

Vi vill säkerställa att alla har samma möjligheter till att resa med båt.
Passagerarterminalernas tjänstekartor. Anropsplatserna finns utmärkta på kartorna.
Kartor över parkeringsplatser i passagerarhamnarna
Med ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade kan man parkera avgiftsfritt på hamnens alla utomhusparkeringar.
Parkeringsplatserna för rörelsehindrade vid Västra terminalen 2 är markerade på parkeringsområdena i rutorna närmast terminalen. Platserna hittas genom att följa Terminal T2 parkering skyltarna i terrängen.
Assistanstjänsten är avsedd för passagerare med nedsatt rörlighet på grund av fysiskt funktionshinder eller utvecklingsstörning, syn- och hörselskadade passagerare, äldre passagerare, passagerare med tillfälligt nedsatt rörlighet och för alla som behöver särskild hjälp.
Helsingfors Hamns alla fem passagerarterminaler har anropsplatser belägna i terminalernas entréhallar.
Vid ankomsten till hamnen ska personen som behöver assistans anmäla sig vid anropsplatsen eller incheckningen enligt de anvisningar hen fick från rederiet, eller senast 60 minuter före fartygets angivna avgångstid. Man får kontakt med assistanstjänsten från anropsplatsen.
EU-förordningen om passagerares rättigheter vid resor till sjöss trädde i kraft den 18 december 2012. Förordningen förpliktar hamnar och rederier att ge assistans till passagerare med funktionshinder och nedsatt rörlighet och övriga passagerare som behöver särskild hjälp.
EUROPAPARLAMENTET OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) NR 1177/2010
Feedback och klagomål ska göras inom två månader efter resan till rederiet eller hamnen.
TallinkSilja Oy
Viking Line
Eckerö Line
Finnlines
För mer information om passagerarrättigheter, vänligen kontakta
Säkerhetschef Eero Laaksonen
Tfn +358 9 310 33848
+ 358 40 514 6208
fornamn.efternamn(at)portofhelsinki.fi