Usein kysyttyä

Olen menossa vastaan kansainvälisellä risteilyaluksella tulevaa sukulaista. Mistä tiedän, mihin satamaan laiva tulee?

Laivojen saapumisajat ja -paikat löytävät täältä ja kartta laitureista löytyy täältä. Matkustajia voi mennä vastaan porttialueen ulkopuolelle.

Olen tulossa kansainvälisellä risteilyaluksella Helsinkiin. Onko kaupungin keskusta kävelymatkan päässä?

Risteilyalusten laitureilta on enintään 4 km keskustaan. Helsinkiin saapuville matkustajille ohjeet kaupungin keskustaan löytyvät eri terminaalien sivuilta (esim. Matkustajat / Länsiterminaali1). Terminaalien sivuillta löydät myös reittioppaan. Kansainvälisten risteilyalusten matkustajat löytävät liikkumisohjeita täältä.

Olen tulossa laivalla Helsinkiin, miten pääsen lentokentälle?

Löydät ohjeita jatkoyhteyksistä mm. Helsinki-Vantaan lentokentälle terminaalien sivuilta (esim. Matkustajat / Länsiterminaali). Sieltä löytyy myös HSL:n reittiopas.

Saavun edellisenä iltana Helsinkiin, pääseekö terminaaliin odottamaan aamulla lähtevää laivaa?

Matkustajaterminaalit eivät ole auki 24 h. Terminaalien aukioloajat löytyvät eri terminaalien sivuilta (esim. Matkustajat / Hansaterminaali). Vuosaaren satamassa 24 h auki on esimerkiksi ABC-liikennemyymälä.

Onko terminaaleissa matkatavarasäilytystä?

Muissa terminaaleissa paitsi Hansaterminaalissa on matkatavarasäilytyslokeroita.

Mihin voin pysäköidä autoni laivamatkan ajaksi?

Terminaalien läheisyydestä löytyy pysäköintipaikkoja laivamatkojen ajaksi. Pysäköintipaikat ja -hinnat löytyvät sivulta Pysäköinti satamassa.

Tarvitsenko passia laivamatkalle?

Ruotsiin suuntautuville risteilyille ei tarvitse passia, henkilökortti tai ajokortti on riittävä todistamaan henkilöllisyyden. Tallinnaan suuntautuville matkoille tarvitset joko passin tai kuvallisen henkilökortin, ajokortti ei ole riittävä todistamaan henkilöllisyyttä. Pietarinristeilylle passi tarvitaan.

Passini jäi kotiin, pääsenkö silti laivaan?

Jos matkasi suuntautuu Tallinnaan tai Saksaan, et pääse laivaan, ellei sinulla ole kuvallista henkilökorttia tai passia. Pietarin risteilylle tarvitset passin. Ruotsin risteilylle riittää kuvallinen henkilökortti tai ajokortti. Pikapassin voi hankkia Pasilan poliisiasemalta. (Helsinki-Vantaa lentokentällä myönnetään passeja ainoastaan lentomatkustajille.)

Minulla on invalidipysäköintipaikkaan oikeuttava kortti, mihin voin pysäköidä autoni risteilyn ajaksi?

Terminaalien edustalla on merkittyjä invapaikkoja. Jos paikat ovat täynnä, voitte pysäköidä maksutta mille tahansa maksullisille pysäköintipaikoille.

Olen liikuntarajoitteinen ja tarvitsen pyörätuolin päästääkseni laivaan. Mihin minun tulee ottaa yhteyttä?

Helsingin Sataman terminaaleissa tarjotaan maksutonta avustamispalvelua niille matkustajille, joiden liikuntakyky on rajoittunut fyysisen vamman tai kehitysvamman takia, näkö- ja kuulovammaisille, iäkkäille matkustajille, tilapäisesti liikuntarajoitteisille ja kaikille, jotka tarvitsevat erityisapua. Avuntarpeesta tulee kertoa jo matkaa varatessa tai viimeistään 48 tuntia ennen lähtöä matkatoimistolle tai varustamolle.

Olen tuomassa autoa Saksasta Suomeen. Mihin minun pitää ottaa yhteyttä kuljetusta varten? Entäpä tullimuodollisuudet?

Kuljetus hoituu helposti esim. ottamalla yhteyttä lähimpään KTK:hon (esim Helsingin KTK). Mahdollisia tullimuodollisuuksia voi hoitaa Vuosaaren sataman Gatehousessa, Komentosilta 1, Tullin palvelupisteen yhteystiedot ja aukioloajat löytyvät täältä.

Olen muuttamassa ulkomaille. Miten lähetän tavarani laivakontissa?

Tavaran lähettämistä varten ota yhteyttä haluamaasi huolintaliikkeeseen.

Minulla on kontissa tavaraa odottamassa Vuosaaren satamassa, miten noudan tavarat?

