

Stockholmstrafiken koncentreras till Skatuddens hamn, så att Skatudden betjänar hela Stockholmstrafiken. Tallinntrafiken flyttas å sin sida från Skatudden till Västra hamnen. I och med förnyelserna minskar fordonstrafiken i Skatuddens hamn. Samtidigt får hamnen en ny terminal.
2024–2026 byggs en ny modern fartygsterminal som betjänar med 2–3 rederier och ersätter den befintliga passagerarterminalen. Även fartygsplatserna omorganiseras.
På 2030-talet är Skatuddens hamn ett nav för land- och sjötrafik.
Målet är att Skatuddens hamn är ett nav för land- och sjötrafik på 2030-talet, och att där finns förstklassig passagerarservice för passagerarbilfärjor till Sverige. Dessutom kan Skatuddens kajer användas av mindre internationella kryssningsfartyg.
Stadens spårvagnstrafik betjänar Skatuddens hamn även i framtiden. Hamnen syftar också till att utveckla fordonstrafikförbindelserna till gatu- och riksnätet.