Kumppanit
15.06.2018 //
Teksti:
Hanna Leino
//
Kuva:
Timo Porthan & Mikael Kaplar

Opastettua ohjelmaa

Helsinki on kompakti kaupunki täynnä erilaisia aktiviteetteja. Next Travelin Virve Kataja varmistaa, että risteilymatkustajat poikkeavat kaupunkiin mielellään toisenkin kerran.

Toukokuun keväisessä säässä Viking Sea rantautuu Hernesaareen. Risteilymatkustajat purkautuvat laivasta ja kohtaavat leveästi hymyilevän Next Travelin myyntijohtaja Virve Katajan, joka ohjaa vieraat valmiiksi tilatuille linja-autoille. Bussit täyttyvät nopeasti ja suuntaavat eri kohteisiin: kaupunkikierrokselle, Porvooseen ja Suomenlinnaan.

– Meidän tehtävänämme on organisoida risteilymatkustajien maaohjelma, jotta asiakas saa kokea lämpimän vastaanoton ja pääsee satamasta sujuvasti aktiviteettien pariin, Kataja kertoo.

Huolellinen suunnittelu on kaiken lähtökohta. Next Travelin tämän kesän suurimmassa matkaseurueessa on lähes 6 000 matkustajaa, joten aikataulun tulee toimia minuutilleen. Kesästä ennustetaan muutenkin vilkasta, sillä Helsinkiin odotetaan vajaat 300 aluskäyntiä ja 540 000 matkustajaa. Valmiit retket myyvät, ja bisnes kulkee mukavasti myötätuulessa.

– Noin 40 prosenttia risteilymatkustajista osallistuu järjestettyyn maaohjelmaan. Se kuitenkin vaatii, että retket ovat oikeanlaisia ja tarjooma riittävän laaja. Erityisesti täällä Itämerellä incoming-toimiston rooli korostuu, sillä matkustajat tulevat tutustumaan kaupunkeihin ja kuulemaan alueen historiasta. Sen sijaan Välimerellä tilanne on toinen, kun matkustajat voivat mennä esimerkiksi rannalle päiväksi. Uskon, että meistä on suuri apu risteilymatkustajille, kun matkakohteet ovat vähemmän tunnettuja.

matkustaja

Helppous viehättää lomailijaa

Yhdysvaltalaiset, saksalaiset ja britit ovat suurimmat risteilymatkustajien ryhmät. Saksalaiset ja britit nousevat laivaan oman maansa satamasta, kun taas yhdysvaltalaiset lentävät Kööpenhaminaan tai Tukholmaan ja suuntaavat sen jälkeen Itämeren risteilylle. 

– Ennen ajateltiin, että vain iäkkäät ihmiset risteilevät, mutta se ei enää pidä paikkaansa. Iso osa risteilymatkustajista on työssäkäyviä ihmisiä, toteaa Kataja.

Risteilymatkustaja arvostaa help­poutta: laivan kyydissä pääsee helposti liikkumaan kaupungista toiseen ja pöytä on katettu valmiiksi. Sama helppous on järjestetyn maaohjelman valttikortti. Ryhmä harvoin tuntee Helsinkiä läpikotaisin tai osaa kieltä, joten aktiviteettien suunnittelu on näppärää antaa paikalliselle toimijalle. 

Satamissa on eroa

Suuri osa Next Travelin risteilymatkustajista saapuu Hernesaareen ja Länsisatamaan. Muitakin satamapaikkoja kuitenkin on. 

– Pienimmät alukset voivat rantautua Katajanokalle, joka on ehdottomasti paras paikka, sillä matkustajat pääsevät suoraan kaupungin ytimeen. Retkien jälkeen heidän on helppo poiketa Esplanadille ostoksille ja kävellä takaisin risteilyalukselle. 

Kesästä 2019 alkaen kansainvälinen risteilyliikenne keskitetään entistä enemmän Hernesaareen, jonka satamaan mahtuu jopa 360-metrisiä aluksia. Keskittäminen helpottaa niin Next Travelin työtä kuin matkamuistomyymälöiden toimintaa, joten koko matkailubisnes saa puhtia muutoksesta. 

– Helsingin Satama on suuressa roolissa risteilymatkustuksessa. Toimimme heidän kanssaan saumattomasti yhteen, mikä on tärkeää. Yhdessähän tätä tehdään.