Kumppanit
15.05.2019 //
Teksti:
Teemu Palkki
//
Kuva:
Janne Savon

Rahtipyörä ketteröittää pakettijakelua

DB Schenkerin ja Helsingin Sataman logoilla koristeltu kuutiometrin kontti herätti viime kesänä huomiota pääkaupungin kaduilla. Vaikka kontti näyttää polkupyörän päällä suurelta, sähköavusteinen pyörä on perinteistä pakettiautokalustoa ketterämpi tapa viedä pienet paketit asiakkaalle.

– Kun ihmiset tilaavat verkkokaupasta tavaraa, tavaravirta ohenee ja pakettikoko on sellainen, että sitä pystytään kuljettamaan rahtipyörällä, tiivistää viime vuonna toiminnasta vastannut Petri Sinkko Schenkeriltä.

Pyörä on tapa hoitaa ”viimeistä mailia” eli toimitusketjun viimeistä lenkkiä joko suoraan asiakkaalle tai R-kioskien kaltaisiin noutopisteisiin. Jotta viimeiselle mailille päästään, paketit täytyy viedä jakelureittien läheisyyteen. Schenkerin pyörään paketit lastataan Eteläsatamassa. Ajojärjestelyä hoidetaan Vantaalta, josta lähetykset myös toimitetaan satamaan.

– Satama toimii hyvin, koska autolautoille menevien reittien täytyy olla sellaisia, että sinne pääsee isolla kalustolla, kommentoi tänä vuonna liikenteen vetovastuussa oleva Juha Tuominen.

Tänä kesänä myös Turussa otetaan rahtipyörä käyttöön. Helsingissä tavoitteena on kaksinkertaistaa kuljetettu tavaramäärä. 

Myöhempiä suunnitelmia ei ole tehty, mutta esimerkiksi Norjassa on käytössä kahden kuljetuskontin versio samasta pyörästä. Kahdella kontilla pyörän kokonaispaino nousee Suomen nykylainsäädännön salliman 250 kilon rajan yli.

– Konttihan on vaihtokontti. Ideaalitilanteessa kontti lastattaisiin terminaalissa valmiiksi ja siirrettäisiin pyörän päälle, jotta pyörällä pääsisi heti töihin. Vaihtoehtoja pitää miettiä, kun volyymi kasvaa, Tuominen sanoo.

Pyörän päätarkoitus on jakelutyössä, mutta osa sitä on näkyvyys kaupungilla ja erilaisissa tapahtumissa. Viime vuonna pyörä kuskeineen osallistui Satamahulinoihin, ja siitä jaettiin koulujen alkaessa heijastimia lapsille. Tänä vuonna pyörä näkyy katukuvassa elokuun loppuun asti. 

Rahtipyöriä liikkuu Helsingin ja Turun keskustoissa myös DHL:n väreissä. Yrityksen tavoitteena on nollata logistiikan päästöt vuoteen 2050 mennessä. Jakelun päästöjen leikkaaminen on tärkeä osa tätä pyrkimystä.