Länsisataman kehittäminen
Länsisatamasta tulee Tallinnaan suuntautuvan meriliikenteen solmukohta. Se on taloudellisilta vaikutuksiltaan Helsingin Sataman merkittävin satamanosa, jonka kautta kulkee 2030-luvulla ylivoimaisesti suurin osa matkustajaliikenteestä.
Jotta Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen voidaan keskittää Länsisatamaan, Länsisataman ja Länsiväylän välistä liikenneyhteyttä pitää parantaa sekä laitureita ja kenttäalueita uudistaa. Länsisatamassa kehittämisohjelma koostuu kolmesta osasta:
- Satamatunnelista, joka yhdistää Länsisataman ja Länsiväylän.
- Uudesta Merikeskuksesta, joka korvaa purettavan Terminaali T1:n.
- Laituri- ja kenttäjärjestelyjen muutoksista, joiden myötä Länsisatamaan rakennetaan meritäytöillä lisää satamakenttää ja uusitaan laiturirakenteita.
Länsisatamassa tehtävät uudistukset varmistavat Helsingin Satamalle ja sen asiakkaille kasvumahdollisuudet tuleviksi vuosikymmeniksi.
Satamatunneli
Länsisatamasta Länsiväylälle ulottuva tunneli parantaa merkittävästi Länsisataman saavutettavuutta ja siirtää Länsisataman tavaraliikenteen sekä merkittävän osan sataman henkilöautoliikenteestä Jätkäsaaressa ja Ruoholahdessa maan alle. Tunneli parantaa myös ilmanlaatua, vähentää liikennemelua ja sujuvoittaa liikkumista Jätkäsaaressa. Lue tunnelista lisää täältä.
Jätkäsaaren Merikeskus
Uusi Jätkäsaaren Merikeskus rakennetaan nykyisen T1-terminaalin paikalle. Uuteen terminaaliin rakennetaan terminaalitilojen lisäksi myös muuta liike-, toimisto- ja pysäköintitilaa sekä palveluita.
Merikeskus on läheisesti yhteydessä satamatunnelin rakentamiseen, sillä tunnelin eteläinen suuaukko on suunniteltu uuden Merikeskuksen alle. Tästä syystä Merikeskuksen rakentamisaikataulu yhteensovitetaan tunnelirakentamisen kanssa.
Terminaalialueen asemakaavassa on rakennusoikeutta yhteensä 37 000 kerrosneliömetriä sekä 600 autopaikkaa.
Laituri- ja kenttäalueiden muutokset
Satamatunnelin ja uuden terminaalin myötä myös Länsisataman laituri- ja kenttäjärjestelyt uusitaan. Muutokset tuovat satama-alueelle kaivattua lisätilaa, jotta satama-alueen sisäistä liikennettä voidaan rytmittää tehokkaammin vastaamaan laivojen aikataulutusta.
Muutosten jälkeen osa Länsisataman nykyisistä aluspaikoista poistuu käytöstä ja osan laiturilinja muuttuu. Laiturikenttää myös laajennetaan meritäytöillä etelän suuntaan.
Laituri- ja kenttäalueiden uusintatyöt vaativat paljon vaiheistamista, sillä sataman operatiivisen toiminnan on jatkuttava ilman häiriöitä koko projektin ajan. Kunkin laiturin rakennustyöt kestävät noin kaksi vuotta. Töitä limitetään siten, että laiturit voidaan ottaa käyttöön tunnelin ja terminaalin kanssa samassa aikataulussa.
Laajennuksen jälkeen Länsisatamassa on:
- 17 hehtaaria pinta-alaa
- 2 matkustajaterminaalia
- 4 alusten peräporttipaikkaa
- Länsisataman ja Länsiväylän yhdistävä satamatunneli
- 11 metriä syvä meriväylä