Kolumni
11.12.2019 //
Teksti:
Emilia Kullas
//
Kuva:
Matti Rajala

Pääkaupungin satama on koko maan asia

Suomi on tuhansien järvien ja kymmenien satamien maa. Satamista suurin ja talou­dellisesti merkittävin on Helsingissä. Pääkaupungin satama säteilee taloudellista hyvinvointia ympäri maata.

Siksi Helsingin keskustan liikennejärjestelyjen sujuvuus ei ole vain helsinkiläisten, vaan koko Suomen asia. Pitäisikö Helsingin keskustaan rakentaa liikenteelle tunneli? Millaisia olisivat tunnelihankkeen hyödyt ja haitat, entä hintalappu?

Emme saa tietää, koska lokakuussa Helsingin kuntapoliitikot vihreistä, vasemmistoliitosta ja SDP:stä pysäyttivät keskustatunnelin suunnittelun jatkon. Tämä on surkea asia paitsi helsinkiläisten, myös muun maan kannalta.

Satamat ovat liikenteen solmukohtia. Helsingin Sataman kautta kulkee koko maan kappaletavaraliikenteestä noin puolet. Kuorma-autojen ja irtoperävaunujen kuljetuksissa Helsingin osuus on samoin puolet tonnimäärästä.

Matkustajaliikenteestä Helsingin osuus Manner-Suomen ja ulkomaiden välisestä matkustajaliikenteestä on noin 80 prosenttia.

Rovaniemeläisten mandariinit kulkevat napapiirin kauppoihin Helsingin kautta.

Siksi olisi ollut erittäin tärkeää, että Helsingin kaupungin johtavat poliitikot olisivat osoittaneet suurempaa omistajan vastuuta ja halua katsoa paitsi pääkaupungin, myös koko maan etua.

Keskustatunneli olisi ansainnut kunnollisen selvityksen kustannusarvioineen. Nyt asian tutkiminen päättyi kaupunkiympäristölautakunnan kokoukseen. Liikenneongelmien selvittely siirtyy vuosikausiksi eteenpäin.

Helsingin keskustan liikenne puuroutuu jo nyt. Tulevaisuudessa liikennemäärä paisuu asukkaiden kasvun myötä. Länsisataman rahdin ja matkustajamäärien purku on jo nyt hankalaa.

Satama voi koettaa ohjata hinnoittelulla raskasta liikennettä pois keskustasta, mutta risteilyalusten siirto muualle ei ole järkevä ratkaisu.

Matkustajalaivaliikenne kuuluu Helsingin kaupunkikuvaan. Ruotsinlaivat ja risteily­alukset tuovat kaupunkiin turisteja ja heidän rahansa synnyttävät palveluihin työpaikkoja.

Satamat ovat solmukohtia, mutta ilman toimivia liikennejärjestelyjä ne aiheuttavat ympäristössä liikennesumppuja. Se ei ole kenenkään etu.

Kirjoittaja on Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtaja.