Tukholman matkustaja-autolauttaliikenne keskitetään Katajanokan satamaan 2030-luvun alussa. Samalla Katajanokan nykyinen matkustajaterminaali uudistetaan palvelemaan matkustajia ja kahta varustamoa.

Kehittämisohjelman ensimmäisessä vaiheessa Tallinnaan suuntautuva matkustaja-autolauttaliikenne siirtyy Katajanokalta Länsisatamaan. Näin 2030-luvun alkupuolella Katajanokalle vapautuu tilaa keskittää kaikki Tukholman matkustaja-autolauttaliikenne. Kehittämisohjelman toimenpiteet Katajanokan satamassa ovat:

  • matkustajaterminaalin uudistaminen
  • aluspaikkojen järjesteleminen uudelleen.

2030-luvulla Katajanokan satama on Tukholman liikenteen pääsatama.

Satamaan liittyvä liikenne vähenee keskustassa merkittävästi

Tallinnan liikenteen siirtyminen Katajanokalta Länsisatamaan vähentää Katajanokan sataman ajoneuvoliikennettä merkittävästi. Tämä johtuu siitä, että Tukholman liikenteeseen liittyvä ajoneuvoliikenne on noin 75 % pienempää kuin Tallinnan liikenteen ajoneuvoliikenne. Näin ollen uudistukset vähentävät myös satamaan liittyvää autoilua Helsingin keskustassa.

Sataman tavoitteena on, että 2030-luvulla Katajanokan satama on Tukholman matkustaja-autolauttaliikenteen solmukohta, josta löytyvät ensiluokkaiset matkustajapalvelut.

Lisäksi Katajanokan laitureita voivat käyttää pienemmät kansainväliset risteilyalukset.