

Satamat on perustettu kauppapaikoille, ja Helsinki on aikanaan perustettu satamaksi kilpailemaan Tallinnan kaupungin kanssa.
Helsingin satama ja kasvava pääkaupunkiseutu hyödyttävät toisiaan tuottamalla keskinäistä synergiaetuja mm. logistiikan kuljetusketjujen osalta.
Satama tuottaa mm. matkailutuloja, elinkeinoelämän toimeliaisuutta ja työpaikkoja, hyvät ja säännölliset yhteydet Tallinnaan ja muualle Eurooppaan. Helsingin Satama palvelee pääkaupunkiseudun ja koko maan elinkeinoelämää ja hyvinvointia ja sillä on huomattavat positiiviset vaikutukset talouteen ja työllisyyteen. Helsingin Sataman ja sen kautta kulkevan liikenteen taloudellinen kokonaisvaikutus on arvioitu vaikuttavuustutkimuksessa (Turun Yliopiston Brahea keskus 2019) noin 4,1 miljardiksi euroksi vuodessa.
Helsingin kaupungilla on tavoitteena kehittää Eteläsataman aluetta, ja toisaalta Länsisataman liikenneyhteyksiä on tarpeen parantaa kehittyvän satama- ja varustamotoiminnan vuoksi.
Vuosaaren satama palvelee tavaraliikennettä, ja satamatoimintojen siirtäminen kokonaisuutena on tutkittu ja todettu epätarkoituksenmukaiseksi mm. matkustajaliikenteen, matkustajien liikenneyhteyksien, matka-aikojen ja rakentamisen ympäristövaikutusten näkökulmasta. Vuosaaren sataman tavaraliikenne tulee kasvamaan ja sataman täytyy osaltaan varmistaa kasvun edellytykset, senkään vuoksi matkustajaliikenteen siirtäminen Vuosaareen ei ole järkevää.
Tukholman liikenne siirtyy Katajanokan satamaan noin vuonna 2030, ja Eteläsatamaan jää kansainvälistä risteilyliikennettä ja sinne varataan myös tilaa mahdolliselle pika-alusliikenteelle.
Periaatteessa laivapaikat pysyvät nykyisellään, mutta Länsisatamassa lähimpänä Tyynenmerenkadun asutusta oleva laivapaikka poistunee käytöstä. Satama toimii ympäristöluvan mukaisesti. Ympäristöluvassa määritellään sataman ympäristövaikutuksen ehdot.
Tämänhetkisten arvioiden mukaan matkustajaliikenne palautuisi vuoteen 2023 mennessä.
Kyllä jatkuu.
Teoriassa se on mahdollista, mutta toistaiseksi puuttuu varustamo, joka hoitaisi tämänkaltaista liikennettä ja riittävän hyvät teknologiset ratkaisut liikenteen hoitamiseksi.
Kyllä
Kyllä.
Länsisataman nykyinen T2-terminaali jatkaa Tallinnan liikenteen terminaalina, ja vanha matkustajaterminaali (T1) korvataan uudisrakennuksella.
Katajanokan nykyinen matkustajaterminaali korvataan uudisrakennuksella. Satama rahoittaa kehittämisohjelman asiakkailta perittävin satamamaksuin.
Helsingin Satama Oy, joten kehittämisohjelman kustannukset ovat kokonaisuudessaan yhtiön oma investointi
Kustannukset tarkentuvat suunnittelun edetessä, ja satama toteuttaa hankkeet omina investointeinaan.
Sataman tavoitteena on tehdä liiketoiminnan pitkäjänteisen kehittämisen näkökulmasta kannattavat investoinnit.
Eivät, vaan satamatunneli on sataman investointi.
Satamatunneli osaltaan parantaa tavaraliikenteen logistiikkaketjua, ja siinä mielessä sen voidaan ajatella parantavan huoltovarmuusketjua.
Helsingin Sataman kehittämisohjelma on suunniteltu toteutettavaksi vuosina 2021- 2030. Kehittämisohjelmaa toteutetaan osa kerrallaan, ennalta suunnitellussa järjestyksessä ja hallitusti. Edellinen hanke vaikuttaa aina seuraavaan.
Lue lisää kehittämisohjelman aikataulutuksesta täältä.
Kehittämisohjelmassa Tukholman liikenne keskitetään Katajanokalle. Siellä matkustajamäärien arvioidaan vähenevän noin neljänneksen verrattuna vuoteen 2019, kun Tallinnan liikenne on siirretty Länsisatamaan. Länsisataman matkustajien määrän arvioidaan nousevan vuoteen 2040 mennessä 11,6 miljoonaan.
Kehittämisohjelma on ympäristövaikutuksiltaan mm. maaliikenteen sekä merimatkan osalta positiivisin aiemmassa vaiheessa tarkastelluista skenaarioista. Helsingin keskustasta Tallinnaan suuntautuvan liikenteen keskittäminen Länsisatamaan ja Helsinki-Tukholma -liikenteen keskittäminen Katajanokalle tarkoittaa, että osalla Helsinki-Tallinna liikenteestä matka lyhenee 3 km (3,6 %).
Tämän seurauksena alusliikenteen CO2-päästöt vähenevät yhteensä 1200 tonnia (0,2 %). Tieliikenne huomioiden CO2-päästöt vähenevät 550 tonnia (0,1 %) verrattuna Hesarama-tutkimuksen 0-skenaarioon.
Lue lisää kehittämisohjelman ympäristövaikutuksista.
