännön yhteistyön alkaa 1.4.2018.

Saksan suurin varustamo Hapag-Lloyd on karsinut kustannuksia ja hakenut parempaa kannattavuutta fuusiosta United Arab Shipping -varustamon (UASC) kanssa.

Muita viimeaikaisia alan muutoksia ovat muun muassa nämä: XpressFeeders  osti TransAtlanticin Ruotsissa, tanskalainen Unifeeder A/S osti viime syksynä norjalaisen
Tschudi Shipping Company AS:n ja hollantilainen Samskip osti norjalaisen ECL:n eli Euro Container Lines A/S:n.