Yksityinen henkilö ei voi noutaa tavaraa tavarasatamasta. Huolintaliike hoitaa asian tai voit tulla käymään Gatehousessa, jossa sijaitsee kaikkien operaattoreiden palvelupisteet.

Mistä varmistan, onko konttimme saapunut satamaan?

Soittamalla sille operaattorille jonka alueella tavara sijaitsee. Gatehousesta voi asiaa selvittää myös, mutta vähintään pitää tietää millä laivalla tavara tulee ja mielellään myös kontin numero.

Yrityksemme haluaisi järjestää tutustumiskäynnin Vuosaaren satamaan. Miten pääsen tutustumaan Vuosaaren satamaan?

Suljetulle satama-alueelle ei pääse ilman kulkulupaa. Kansalaiset pääsevät näkemään Vuosaaren sataman Porvarinsillalla ja Horisontti-näköalapaikalta. Ota yhteyttä Teija Ahlgreniin, etunimi.sukunimi(at)portofhelsinki.fi

Olen tulossa rekalla Vuosaaren satamaan useita tunteja ennen laivan lähtöä. Miten kulutan aikaani satamassa?

Raskaan liikenteen kuljettajilla on käytettävissä useita ravintoloita ja peseytymismahdollisuuksia saunoineen. Lisäksi Merimieskeskus palvelee raskaan liikenteen kuljettajia ja merimiehiä 24 h vuorokaudessa. Merimieskeskuksesta löytyy mm. sauna, kirjasto, kirkko ja kanttiini. Tutustu nettisivuumme Vuosaaren sataman raskaan liikenteen palveluista.

Olen tulossa rekalla Saksan laivaan Vuosaaren satamassa. Miten tiedän, mihin menen?

Vuosaaren satamassa on elektroninen opastejärjestelmä, joka tunnistaa ajoneuvot ja ohjaa ne oikeaan paikkaan. Varmista, että autosi eturekisterikilpi on puhdas, jotta järjestelmä pystyy tunnistamaan rekkasi.

Haluaisin kesätöihin satamaan, mistä kyselen töitä?

Helsingin Satamalla on joitain kesätyöpaikkoja vuosittain. Avoimet paikat löytyvät työpaikat-sivuiltamme.
Lisäksi varustamot, logistiikkayritykset ja satamaoperaattorit palkkaavat kesätyöntekijöitä. Katso yritysten yhteystiedot Palvelut yrityksille –sivulta.

Kuinka satamamelua minimoidaan?

Alusten kulkiessa sataman vesialueilla niiden pääkoneista kantautuu melua. Laiturissa alusten pääkoneet sammutetaan ja alukset tuottavat tarvitsemansa energian (valaistus, lämmitys, ilmanvaihto jne.) pienemmillä apukoneilla. Myös ilmanvaihtokoneet tuottavat ääntä, samoin laivojen lastaus ja purku. Työkoneet, kuten trukit ja vetomestarit sekä ajoneuvoliikenne aiheuttavat osansa melusta.

Erityisesti apukoneiden tuottamassa äänessä on tyypillisesti voimakas matalataajuinen osuus, jota rakennusten julkisivut eristävät selvästi huonommin kuin liikennemelua. Lisäksi äänilähde sijaitsee korkealla, jonka vuoksi melu leviää helpommin ympäristöönsä.

Helsingin Satama ottaa myös alusten melu- ja päästötasot huomioon laituripaikkojen valinnoissa sekä aikataulutuksissa. 

  • Vuosaaren satamaan on rakennettu muun muassa viereiselle luonnonsuojelualueelle kohdistuvaa melua merkittävästi vaimentava melumuuri.
  • Katajanokan satamassa on Tukholmaan liikennöiviä aluksia varten maasähköyhteys, jotta apukonemelua olisi vähemmän.
  • Tietyillä laivapaikoilla Helsingin Satama on edellyttänyt alusten ilmastointimeluun liittyviä vaimennustoimenpiteitä, hiljaisemman apukoneen käyttöä ja kansikuulutusten lopettamista.
  • Helsingin Satama tekee jatkuvaa yhteistyötä kaupunkisuunnittelun kanssa, jotta satamatoimintojen vaikutukset huomioitaisiin aluesuunnittelussa.

Sataman melutasoja valvotaan ympäristöluvilla, jotka ovat satamatoiminnan harjoittamisen edellytys. Luvissa määritellään mm. sallitut melun vuorokauden keskiäänitasot sekä miten melua tulee tarkkailla.

Länsisatama on Helsingin Sataman vilkkain matkustajasatama. Sataman ympäristöluvat säätelevät satamatoiminnan aiheuttamaa äänitasoa asuinkortteleiden ulko-oleskelualueilla. Kesällä 2016 tehdyssä Länsisataman meluselvityksessä todetaan, että sekä päivä- että yöaikaiset keskiäänitasot alittavat ympäristöluvan raja-arvot.

lue lisää : http://www.portofhelsinki.fi/helsingin-satama/ymparistovastuu/ymparistovaikutusten-hallinta

Mihin alusten käymäläjätevedet päätyvät?

