Helsingin Satama
07.06.2020 //
Teksti:
Juha Peltonen
//
Kuva:
Suunnittelutoimisto Koko3

Katajanokan terminaaliuudistus etenee vaiheissa

Katajanokan matkustajaterminaalin uudistus alkaa olla toisen kerroksen osalta valmis. Ensi vuonna uudistetaan myös ensimmäinen kerros, mikä tuo paljon matkustajien toivomia toiminnallisia parannuksia.

Terminaalin remontista ehti tulla paljon myönteistä palautetta jo ennen koronan aiheuttaman matkustuskiellon alkamista.

– Kaikki ovat uudesta ilmeestä tyytyväisiä. Palaute sekä asiakkailta että yhteistyökumppaneilta on ollut erittäin
hyvää, Helsingin Sataman kiinteistöpäällikkö Joni Nyholm kertoo.

Hänen mukaansa erityisesti on kehuttu aiempaa selkeämpiä opasteita terminaalin sisällä ja avarampia wc-tiloja.

Myös lipuntarkastusportit on uusittu viimeisimmällä teknologialla, ja niitä on enemmän kuin ennen.

– Uudistus on tuonut paljon visuaalisuutta, mutta myös funktionaalisuutta. Käytettävyyttä parantavat yksityiskohdat
ovat matkustajille merkittävä apu. Uudistuksemme pohjautuvat aitoihin asiakastarpeisiin. Olemme haastatelleet ihmisiä, ja sen palautteen perusteella terminaalia kehitetään, Nyholm sanoo.

Helsingin Sataman liiketoiminnan kehityspäällikkö Marika Pauli vahvistaa kaiken kehitystyön perustuvan matkustajatarpeista saatuun dataan.

– Uudistuksen lähtökohtana on 2019 käynnistyneen matkustajatyytyväisyystutkimuksen tulokset, joita alettiin kerätä viime vuoden maaliskuussa. Sen datan perusteella haluttiin kehittää varsinkin terminaalin tiloja, istumapaikkoja, palveluita ja pysäköintiä, Pauli sanoo.

Ravintolatoimintojen kilpailutuksella haetaan yhtä toimijaa vastaamaan kaikista terminaalin kioski-, ravintola-
ja kahvilapalveluista. Toisen kerroksen matkustajatiloihin tulee toinen myyntipiste kahvilalle, jossa myös istumapaikkoja on aiempaa enemmän.

Katajanokka havainnekuva remontti


– Toisessa kerroksessa oli aiemmin pelkkä baari, mutta nyt sinne on saatu myös iso kahvila, kun toimistotiloja on
muutettu asiakaskäyttöön, palvelupäällikkö Mira Lehto kertoo.

Hän sanoo meren puolella olevan kahvilan olevan ajateltu esimerkiksi perheiden ja työmatkalaisten tarpeisiin,
ja baarituotteita haluaville on oma tilansa. Lisäksi useampi myyntipiste vähentää jonottamista.

– Asiakkaiden toiveena oli saada lisää istumapaikkoja. Se toteutuu nyt hyvin, ja istumapaikkoihin on integroitu
myös latauspisteet työntekoa ja puhelimia varten, Lehto kertoo.

Sisääntulokerros uusitaan 2021

Koronavirus on vaikuttanut Katajanokan faceliftin aikatauluun. Alun perin jo täksi vuodeksi suunniteltu sisääntulokerroksen
uudistus toteutuu ensi vuonna niin, että se on valmiina kesäsesongin alkaessa.

– Meillä on pitkä lista hankkeita ja projekteja, ja päädyimme siirtämään tätä, Pauli sanoo.

Kakkoskerroksen remontti tehtiin neljässä vaiheessa, jotta terminaali pystyttiin pitämään asiakaskäytössä
remontin aikanakin. Samalla tavalla toteutuu ensimmäisen kerroksen uudistus.

Remontti on edennyt kuitenkin myös terminaalin ollessa tyhjillään. Kiinteistöpäällikkö Nyholmin mukaan
esimerkiksi 16 metriä pitkä kaareva elämysseinä odottaa laivamatkustajia valmiina heti, kun terminaali saadaan
taas asiakaskäyttöön. Marika Pauli sanoo elämysseinän mahdollistavan tuoda esiin saaristoa ja meriaiheita vuodenaikojen mukaan.

Terminaaliin on tullut myös yhdeksän muuta näyttöä korvaamaan aiempia julistepaikkoja.

– Ideana on matkaketjuajattelu, jossa kerromme matkustajille relevanttia tietoa niin, että sisältö palvelee juuri
sillä hetkellä terminaalissa olevaa yleisöä, Pauli kertoo.

Terminaalin mainospaikkojen osalta Helsingin Satama aloitti tammikuussa yhteistyön Clear Channelin kanssa. Tämä yhteistyö tuo terminaalin edustalle myös Agora-pakettiautomaatit kaupunkilaisten käyttöön.

Ulos tulee lisäksi sähköautojen latauspisteitä sekä uusi taksikonsepti, jossa paikalla oleva asiakasohjaaja palvelee taksin tarvitsijoita. Satamalla on sopimus kahden taksiyhtiön kanssa.
 

Kansainvälisilläkin korteilla käteistä

Terminaalin sisälle tulee käteisen rahan nostoautomaatit molempiin kerroksiin, ja niitä pystyy käyttämään myös kansainvälisillä korteilla. Myös matkatavarasäilytyksen lokeroihin ensimmäiseen kerrokseen tulee kortilla maksamisen mahdollisuus.

– Se parantaa matkustajakokemusta. Digitaalisen järjestelmän ansiosta pystymme myös seuraamaan lokeroiden
käyttöastetta, Lehto kertoo.

Kun terminaalin ravintolayrittäjä on valittu, uudistetaan kolmannen kerroksen ravintola bistrotyyliin, ja samalla ravintolan keittiö. Kaikkien kerrosten syötävät valmistetaan kolmannessa kerroksessa. Paulin mukaan kolmannen kerroksen tilojen suunnittelussa pohditaan ravintolayrityksen kanssa myös konseptia, joka mahdollistaisi matalan sesongin aikaan muutkin
kuin laivamatkustamiseen liittyvät tapahtumat.

– Tilaa voisivat hyödyntää alueen asukkaat ja kaikki suomalaiset. Sijainti on kuitenkin ihan ydinkeskustaa, Pauli suunnittelee.

Nyholm sanoo ensi vuonna valmistuvan ensimmäisen kerroksen remontin yhdenmukaistavan koko terminaalin ilmeen.

– Uusi asiakaspalvelupiste ei ole enää takareunassa piilossa vaan keskellä, ja sama opastuskieli tulee myös sisääntulokerrokseen. Siitä tulee aika magee, Nyholm lupaa