Kumppanit
15.05.2019 //
Teksti:
Kari Martiala
//
Kuva:
Kari Martiala, Timo Porthan & Flowertrucks

Nopea kuljetus on kukkabisneksen elinehto

Leikkokukat juhlistavat kevään juhlia, ja kesällä puutarhat täyttyvät pihakukista. Kesän väriloisto syntyy toimivan logistiikan avulla, kun kuljetusyritysten ja laivayhtiöiden yhteistyö mahdollistaa nopean kuljetusaikataulun. 

Kukat tuodaan Suomeen noin 90-prosenttisesti Hollannista, jossa kukkakauppaa on osattu tehdä jo 1600-luvulla. Kukkia ei kuitenkaan välttämättä kasvateta Hollannissa, vaan ne tuodaan terminaaleihin kasvattamoista ympäri maailmaa.

Tampereen Sarankulmassa kotipaikkaansa pitävän Flowertrucks Oy:n päätoimiala on lämpösäädellyn tavaran kuljetus. Kyytiin sopivat kaikki sellaiset tuotteet, jotka vaativat viileän kuljetuksen. 

– Rahdista noin kolmannes on kukkia, mutta sesonkien aikana kukkien osuus luonnollisesti kasvaa, Flower­trucksin toimitusjohtaja Pasi Ruokostenpohja sanoo.

Yrityksellä on Hollannin Bleiswijkissä oma terminaali, jossa Suomeen tulevat kukat lastataan rekkoihin. 

– Kukkakaupan huippusesonkeja ovat keväällä äitienpäivä ja valmistujaiset. Keväällä tuodaan myös paljon ulkokasveja, mutta niiden volyymiin vaikuttaa selkeästi kevään edistyminen. Asiakkaat haluavat päästä istuttamaan ulkokasvejaan heti, kun maa on riittävästi lämmennyt. 

kukkatalo antti leinonen
Harjoittelija Antti Leinosella riittää kiirettä Pakilan Kukkatalossa kevään ja kesän sesonkien aikaan.

Yhtiön rekoissa Suomeen matkaa leikkokukkia, ruukkukukkia ja kukkasipuleita, aina kulloisen sesongin mukaan. 

– Esimerkiksi ruusuja ja krysanteemeja tuodaan Suomeen tasaisesti ympäri vuoden.

Sen sijaan tulppaanit kasvatetaan Suomessa, mutta niiden sipulit tuodaan Hollannista. Sipuleita tarvitaankin runsaasti, sillä vuosittain Suomessa viljellään 60–65 miljoonaa tulppaania. Tulppaanisipulit nostetaan maasta heinä–elokuussa. Ne säilyvät viileässä, ja niistä kasvatetaan Suomessa kukat joulusesonkiin ja koko kevääksi.

 

Kuljetusten volyymi säilyy vuodesta toiseen

Suomen tuonti elää suhdanteiden mukaan, mutta kukkakuljetuksissa volyymi pysyy Ruokostenpohjan mukaan samalla tasolla vuodesta toiseen.

– Joka perjantai-ilta auto lastataan Hollannissa. Se on sunnuntai-aamuna Helsingin Vuosaaren satamassa ja saman päivän aikana kukkatukuissa. Kukat ovat usein jo maanantai-aamuna kaupoissa ympäri Suomea, hän kuvailee.

– Perjantai on päälastauspäivä, mutta joka ainoa päivä Finnlinesin Star-laivan kyydissä on ainakin yksi Flowertrucksin auto. Käytämme Star-laivoja, koska ne sopivat parhaiten aikatauluumme. Laiva lähtee lauantaina yöllä kello 3.30 Travemündesta ja on Helsingissä sunnuntaina kello 9.30.

Nopeimmillaan rahti Suomesta Hollantiin tai Hollannista Suomeen on perillä 38 tunnissa.

– Nopea yhteys on kaiken tuoretavaran kohdalla elinehto. Tuotteiden pitää ehtiä jo samana päivänä tukkuun ja edelleen jakeluun. 

Laivaliikenne on rahdinkuljettajan kannalta toiminut hyvin. Meriliikenteessä tuulet saattavat vaikuttaa aikatauluun, ja keli voi olla merellä kovaakin, mutta tärkeintä on turvallisuus.

