Satama haluaa mahdollistaa tavaraliikenteen kasvun Vuosaaren satamassa. Samalla, kun keskustasatamien toimintoja keskitetään, suunnitellaan myös 2030-luvulla tehtävää Vuosaaren satamakentän laajennusta tulevaisuuden rahtiliikenteen tarpeisiin.

Helsingin Satama on Suomen ulkomaankaupan pääsatama, joka on erikoistunut erityisesti yksiköissä, eli konteissa, rekoissa ja perävaunuissa kuljetettavaan tavaraan. Suomen viennin kustannustehokas ja häiriötön kulku maailmalle turvaa koko maan menestystä ja on tärkeää Suomen huoltovarmuudelle.

Vuosaaren satamaa kehitetään erityisesti tavaraliikenteen tarpeisiin.

Vuosaari on Suomen ulkomaankaupan pääsatama

Helsingin Sataman kautta kulkee lähes puolet koko Suomen ulkomaankaupasta. Sen kiistaton etu on sijainti keskeisellä paikalla Suomen väestön, tuotannon ja kulutuksen keskittymässä. Vuosaaren logistinen sijainti on myös erinomainen, sillä suoraan satamaan johtavat moottoritietasoiset tiet, junarata ja meriväylä. Myös Suomen päälentokenttä Helsinki-Vantaa on lähellä ja hyvien kulkuyhteyksien päässä.

Vuosaaren satamaa kehitetään myös jatkossa erityisesti tavaraliikenteen sekä suurempien konttilaivojen tuleviin tarpeisiin seuraavasti:

  • Vuosaaren sataman kenttäaluetta laajennetaan
  • Vajaan 10 hehtaarin meritäytöillä luodaan kaivattua lisätilaa tavara- ja automatkustajaliikenteelle

Valmiissa Vuosaaren satamassa on noin 1,5 kilometriä konttilaitureita ja 14 roro-aluspaikkaa eli paikkaa laivoille, joiden lastaamisessa ei tarvita nosturia.

Vuosaaren satama-alueen laajennus toteutetaan vaiheistetusti. Työ alkaa ympäristövaikutusten arvioinnin laatimisella vuonna 2025. Vuosaaren sataman kenttäalueen laajennus ajoittuu sataman kehittämisohjelman loppupuolelle eli 2030-luvulle.

Rahtiliikenteen lisäksi Vuosaaren satamasta on myös jatkossa matkustajaliikennettä Saksan Travemündeen ja Viron Muugaan.