Kenttävalaistuksen älykäs säätö säästää energiaa ja pienentää sataman hiilijalanjälkeä

30.12.2019
Uutiset
Vuosaaren sataman aluevalaistusjärjestelmässä hajavaloa on rajoitettu.
Vuosaaren satamassa lähialueille kantavan hajavalon määrää on rajoitettu voimakkaasti. Uusi automaatio-ohjaus mahdollistaa ajastusohjelmia, joissa esimerkiksi tietyiltä alueilta työvalaistus sammutetaan alueilla operoivien operaatoreiden työaikojen mukaan.

Vuosaaren sataman kenttävalaistuksen automaatio-ohjaus uusittiin vuonna 2019. Tuloksena on entistä joustavampi, asiakkaita paremmin palveleva ja varmempi valaistus. Lisäksi on odotettavissa myös energiansäästöä.

Viime keväästä asti Vuosaaren satamassa on tehty entistä älykkäämpää valaistuksen ohjausta. Käyttöön uusi ohjaus saatiin syyskuussa.
– Vaikka Vuosaaren satama on vasta 11 vuotta nuori, se alkaa olla elektroniikan käyttöikä. Meille tuli jonkin verran valaisinmastokohtaisia käyttöongelmia, sähkömestari Tarmo Purho kertoo.

Äly tuo joustoa 

Schneider räätälöi järjestelmän ohjelmiston sataman toiveiden ja tarpeiden mukaan. Päätelaitteiden asennustyöt tehtiin itse ja vanhan järjestelmän osat purettiin pois.

Nyt Vuosaaren sataman jokaisella 86 valomastolla on älykäs päätelaite, joka ei tarvitse koko ajan palvelinta tuekseen. 
– Esimerkiksi IT-verkon häiriöt eivät vaikuta valaistukseen, Purho kertoo. 

Vanhan järjestelmän suurin ongelma oli, että eri valaistusten prioriteettijärjestystä ei saanut joustavasti muutettua. Uusi systeemi sen sijaan on kevyt ja joustava ja myös mahdollisten tulevien muutosten ohjelmointi on helppoa. Käytössä on erilaisia ajastusohjelmia, joissa kalenterin mukaan esimerkiksi tietyiltä alueilta työvalaistus sammutetaan alueilla operoivien operaatoreiden työaikojen mukaisesti. Eri kohteissa prioriteettijärjestystä voi muuttaa joustavasti.

Säästöä energiankulutuksessa, hiilijalanjäljessä, euroissa

– Manuaalisten säätöjen sijaan nyt taustalle saatiin pyörimään paremmin tarpeita vastaava automatiikka. Aika paljon voimme karsia turhaa valojen käyttöä, sähkömestari iloitsee.

Paremman ja varmemman valaistuksen odotetaan tuovan säästöä niin energiankulutuksen, CO2 päästöjen kuin eurojen suhteen. 
– Muutaman käyttökuukauden jälkeen on vielä liian aikaista laskea säästöjä. Operaattoreiden käyttöliittymien käyttöönotto muuttaa vielä kulutusta. Vuoden 2020 alkupuoliskolla pääsemme laskemaan vaikutukset energian kulutukseen ja siitä muodostuvaan CO2 päästöihin, Purho arvioi.

– Joka tapauksessa LED-valaistukseen siirtymisellä ja valaisinautomaatiolla on iso rooli, kun tavoittelemme hiilineutraalia satamaa vuoteen 2035 mennessä.

Ledeihin siirrytään vähitellen

Entistä valovoimaisempien ledien kehittymisen ja etenkin ihmissilmälle edullisen valkoisen ledin keksimisen myötä Vuosaaren sataman valaistusjärjestelmässä tullaan vähitellen siirtymään kokonaan energiatehokkaaseen led-valaistukseen. Valaisimia vaihdetaan kustannustehokkaasti niiden käyttöiän tullessa loppuun. Arviolta vuoteen 2030 mennessä koko Vuosaaren sataman aluevalaistus on toteutettu ledeillä.