Toinen automaattinen laivojenkiinnitysjärjestelmä Helsingin Länsisatamaan 2021

02.10.2019
Uutiset
Automooringlaite Helsingin Länsisatamassa

Helsingin Satama Oy ottaa tammikuussa 2021 Länsisatamassa käyttöön toisen automatisoidun laivankiinnitysjärjestelmän. Hankittu automooring-järjestelmä nopeuttaa alusten kiinnitystä ja irrotusta. Järjestelmän etuna on melun ja päästöjen pieneneminen paikallisesti. Laivaliikenteen ympäristövaikutusten hallinta on Helsingin Satamalle erityisen tärkeää, sillä matkustajasatamat sijaitsevat kaupungin keskustassa, lähellä asutusta.

Automaattinen kiinnitysjärjestelmä vähentää alusten kiinnitykseen ja irrotukseen kuluvaa aikaa. Tämä tarkoittaa aluksen huomattavasti pienempää polttoaineenkulutusta, parempaa paikallista ilmanlaatua ja vähäisempää melua. Helsingin Satama on sitoutunut pienentämään satamatoimintojen hiilijalanjälkeä oman toimenpideohjelmansa avulla, kertoo matkustajaliiketoiminnan johtaja Sari Nevanlinna.

–  Automaattinen kiinnitysjärjestelmä on merkittävä apu vähentämään vilkkaiden laituripaikkojen päästöjä. Matkustajasatamiemme keskeinen sijainti lähellä asutusalueita tekee satamatoimintojen päästöjen vähentämisen meille erityisen tärkeäksi, Nevanlinna jatkaa.

Uusi järjestelmä otetaan käyttöön toisella Länsiterminaali 2:n laituripaikoista. Se koostuu kuudesta kahden tarraimen MoorMaster-yksiköstä, jotka imaisevat laivan kyljen laiturin lepuuttajia vasten alipaineistettujen paneelien avulla.

Kiinnitysjärjestelmän ohjaus hoituu kauko-ohjatusti aluksen komentosillalta tai vaihtoehtoisesti maista käsin. Ohjaus vaatii käyttäjäksi vain yhden henkilön kun taas perinteinen aluksen köysikiinnitys vaatii useamman henkilön yhtäaikaisen työn.

Järjestelmän toimittaja on Cavotec Finland Oy, joka toimitti myös vuonna 2016 käyttöönotetun järjestelmän.

Helsingin Satama on halunnut varustaa Länsisataman molemmat vilkkaasti liikennöitävät, nopean Tallinnan-liikenteen laituripaikat parhaalla saatavilla olevalla teknologialla. Automaattista kiinnitysjärjestelmää käyttää aluksi Eckerö Linen M/S Finlandia matkustajalaiva.

Lisätietoja:
Sari Nevanlinna, matkustajaliiketoiminnan johtaja, Helsingin Satama Oy
sari.nevanlinna(at)portofhelsinki.fi