Rakentamisen aikainen väliaikainen haitta (tärinä ja melu) voi olla mahdollista, mutta ko. ympäristöhaitat pyritään minimoimaan ja niistä tiedotetaan riittävässä määrin etukäteen.
Rakentamisenaikaisia haittoja voitaneen vertailla esim. metron rakentamiseen.
Satamatunneli ja Lapinlahden alue yhteensovitetaan kajoamatta (tuhoamatta) alueen luontoarvoihin.
Ei ole, vaan se on itsenäinen hankkeensa.
Tunneli rakennetaan, jotta sataman liikenne välillä Länsiväylä ja Länsisatama saadaan sujuvaksi ja mahdollisimman häiriöttömäksi; jotta sataman saavutettavuus paranee, ja jotta Jätkäsaaressa haitaksi koettu raskas liikenne saadaan siirrettyä pois katuverkosta, ja siten saadaan katuverkkoon tilaa muulle toiminnalle.
Kaupunki on sataman kanssa yhteistyössä tutkinut useita erilaisia vaihtoehtoja, mutta niitä ei ole koettu toteuttamiskelpoiseksi. Satamatunneli on sataman näkökulmasta paras vaihtoehto satamaliikenteen sujuvuuden ja häiriöttömyyden osalta. Se takaa myös liikenteen ennustettavuuden ja ennakoitavuuden, ja mahdollistaa kuljetus- ja matkaketjujen suunnitelmallisuuden sataman ja liikenneverkon välillä.
Sataman raskas liikenne (rekat) käyttää ainoastaan tunnelia, ja suuri osa matkustajaliikenteestä (henkilöautot) voi myös käyttää tunnelia riippuen siitä mihin matka suuntautuu.
Helsingin Satama Oy:n hallitus.Tarvittaessa yksittäisistä investoinneista päätetään muodollisesti Helsingin satama Oy:n yhtiökokouksessa.
Riskien alustava kartoitus on tehty, ja riskit kartoitetaan ja hallitaan hankesuunnittelun ja toteutuksen aikana.
Satamatunneli liittyy Länsiväylään eikä sillä ole muuta liikenneyhteyttä Lauttasaareen. Liikenneyhteydet Lauttasaareen sekä Länsiväylän että Ruoholahden kautta säilyvät ennallaan.
Satamaliikenne suuntautuu tunneliin ja vapauttaa tilaa katuverkosta muulle liikenteelle. On odotettavissa, että arkiliikenne katuverkossa koetaan sujuvammaksi satamatunnelin valmistumisen jälkeen.
Tunneli kulkee tilanvaraussuunnitelman mukaisessa linjauksessa syvimmillään n. -40m merenpinnan alapuolella mm. metrolinjan ja monia muita maanalaisia tiloja alittaen, mistä johtuen sen rakentamisesta ei ole mainittavaa vaikutusta yksityisten kiinteistöjen käyttöön.
Näillä näkymin on kaksi tutkittavaa vaihtoehtoa. Satamatunnelin Ruoholahden puoleinen pää nousee maanpinnalle joko Ilmarisen toimitilakorttelin ja Lapinlahden alueen välistä tai jonkin verran kauempana Länsiväylällä.
Tunneli rakennetaan maan alle, ja suuaukot toteutetaan satamassa alueelle, johon myöhemmin tulee terminaalirakennus eli sillä alueella ei ole liikennettä. Länsiväylän päässä tunnelin suuaukko sijoittuu väylän viereen eli se ei vaikuta Länsiväylän käyttöön.
Nykyiset liikennereitit ovat käytössä siihen saakka, kunnes tunneli on valmis.
Näköpiirissä ei tällä hetkellä ole sellaisia.
Tallinnan tunneli on esitetty Uudenmaan ja Helsingin maankäytön suunnitelmissa, mutta sen eteenpäin viemisestä ei ole virallista kannanottoa. Tallinnan tunneli on valtion, Helsingin kaupungin ja Uudenmaan liiton suunnittelema hanke eikä se liity Helsingin Sataman toimintaan.
Rekkaliikenne Eteläsatamassa ja Katajanokalla ei lisäänny, koska keskittämisen seurauksena Tallinnan rekkaliikenne siirtyy Länsisatamaan, ja käyttää ainoastaan Länsiväylää reittinä satamaan ja satamasta. 2020-luvun lopulla Eteläsataman matkustajalauttaliikenne siirtyy Katajanokalle, jolloin raskas liikenne Eteläsatamassa vähenee merkittävästi.
Matkustajalauttaliikenne jatkuu Länsisatamassa ja Katajanokan satamassa. Vuosaaressa panostetaan mm. Vuosaari Muuga -reittiin jolla kasvua pyritään ohjaamaan Vuosaareen.
Katajanokan liikennemäärät pienenevät kun Tallinnan liikenne siirtyy Länsisatamaan.
Sataman liikennemäärä on noin 10 % Länsiväylän kokonaisliikennemäärästä, ja sataman rekkaliikenne on noin 2 % Länsiväylän kokonaisliikennemäärästä. Tunneli sujuvoittaa Länsiväylän liikennettä sataman ja Länsiväylän välillä.
Jollakin aikataululla Eteläsataman puolella kyllä.
Liikenneyhteydet on suunniteltu yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa, ja pyritty mitoittamaan siten, että liikenne on mahdollisimman sujuvaa. Katajanokan sataman liikennemäärä vähenee, kun Tallinnan liikenne siirtyy Länsisatamaan.