Helsingin Sataman vuosikertomus 2019 on julkaistu

05.03.2020
Helsingin Sataman vuosikertomus 2019 on julkaistu

Helsingin Sataman vuosikertomus 2019 on julkaistu verkossa. Siihen voi tutustua suomeksi tai englanniksi osoitteessa: https://vuosikertomus2019.portofhelsinki.fi.

Vuonna 2019 laivamatkustajien määrä kääntyi jälleen kasvuun ja Helsinki oli kolmatta vuotta peräkkäin Euroopan vilkkain ulkomaanliikenteen matkustajasatama. Rahtiliikenteen tonnit ylsivät lähes edellisen vuoden ennätystasolle.

Yhtiön liikevaihto oli 95,6 miljoonaa euroa (-1,1 MEUR). Aluspalveluliiketoiminnan eriyttäminen omaan yhtiöön on merkittävin selittäjä liikevaihdon laskulle. Samaan aikaan yhtiön kokonaistuottavuuden kehitystä kuvaava tuottavuusindeksi nousi 118,0 pisteeseen (+0,7 %) huolimatta liikevaihdon lievästä heikkenemisestä.

– Visionamme on olla maailman toimivin satama. Kova tavoite kirittää meitä ja olemme määrätietoisesti vieneet eteenpäin strategiassamme tunnistettuja tärkeimpiä kärkihankkeitamme niin matkustaja- kuin rahtiliikenteessä yhdessä kumppaniemme kanssa, kertoo Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari.

– Yksi keskeisimmistä vuoden 2019 projekteistamme oli kestävän kehityksen tavoitteidemme määrittely. Tärkeimmäksi nostettiin Helsingin Sataman oman toiminnan hiilineutraalius ja satama-alueen hiilidioksidipäästöjen vähentämien yli 30 prosentilla vuoteen 2035 mennessä.