Helsingin Satama keskittää Länsisatamaan koko Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen. Samalla liikenne- ja matkustajamäärät Länsisatamassa tulevat kasvamaan. Tämä onnistuu, kun sataman ajoneuvoliikenteelle rakennetaan Länsiväylältä Länsisatamaan ulottuva satamatunneli. Noin kaksi kilometriä pitkän tunnelin arvioidaan valmistuvan 2030-luvun alussa.

Satamatunnelilla turvataan satamaliikenteen häiriöttömyys ja Länsisataman saavutettavuus. Tunneli parantaa myös liikenteen ennakoitavuutta ja sujuvuutta.

Satamatunneli siirtää Länsisataman raskaan liikenteen kokonaisuudessaan pois muusta katuverkosta, mikä rauhoittaa satamaan liittyviä liikenneruuhkia. Tunneli vähentää myös liikennemelua Jätkäsaaressa ja parantaa alueen liikenneturvallisuutta. Samalla tunneli parantaa koko Jätkäsaaren ilmanlaatua.

Satamatunnelilla turvataan satamaliikenteen sujuvuus ja häiriöttömyys.

Satamatunneli vähentää satamaan liittyvää liikennettä myös keskustassa

Satamatunnelilla on välillistä vaikutusta myös Helsingin keskustan liikenteeseen. Kun Tallinnan laivaliikenne siirtyy Katajanokalta Länsisatamaan, vähenee satamaan liittyvä liikenne keskustassa noin 75 %. Tämä johtuu siitä, että ajoneuvojen määrä Tallinnan laivoilla on huomattavasti suurempi kuin Tukholman laivoilla.

Satamatunnelin myötä Helsingin kaupungille avautuu mahdollisuuksia kehittää Eteläsataman alueesta paremmin kaupunkilaisia palvelevaa aluetta rantareitteineen ja arkkitehtuuri- ja designmuseoineen. Tämä mahdollistuu, kun satamatoiminnot siirtyvät Eteläsatamasta muihin satamaosiin.

Satamatunneli tuo valmistuttuaan paljon hyötyjä Helsingille ja helsinkiläisille. Tunneli on iso rakennusprojekti ja sen suunnittelu on parhaillaan meneillään. Tunnelin työmaa-alue ulottuu tunnelin pohjoispäässä Lapinlahden puiston reunaan. Tämän takia satama painottaa suunnittelussa erityisesti puistossa esiintyvien kasvien ja eläinten elinolosuhteiden turvaamista sekä puiston maisema- ja kulttuurihistoriallisten arvojen säilyttämistä. Voit lukea lisää sataman suunnitelmista ympäristövaikutusten lieventämiseen täältä.

Satamatunnelin rakentamisen kokonaiskesto on noin viisi vuotta. Louhinnan kestoksi arvioidaan kolme vuotta. Tämän hetken arvion mukaan tunneli on käytössä vuonna 2032.

Havainnekuva tunnelin pohjoisesta suuaukosta, joka sijoittuu Lapinlahden puiston ja Ilmarisen talon väliin.