Helsingin laivamatkustus nyt melko vilkasta: matkustajamäärä kesän lopussa noin 80 % koronaa edeltävästä

15.08.2022
Uutiset
Matkustajia Olympiaterminaalin lähtöaulassa.
Kesällä 70-vuotta täyttäneen Olympiaterminaalin lähtöaulaan saatiin remontin yhteydessä lisää valoa ja avaruutta alkuperäisen tunnelman mukaisesti.

Laivamatkustus Helsingissä on palautunut noin 20 % alemmalle tasolle kuin koronapandemiaa edeltäneinä ennätysaikoina. Helsingin kautta kuljetetut rahtimäärät ovat ennätystahdissa.

–  Ilolla olemme ottaneet vastaan matkustajat, jotka varsinkin kesäkaudella ovat innolla lähteneet laivalla niin Tallinnaan, Tukholmaan kuin Travemündeenkin. Lokakuussa päättyvä kansainvälinen risteilykausikin on hyvässä vauhdissa. Matkustaminen on jälleen koronan jälkeen kiinnostavaa, kertoo Ville Haapasaari, Helsingin Sataman toimitusjohtaja.
–  Tällä hetkellä matkustajamäärät kulkevat n. 20 % perässä vuotta 2019. Nähtäväksi jää kurotaanko välimatkaa kiinni loppuvuonna. 
Helsingin linjaliikenteessä kulki tammi-heinäkuussa 4,5 miljoonaa matkustajaa. Muutosprosentti vuoden takaiseen vastaavaan aikaan verrattuna on +203 %. 

Vilkkainta matkustus on ollut Helsingin ja Tallinnan välillä, reitillä kulki tammi-heinäkuussa 3,5 miljoonaa matkustajaa, Tukholman ja Helsingin välillä matkustajia kulki lähes 790 000. 

Helsingin sataman viikoittaisia matkustajamääriä. Kuluva vuosi on merkitty tumman sinisellä, edellinen vuosi vihreällä, ja vertailuna vaaleansinisellä vuosi 2019 ennen koronapandemiaa.

Rahti liikkuu ennätysvauhtia

Helsingin Sataman kautta kulkeva tavara liikkuu ennätystahdissa. 

Tammi - heinäkuussa kokonaistavaraliikenteen määrä oli 8,9 miljoonaa tonnia, mikä on 8,4 % enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Siitä tuontia oli 4,2 miljoonaa tonnia (+15,3 %) ja vientiä 4,7 miljoonaa tonnia (+2,5 %).

Yksiköidyn tavaraliikenteen* määrä oli 7,5 miljoonaa tonnia (+ 7,2 %). Konttiliikenne kasvoi edellisestä vuodesta 0,4 % tonneissa mitattuna, kun taas kumipyöräliikenne** kasvoi 10,2 %.  

Haastavia näkymiä

Kuljetuskustannusten nousu, konttiliikenteen toimitusketjujen haasteet ja Ukrainan sodan vaikutukset yleiseen talouskehitykseen haastavat myös Helsingin Sataman toimintaympäristön näkymiä. Kuitenkin tavaraliikenteen kehitys on vielä ollut hyvin positiivista, vaikka yleiset talousnäkymät ovat heikentyneet.

Sataman reittiliikenteeseen ja matkustajamäärien kehitykseen vaikuttavat loppuvuodesta maailmanlaajuisten haasteiden lisäksi alusten myynnit ja vuokraukset ulkomaille. Viking Line myi M/S Amorellan ja arvioi uudelleen millä laivoilla Helsingin ja Tukholman välistä liikennöintiä jatketaan. Tallink Siljan ulos vuokraaman Silja Europan odotetaan palaavan liikenteeseen keväällä 2023. Syksyn positiivisena tapahtumana nähdään Tallinkin uuden aluksen MyStarin liikennöinnin aloitus Helsingin ja Tallinnan välillä.

–  Matkustajamäärien palautuminen koronaa edeltävälle tasolle kestänee vielä 2-3 vuotta ja riippuu kansainvälisen turismin elpymisvauhdista, Haapasaari arvioi.

 
* Suurin osa Helsingin Sataman kautta kulkevasta tavarasta on Suomen ulkomaankaupan yksiköityä tavaraliikennettä, eli konteissa, rekoissa ja perävaunuissa kuljetettua rahtia.
** Kumipyöräliikenne = kuorma-autoilla, rekoilla ja perävaunuilla kuljetettu tavara.

Lisätietoja:
Helsingin Sataman liikennetilasto tammi-heinäkuu 2022
Helsingin sataman viikoittaisia matkustajamääriä päivitetään tähän uutiseen
sähköposti: mediadesk(at)portofhelsinki.fi
mediapuhelin virka-aikana: 040 506 5280