
Tilanteessa, jossa koronarokotukset etenevät niin Suomessa kuin lähialueilla, mutta uusia virusvariantteja leviää, Suomi rajoittaa yhä maahantuloa muista maista. Helsingin Sataman osalta matkustajaliikenteen palautuminen normaaliin ei päässyt vauhtiin ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Rahtiliikenteen hyvä vire kuitenkin tasapainotti yhtiön kokonaistilannetta.
Pandemia kurittaa ankarasti koko matkailualaa myös vuonna 2021. Matkustajaliikenne ei ole voinut palautua normaaliin siinä tahdissa, kuin vielä vuoden vaihteessa arvioitiin.
Tammi-kesäkuussa linjaliikenteessä oli 995 000 matkustajaa, mikä on 58 % viimevuotista vähemmän ja n. 81 % ns. normaalivuotta 2019 vähemmän. Kansainvälinen risteilyliikenne sekä reittiliikenne Helsingin ja Tukholman välillä olivat yhä pysähdyksissä.
Kaikkiaan kesän matkustajasesonki on alkanut rajoitusten vuoksi erittäin vaisusti: kesäkuun matkustajamäärät jäivät vuoden 2020 kesäkuusta jopa 19 %.
Rahtiliikenteessä hyvä vire jatkuu
Helsingin Sataman alkuvuoden kokonaistavaraliikenne oli 7,2 miljoonaa tonnia, mikä on 9 % enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Tuontia oli 3,2 miljoonaa tonnia (+3 %) ja vientiä 3,9 miljoonaa tonnia (+15 %).
Yksiköidyn tavaraliikenteen* määrä oli 6 009 000 tonnia (+ 9%).
Konttiliikenne laski edellisestä vuodesta 0,5 % tonneissa mitattuna, kun taas kumipyöräliikenne** kasvoi jopa 13 % edelliseen vuoteen verrattuna. Erityisesti Vuosaaren satamassa kumipyöräliikenne on ollut tasaisen vilkasta.
Pandemian mukanaan tuoma konttipula sekä maaliskuinen Suezin kananvan tukkiutuminen ovat osaltaan kiihdyttäneet tavaraliikenteen siirtymää Baltian reitille.
Odotus on, että Helsingin Sataman kautta kulkevan tavaraliikenteen määrät palautunevat koronaa edeltäneelle tasolle jo loppuvuonna.
Liikevaihto jää edellisvuodesta – taloudellinen asema kuitenkin vahva
Helsingin Satama Oy:n tammi-kesäkuun liikevaihto 30 miljoonaa euroa, mikä on 11 % vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Koronapandemia teki yhtiön talouteen rajun kuopan vuonna 2020, ja vaikutukset jatkuvat kuluvana vuonna odotettua suurempina.
Helsingin Sataman taloudellinen asema on kuitenkin vahva. Yhtiön asiakkaina on sekä rahti- että matkustajaliikenteeseen erikoistuneita toimijoita sekä tahoja, jotka tuottavat palveluita molemmilla liiketoiminta-alueilla. Kaksi toisistaan poikkeavaa liiketoimintakokonaisuutta tasapainottavat liiketoiminnan riskejä. Satamassa ollaan valmiita, kun matkustajaliikenne lähtee avautumaan loppuvuoden aikana.
* Suurin osa Helsingin Sataman kautta kulkevasta tavarasta on Suomen ulkomaankaupan yksiköityä tavaraliikennettä, eli konteissa, rekoissa ja perävaunuissa kuljetettua rahtia.
** Kumipyöräliikenne = kuorma-autoilla, rekoilla ja perävaunuilla kuljetettu tavara.
Lisätietoja:
Helsingin Sataman liikennetilasto tammi-kesäkuu 2021
Helsingin sataman viikoittaisia matkustajamääriä päivitetään tähän uutiseen
sähköposti: mediadesk(at)portofhelsinki.fi
mediapuhelin virka-aikana: 040 5065280