

Vuonna 2017 valmistuneen Länsiterminaali 2 sisä- ja ulkovalaistus on toteutettu energiatehokkailla led-valaisimilla, kun taas Vuosaaren sataman mittava kenttävalaistus toteutettiin sataman valmistuessa suurpainenatrium- ja monimetallivalaisimilla. Syy valintaan on luonnollinen: sataman valmistumisen aikaan 2008 ei vielä ollut saatavilla riittävän tehokkaita led-valaisimia.
Vuosaaren sataman suljetun satama-alueen (150 ha) aluevalaistusjärjestelmään kuuluu 76 valomastoa, joissa on 908 valaisinta, joissa on yhteensä 1816 lamppua. Lamput sijaitsevat noin 40 metrin korkeudessa. Järjestelmässä on käytössä erikseen työ-, lisä-, pistolaituri/kulma- ja yövalaistus. Lähialueille kantavan hajavalon määrää on rajoitettu voimakkaasti. Aluevalaistuksen alkuperäinen kokonaisteho oli n. 1,2 MW.
Helsingin Satama on omistajansa Helsingin kaupungin tavoin sitoutunut tavoittelemaan hiilineutraalia Helsinkiä vuoteen 2035 mennessä. Satama on laatinut oman tavoite- ja toimenpideohjelmansa, jossa energiankäytön tehostamisella on merkittävä roolinsa.
Vuosaaren sataman kenttävalaistuksessa on mm. ohjaus- ja käyttömuutoksilla saavutettu jo erittäin hyviä energiansäästötuloksia: sataman oma sähköenergiankulutus on pudonnut alle puoleen ensimmäisen käyttöönottovuoden luvuista. Ja jatkuvan parantamisen hengessä energiankäytön tehostamista jatketaan myös kenttävalistuksen osalta, vaikka samansuuruisia säästöjä ei enää olekaan tavoitettavissa.
Entistä valovoimaisempien ledien kehittymisen ja etenkin valkoisen ledin keksimisen myötä Vuosaaren sataman valaistusjärjestelmässä tullaan vähitellen siirtymään monella tavoin edulliseen led-valaistukseen. Valaisimia vaihdetaan kustannustehokkaasti niiden käyttöiän tullessa loppuun. Arviolta vuoteen 2030 mennessä koko Vuosaaren sataman aluevalaistus on toteutettu ledeillä.