Kumppanit
01.06.2022 //
Teksti:
Vaula Aunola
//
Kuva:
varustamot

Maskotit messissä

Itämeren matkustajalaivojen miehistöön kuuluu myös kauttaaltaan karvapeitteisiä hahmoja. Maskotit Harri Hylje ja Ville Viking ovat olennainen osa laivojen  viihdeohjelmaa ja varustamoille tärkeitä brändejä

Maskottien historia alkaa ennen maskottisanan yleistymistä, Quaker Man Quaker Oats -murobrändi otti maskotin käyttöön jo vuonna 1877. Mascot-sana yleistyi kolme vuotta myöhemmin, ranskalaisen komedian Le Mascotten popularisoimana. Maskotin tarkoitus tiivistyi hyvän onnen tuojaan.

Maskotti-ilmiö nousi ensin esiin pesäpallossa. Jos lyönti onnistui ja pelaajat huomasivat samalla yleisössä hymyileviä lapsia, he saivat liput seuraavaan peliin tuomaan onnea. Yrityksissä maskotit yleistyivät 1900-luvulla.

Harri Hylje – suunniteltu halattavaksi

Harri Hylje
Tavoite on, että maskotti on esillä laivoilla mahdollisimman paljon. – Se voi näyttäytyä myös muiden tuntemiensa maskottien kanssa, Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo.

Siljan logossa on ollut hylkeen kuva jo 1970-luvulta lähtien. Maskottina Harri Hylje on ilahduttanut matkustajia nykyisellään vajaan kymmenen vuoden ajan.

Aiemmin maskottihylje on ollut nimeltään Silja Hylje, joka toimi esimerkiksi Pikku Kippari -klubin ”isäntänä”. Silja Serenaden valmistuessa vuonna 1990 oli laivan ”avoimissa ovissa” mukana myös maskottihylje. Vuonna 1992 hylje sai kaverikseen Allu Albatrossin.

Harri Hylkeen sivuevä sopii täydellisesti vilkutteluun.

– Noin kahdeksan vuotta sitten teetimme nykyiset erittäin laadukkaat maskottiasut. Sen jälkeen Harri Hylje on konkreettisesti uinut lasten ja aikuisten sydämiin. Siitä tuli pehmeä, pullea ja halattava, Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo.

– Sen sivuevä sopii täydellisesti vilkutteluun ja silmät sulattavat kaikki matkustajat. Harri hyljettä on vaan pakko halata!
Laivojen viihdeosastot vastaavat Harrista ja hänen hyvinvoinnistaan. 

– Siitä, että turkki kiiltää ja että Harri on aina iloisella mielellä ja valmis leikkeihin lasten kanssa.

Risteilyn tärkein hetki

Tavoite on, että maskotti on esillä laivoilla mahdollisimman paljon.

– Harrilla on muun muassa oma disko ja bingo sekä lisäksi paljon erilaista ohjelmaa Silja Landissa. Se myös kulkee ympäri laivaa matkan aikana ja käy yllättämässä lapsiperheitä muun muassa ravintoloissa.

Joskus Harri pääsee auttamaan myös konehuoneessa ja komentosillalla.

Nöjdin mukaan Harri ja hänen tapaamisensa on lapsille usein yksi tärkeimmistä hetkistä risteilyn aikana. 

– Halit Harri Hylkeeltä – parasta! Harri saa myös jonkin verran fanipostia. Usein lapset haluavat piirtää erilaisissa piirustuskilpailuissa Harrista kuvan.

Harrilla on paljon kavereita.

– Se voi näyttäytyä myös muiden tuntemiensa maskottien kanssa. Harri onkin hengaillut esimerkiksi WWF:n Pandan, Kummien Teemu-Nallen ja eri urheiluseurojen maskottien kanssa useasti.

Harri Hylje esiintyy myös monenlaisissa varustamon markkinointimateriaaleissa ja sen seikkailuja voi seurata myös esimerkiksi YouTubessa.

Laivakissa Ville Viking

Ville Viking -laivakissa
Matkamessuilla vuonna 2017 laivakissa Ville Viking valittiin vuoden maskotiksi. – Se oli jo silloin arvokas brändi meille, Viking Linen viihdepäällikkö Mikhael Panelius kertoo.

Viking Linen laivakissan Ville Vikingin synty ajoittuu 1980-luvun loppupuolelle.

– Turussa myyntijohtaja Pekka Ahlgrenin johdolla lähdettiin silloin kehittämään lapsille Miniclub-lastenkerhoa, jolla oli kerran viikossa sunnuntaisin erikoislähdöt Turusta aamulaivalla ja erityisen paljon ohjelmaa lapsille. Lapset saivat matkalle lähtiessään omat minipassit, jotka olivat heidän keskuudessaan todella suosittuja. Silloin hahmoksi valikoitui kissa, joka asuu laivalla, Viking Linen viihdepäällikkö Mikhael Panelius kertoo.

Matkamessuilla vuonna 2017 laivakissa Ville Viking valittiin vuoden maskotiksi.

– Se oli jo silloin arvokas brändi meille.

Laaja konseptikehitys toteutettiin samana vuonna yhteistyössä konsulttifirman kanssa.

– Siinä käytiin läpi niin missiot, strategiat kuin brändikin. Niin syntyi aika laaja dokumentaatio asioita määrittämään.

Kohderyhmäksi tarkentui ensisijaisesti 3–8-vuotiaat lapset, heidän sisaruksensa ja heidän vanhempansa.

– Tästä konseptista pidetään aika lailla tarkasti kiinni. Ville Viking ei esimerkiksi esiinny siellä, missä ei ole lapsia, vaikka monenlaisia pyyntöjä tulee.

Viisi kissan vuotta

Ville Viking on nyt viisi kissan vuotta vanha.

– Mitä se sitten tarkoittaa, sitä voi arvuutella, Panelius hymyilee. 

Ikää on kuitenkin kertynyt sen verran, että jo useampi nuori aikuinen on Ville Vikingin kanssa tehnyt tuttavuutta lapsena.

– Häntä onkin kysytty kaveriksi esimerkiksi opiskelijoiden laskiaistapahtumiin, mutta sinne hän on vielä liian nuori lähtemään.

Maskotilla on tärkeä rooli laivan ohjelmassa erityisesti perheiden loma-aikoina.

– Saamamme palautteen mukaan monelle lapselle Ville Vikingillä saatu halaus tai high five on todellakin risteilyn kohokohtia. Viihdetiimit tekevätkin paljon töitä risteily ohjelmien aikatauluja rukatessaan. Tavoite on, että mahdollisimman moni voi kohdata Villen, tiedotuspäällikkö Christa Grönlund toteaa.

Ville Viking ei esiinny siellä, missä ei ole lapsia.

Laivalla Ville Vikingin voi tavata muun muassa lastendiskossa tai muksu-piknikillä ja päivän voi päättää yhteiseen iltasatuun kissan kanssa.

– Maskotti edustaa tervettä elämäntapaa, minkä mukaisesti hän välittää viestiä hyvin syömisen ja kunnosta huolehtimisen tärkeydestä. Ville Vikingin makuseikkailussa lapsi perehtyy terveelliseen ruokalistaan. Tarkoituksena on välttää epäterveellisten ainesten markkinointia, Mikhael Panelius sanoo.

Viking Line on julkaissut lastenkirjan laivakissan seikkailuista. Tarinoita ja musiikkia on tarjolla myös varustamon nettisivuilla. 

– Tänä päivänä Ville Viking on yksi arvokkaimmista brändeistämme, Panelius päättää.