Kumppanit
15.05.2019

Eckerö lyhensi matka-aikaa

Matka-ajan lyhennys ja yhden vuoron lisäys kasvattivat Finlandia-laivan matkustajamäärää viime vuonna peräti 24 prosenttia.

Suomalainen laivayhtiö Eckerö Line juhlii tänä vuonna 25-vuotista taivaltaan. Toimitusjohtaja Taru Kerosen mukaan juhlavuosi näkyy Finlandia-laivalla monin tavoin.

– Meillä on koko vuoden ajan tähän liittyviä teema-asioita ja juhlavuoden tuotteita.

finlandia
Finlandia viettää kuusi yötä viikossa Tallinnan satamassa ja yhden Helsingissä.

Viime vuonna Eckerö Linen matkustajamäärä Helsingin ja Tallinnan välillä nousi reiluun 1,8 miljoonaan henkilöön. Yhtiö lisäsi valikoimaansa Tallinnasta aamukuudelta lähtevän vuoron ja lyhensi matka-ajan kahteen tuntiin ja 15 minuuttiin. Vain illan viimeinen vuoro seilaa edelleen kaksi ja puoli tuntia.

– Uusi aamuvuoro on ollut erityisen suosittu. Jokainen lähtö on hyvä jollekin asiakasryhmälle, Keronen sanoo.

Kasvussa oli osansa myös kansainvälisillä turisteilla.

– Kansainvälinen myyntimme onnistui hyvin viime vuonna. Viime kesänä oli paljon matkustajia Japanista, Kiinasta ja Koreasta, mutta myös monista Euroopan maista ja Yhdysvalloista. Pohjoismaita pidetään turvallisena matkakohteena.

Toimitusjohtajan mukaan tänä vuonna ei ylletä viime vuoden matkustajamäärään, sillä Finlandia oli tammikuussa kaksi viikkoa telakalla Puolassa.

– Se oli alkuvuoden isoin juttu. Telakalla tehtiin paljon teknisiä uudistuksia, mutta myös sisustuksellisia. Konkreettisin, jonka asiakkaat ovat jo huomanneet, on Helsingissä käytössä oleva uusi sisäänkäynti. Nyt laivasta voi poistua kahta eri reittiä.

Tallinnan satamassa ei ole Finlandialle vielä kahta poistumisreittiä, mutta loppuvuodesta sielläkin saadaan toinen reitti käyttöön.

Telakoinnin aikana Finlandiaan valmisteltiin painovesilastitankkien puhdistusjärjestelmää, joka tulee pakolliseksi parin vuoden kuluttua. Myös maasähkölaitteistoja asennettiin.

– Siinäkin edetään lähivuosina yhtä tahtia satamien kanssa. Kun laiva on öisin maasähkössä, ei tule minkäänlaisia päästöjä ympäristöön, eikä myöskään ääntä.

Finlandia viettää kuusi yötä viikossa Tallinnan satamassa ja yhden Helsingissä.

Rahtiliikenteessä Eckerön alkuvuosi on mennyt ruuhkamaksun lanseerauksessa. Rahdin määrä on kuitenkin pysynyt vakaana.

– Suomalaisten yritysten osuus rahdissa on pienentynyt jo pitkään. Baltialaiset ja puolalaiset yritykset dominoivat rahtia ja sen kuljettamista, Keronen kertoo.

Helsingin ja Tallinnan välillä kulkee varsinkin kappaletavaraa.

– Helsingin päivittäistavarakauppojen valikoimista aika iso osa tulee matkustajalaivojen kyydissä. Mukana on helposti pilaantuvaa tavaraa. Se täytyy tuoda Suomeen nopeasti, sillä se ei kestä odottelua. Siksi kuljetusyritykset pitävät Tallinnan ja Helsingin välistä reittiä otollisena.

Eckerö Line on tehnyt aiesopimuksen uuden rahtilaivan hankkimisesta. Alus aloittaa liikennöinnin Helsingin Vuosaaresta Tallinnan A-terminaaliin kesäkuussa. Se kuljettaa rahdin lisäksi automatkustajia.