– Haluamme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin, se on toiminnan tärkein mittari. Asiakkaan saama palvelukokemus täytyy lunastaa joka päivä. Olemme juuri niin hyviä kuin viimeisin kuljetuksemme.

 

Aikataulu on Finnlinesin kilpailuvaltti

Finnlinesissa aloitettiin jo Finnjetin aikaan nopean aikataulun konsepti, jonka tavoitteena oli mahdollisimman nopea Itämeren ylitys Saksasta Suomeen. 

– Nykyiset Star-laivat eivät ole aivan yhtä nopeita kuin Finnjet, mutta aikatauluja muokkaamalla olemme saaneet aikaan konseptin, joka sopii päivittäistavarakaupan tarpeisiin, kuten kukkakuljetuksiin. Aikataulu on kustannustehokkuuden lisäksi merkittävä tekijä, jolla pystymme kilpailemaan maareittejä vastaan, Finnlinesin kaupallinen johtaja Staffan Herlin kuvailee.

Aikataulut on mukautettu suurten eurooppalaisten tukkuliikkeiden ja kuljetusliikkeiden tarpeiden mukaan. Laivojen mukana Suomeen tulevat esimerkiksi vihannekset, hedelmät ja kukat.

Star-laivat matkaavat Travemündesta Helsinkiin alle 30 tunnissa. Matka-aika on sovitettu markkinavaatimusten ja järkevän polttoaineenkulutuksen yhtälönä. 

– Star-laivat pystyvät kovempaankin nopeuteen, mutta nykyinen transit-aika on riittävä vaativammillekin asiakassegmenteille. Tässä työssä tarvitaan hienosäätöä ja herkkyyttä. Tärkeä toiminnan kriteeri on laatu, Herlin sanoo.

– Kovassa kelissä laiva voi toki myöhästyä, mutta meillä on kova paine pysyä aikataulussa. Mahdollinen myöhästyminen kompensoidaan tehokkaalla terminaalityöllä.

Meriliikenne kilpailee myös kestävän kehityksen keinoin – se on ympäristöystävällisin kuljetusmuoto.  

 

Ajokaluston pitää olla kunnossa

Tuoretavarakuljetusten aikataulut ovat tiukkoja, minkä vuoksi kuljetusliikkeen ajokaluston pitää olla kunnossa.

– Meillä ei ole aikaa seisottaa vetoautoja matkalla, joten olemme uusineet kalustoamme merkittävästi. Autot edustavat Mercedes-Benzin uusinta teknologiaa parhaimmillaan, ja niiden turvavarustelu on korkeimmalla mahdollisella tasolla, Ruokostenpohja sanoo.

Flowertrucksilla on 17 omaa vetoautoa ja 40 perävaunua sekä kymmenkunta alihankkijaa. Perävaunujen määrä on jatkuvassa nousussa.

Lämpösäädeltävissä puoliperävaunuyhdistelmissä voidaan kuljettaa tavaraa eri lämpötiloissa. Esimerkiksi leikkokukat vaativat viiden asteen lämpötilan, kun taas ruukkukukat kulkevat 18 asteessa.

Flowertrucks on ensimmäinen suomalainen TAPA TSR -sertifioitu kuljetusyritys. Sertifioinnin myöntävän TAPA-järjestön (Transported Asset Protection Association) missiona on minimoida toimitusketjun eri vaiheisiin kohdistuvat tavaramenetykset. Sertifikaatti edellyttää, että sekä kalustoyksikön perävaunuun että vetoautoon on liitetty seuranta sekä sen varajärjestelmä. Kuljetusyksikkö on siten koko ajan reaaliaikaisesti jäljitettävissä, ja esimerkiksi sen sallittu liikkuma-alue tai reitti voidaan rajata ennalta. Mikäli reitin varrella sattuu poikkeamia, järjestelmä raportoi niistä automaattisesti kuljetusta monitoroivalle taholle.

finnlines
Finnlinesin Star-luokan ropax-alus Finnlady saapumassa Saksaan.
flowertrucks
Flowertrucksin rekka lähdössä laivasta kohti kukkatukkua.
flowertrucks
Kukkakuorman lastaus käynnissä.
flowertrucks
Flowertrucksin autoja Star-laivan pääkannella.
flowertrucks
Flowertrucksin lämpösäädelty rekka lastauslaiturissa.
flowertrucks
Flowertrucksin rekat terminaalin pihalla.