Kumppanit
28.11.2018 //
Teksti:
Kari Martiala
//
Kuva:
Kari Martiala

Finnsteve: Myrskyisästä alusta valoisiin kasvunäkymiin

Muutto Vuosaaren satamaan tapahtui synkkänä ja myrskyisenä viikonloppuna, eikä kaikki mennyt ihan putkeen.

– Oli aivan järkyttävä lumisade, ja tunneli meni tukkoon. Ajoreitit eivät olleet vielä meille tuttuja, emmekä nähneet, missä menevät kiskot ja missä tie. Niinpä vetomestareita sekä rekannuppeja eksyi kiskoille, satamaoperaattori Finnsteven toimitusjohtajan sijainen Kimmo Lehtinen muistelee.

– Siitä viikonlopusta selvinneenä on menty aimo harppauksin eteenpäin. Nykyään Vuosaari on toimiva konsepti, markkinaosuuksia on voitettu ja volyymit ovat ihan hyvällä tasolla.

Lehtisen mukaan kymmenen vuotta sitten elettiin aivan toisenlaisessa maailmassa kuin nyt. Finanssikriisi oli pahimmillaan, ja laivoista oli jopa ylikapasiteettia.

Finnsteve investoi yli sata miljoonaa euroa Vuosaaren satamaan, muun muassa uusiin koneisiin ja laitteisiin.

Kilpailu asiakkaista satamien ja operaattoreiden kesken oli ennennäkemätöntä, mutta vallitsevaan tilanteeseen on sopeuduttu. Lisäksi on löydetty balanssi volyymiin ja henkilöstömäärään.

– Silloin kukaan ei uskonut, että tarvittaisiin kiireesti isompia laivoja tai ylipäätään enemmän lastikapasiteettia, koska laivojen täyttöaste oli vajaa. Niin ne suhdanteet heilahtelevat.

Kotisatama erinomaisella sijainnilla

Vuosaari on Lehtisen mukaan osoittautunut tehokkaaksi ja toimivaksi satamaksi. Esimerkiksi konttivolyymeja on voitettu koko sataman osalta. Vuosaaren sijainti on erinomainen ja suurin osa suomalaisista asuu 200 kilometrin säteellä. Satamaan on myös hyvät raide- ja tieyhteydet.

– Helsingin satama on tärkein paikka Finnstevelle, ykköspaikka ja kotisatama.

Lehtinen suhtautuu tulevaisuuteen myönteisesti. Satama-alaan vaikuttavat kuitenkin monet tekijät, joten hän ei lähde ennustamaan tulevaisuutta. Nyt eletään tyrehtyneen kasvun aikaa ja pidetään kiinni nykyisistä asemista.

– Uskon kuitenkin, että Vuosaarella tulee olemaan merkittävä rooli myös tulevaisuudessa ja se tulee kasvattamaan markkinaosuuttaan.

”Digitalisaatio tulee vauhdilla alallemme ja se mahdollistaa monia asioita tulevaisuudessa.”

Aluskoko on kasvanut sekä Finnlinesin liikenteessä että konttiliikenteessä. Se on ollut trendi jo vuosikausia ja tulee Lehtisen mukaan myös jatkumaan.

– Finnlines on pidentänyt aluksiaan. Seuraava askel on vielä suuremmat, uudisrakenteiset alukset, jotka valmistuvat 2020-luvun alkupuolella. Sen jälkeen tulevat Starluokan laivojen korvaajat, vieläkin suuremmat alukset. Laivatyyppi on vielä suunnittelupöydällä, joten niitä voi odotella aikaisintaan 2020-luvun puolivälissä, Lehtinen sanoo.

Ympäristöajattelu on osa konsernin toimintaa

Vuosaaren sataman omistajan ympäristöajattelu on jokapäiväinen osa konsernin toimintaa, mikä heijastuu myös Finnsteveen.

– Meillä se on tarkoittanut sitä, että esimerkiksi terminaaleissa on kartoitettu erilaisia led-valaistusratkaisuja, jotka säästävät sähköä ja sen myötä kustannuksia. Olemme myös äärettömän kiinnostuneita kalustosta ja siitä, minkälaisia mahdollisuuksia toimittajilla on vastata esimerkiksi sähköisiin vetomestareihin, Lehtinen täsmentää.

Volyymimäärän kasvaessa operaattoreilta vaaditaan lisää tehokkuutta. Sekä tuonti- että vientikenttien pitää olla mahdollisimman lähellä laivaa ja ajomatkoja on optimoitava.

Finnstevessä on panostettu muutaman vuoden ajan vahvasti IT-järjestelmiin.

– Digitalisaatio tulee vauhdilla alallemme ja se mahdollistaa monia asioita tulevaisuudessa. Otimme viime vuodenvaihteessa käyttöön uuden tuotannonohjausjärjestelmän, ja nyt teemme uutta henkilöstöhallinnon järjestelmää.