Itämerellä astuu voimaan käsittelemättömän jäteveden mereen päästämiskielto porrastetusti vuosien 2019 ja 2023 välillä. Tällöin alusten on joko jätettävä jätevetensä satamaan jätevedenpuhdistamolle johdettavaksi tai puhdistettava jätevetensä aluksen omalla jätevedenkäsittelylaitteistolla.

Helsingin Satama on kuitenkin vastaanottanut aluksilla syntyviä jätevesiä ilman erillistä maksua jo vuodesta 2008. Alukset voivat tyhjentää jätevetensä suoraan HSY:n viemäriverkkoon kaikilla Helsingin Sataman laituripaikoilla. Lisäksi Helsingin Satama otti vuonna 2016 käyttöön kannustimen, jolla tarjotaan 20 % alennusta kiinteiden ja öljyisten jätteiden jätemaksusta aluksille, jotka jättävät jätevettään satamaan. Säännöllisen linjaliikenteen alukset jättävät pääsääntöisesti Helsingin Satamassa olleessaan jätevetensä satamaan. Myös kansainvälisistä risteilyaluksista valtaosa jättää jätevetensä satamaan tai puhdistaa jätevetensä aluksen omalla jätevedenpuhdistuslaitteistolla. Vuonna 2016 lähes 90 % kansainvälisistä risteilylaivoista jätti jätevettä Helsingin sataman laitureilla.

lue lisää: http://www.portofhelsinki.fi/helsingin-satama/ymparistovastuu/ymparistovaikutusten-hallinta
http://www.portofhelsinki.fi/helsingin-satama/ajankohtaista/uutiset/lahes-kaikilla-kansainvalisten-risteilijoiden-aluskaynneilla

Olisiko maasähkö ratkaisu merenkulun ympäristöongelmiin?

Alukset tarvitsevat energiaa myös paikalla olleessaan saman laitureissa muun muassa lämmitykseen, ilmanvaihtoon ja valaistukseen. Alukset tuottavat tämän energian apukoneilla, jotka ovat aluksen liikuttamiseen tarkoitettuja pääkoneita huomattavasti pienempiä diesel- tai kaasumoottoreita.

Muutamilla Helsingin Sataman laitureilla on valmiudet syöttää aluksille sähköä suoraan laiturilta, jolloin apukoneiden käytön tarve vähenee. Esimerkiksi Katajanokan satamassa Tukholmaan liikennöivät Viking Linen alukset on mahdollista kytkeä maasähköön, eli maalla keskitetysti tuotetun sähkön verkkoon.

Maasähkön käyttöä varten laivoissa tulisi kuitenkin olla maasähkön vastaanottoon sopiva tekniikka ja maissa maasähkömuuntamo. Maasähkö soveltuu parhaiten liikenteeseen, jossa alus on laiturissa useita tunteja. Esimerkiksi Länsisatamasta Tallinnaan suuntautuva liikenne on ns. lyhyen kääntöajan liikennettä eli alukset viipyvät laiturissa vain lyhyen aikaa, jolloin maasähköön kytkeytyminen ei ole mahdollista.

Maasähkön käytön positiiviset ympäristövaikutukset ovat siis paikallisia. Esimerkiksi päästöjä vähentävien polttoainevalintojen vaikutukset ovat sen sijaan selvästi kauaskantoisempia.

Lue lisää

Kuinka satamien ilmanlaatua valvotaan?

Satama-alueita käyttävät alukset ja ajoneuvoliikenne aiheuttavat päästöjä ilmaan. Helsingin Satama osallistuu HSY:n toteuttamaan pääkaupunkiseudun ilmanlaadun yhteistarkkailuun. Yksi HSY:n ilmalaadun mittausasema sijoitetaan johonkin satamanosaan joka toinen vuosi. Yleisesti ottaen ilmanlaatu on ollut kaikissa satamanosissa hyvä, eikä merkittäviä ja toistuvia raja-arvojen ylityksiä ole ollut.

Lue lisää

Miksi Länsisataman kautta kulkee tavara- ja ajoneuvoliikennettä?

Jätkäsaaressa on toiminut satama jo 1800-luvun lopulta lähtien ja nykymuotoinen matkustajaliikenne alkoi 1995. Vuonna 2008 Länsisataman konttiliikenne siirrettiin Vuosaaren vasta-avattuun satamaan. Nykyään Länsisatama palvelee pääasiassa nopeaa reittiliikennettä Tallinnaan: sekä matkustajia että rekoilla ja trailereilla kulkevaa tavaraliikennettä.

Matkustajavarustamojen liiketoiminta perustuu siihen, että matkustajien lisäksi matkustaja-autolautoilla kulkee myös rahtia. Ympäristövaikutusten kannalta merikuljetukset ovat kestävä tavaroiden kuljetusmuoto ja matkustaja- ja tavaraliikenteen yhdistäminen energiatehokasta.