Helsingin Satama
04.09.2020 //
Teksti:
Anu Räsänen
//
Kuva:
Vesa Koivunen

Satamahulinat siirtyivät ketterästi verkkoon

Virtuaalitapahtuma toi uudenlaisen yhteyden yleisöön

Parasta virtuaalisissa Satamahulinoissa oli ihan kaikki. Suurin haaste oli lopettaa parin tunnin jälkeen, sillä yleisö olisi viihtynyt lähetyksemme parissa pitempäänkin, kiteyttää tuottaja Jenna Ritala, joka vastasi työryhmineen Satamahulinoiden siirtämisestä verkkoon. 

Kun koronakriisi keväällä iski, nousi Helsingin Satamassa pöydälle myös Satamahulinoiden kohtalo.
Koko perheen tapahtuma on jo kuutena kesänä tuonut kaikenikäiset ihmiset yhteen Jätkäsaaressa. Tämänkesäisten Satamahulinoiden suunnittelu oli aloitettu hyvissä ajoin viime syksynä.

Sitten yhtä äkkiä ajatus iloisesta kansanjuhlasta muuttui mahdottomaksi. Yhtä mahdottomalta tuntui kuitenkin ajatus, että tapahtuma peruttaisiin.
– Sitä vaihtoehtoa emme edes miettineet. Aloimme heti pohtia, mitä voisimme tehdä live-tapahtuman sijasta. Totesimme, että vaikka poikkeustilanne tuo haasteita, asiat voidaan kyllä ratkaista, kertoo Helsingin Sataman viestintäpäällikkö Eeva Hietanen.

”Satama on aina valmis kokeilemaan uutta”

Satamahulinoita alusta saakka tuottanut Jenna Ritala To Do tapahtumista oli välittömästi samaa mieltä Hietasen kanssa. Ei peruta, vaan järjestetään uudella tavalla. Tehdään koronaturvallinen tapahtuma, jossa säilytetään Satamahulinoiden ainutlaatuinen tunnelma.

Tuotantoyhtiö To Do:n tiimi Satamahulinoissa
Jenna Ritalan (edessä oikealla) vetämä To Do tapahtumien tiimi on tuottanut Satamahulinoita alusta asti. Tämän vuoden virtuaaliset Satamahulinat juonsi Roni Back.

Ritala toteaa, että uudenmuotoista tapahtumaa oli helppo lähteä rakentamaan tutun konseptin ja pitkän yhteistyön pohjalle.
–  Yhteistyö Sataman kanssa on ollut koko ajan tosi mutkatonta ja helppoa. He ovat aina valmiita kokeilemaan uutta, ja he haluavat aidosti olla osa yhteisöä. Jaamme samat arvot ja tavat toimia, Ritala sanoo.

Yhteisöllisesti, vuorovaikutteisesti ja turvallisesti 

Lopullinen päätös tapahtuman siirtämisestä verkkoon tehtiin kesäkuussa. Ritala tiimeineen oli jo ehtinyt hahmotella vaihtoehtoista suunnitelmaa siltä varalta, että live-tapahtumaa ei voitaisi järjestää.
– Tapahtumatuotannon hiljennyttyä keväällä käytimme paljon aikaa virtuaalitapahtumien ja -alustojen tutkimiseen. Läksyt oli siis jo tehty, ja pystyimme reagoimaan nopeasti, Ritala sanoo.

Etenkin koronakriisin alussa, ihmisten opetellessa uutta, suuri osa verkkotapahtumista oli yksisuuntaisia: artisti esiintyy ja yleisö kuuntelee päätteen ääressä. 
Ritalalle oli tärkeää tehdä Satamahulinoista vuorovaikutteinen tapahtuma ja säilyttää sen henkeen kuuluva yhteisöllisyys ja osallistavuus. 

Vaikka varsinainen tapahtumalava pystytettiin pohjoishelsinkiläiseen studioon, Jätkäsaaressakin tapahtui – turvallisesti.
Esimerkiksi taiteilijatalo Jallukan väki jalkautui kaduille uusimaan sosiaalisessa mediassa sykähdyttäneen Pidä huolta -esityksensä. Alueen asukkaat saattoivat kuunnella laulua parvekkeillaan tai avoimen ikkunan ääressä.

Roni Back heitti haasteen Ville Haapasaarelle

Haapasaari, Back ja Hietanen Satamahulinoissa 2020
Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari ja viestintäpäällikkö Eeva Hietanen sekä juontaja Roni Back nousivat elokuussa Satamahulinat-lavalle studiolla Pohjois-Helsingissä.

Osallistavuus jatkui studiolla. Jätkäsaarelainen Jamkids veti muskarihetken ja kutsui lapset ruutujen ääreen musisoimaan kotoa löytyvillä esineillä. Yleisö pääsi vaikuttamaan esiintymislavan tapahtumiin kommentoimalla ja äänestämällä.

Tapahtuman juontaja Roni Back muun muassa haastoi Sataman toimitusjohtajan Ville Haapasaaren sekä muusikot Vilma Alinan ja Olavi Uusivirran kivi-paperi-sakset-kaksintaisteluihin. Yleisö äänesti, mitä lähisatamien herkkuja häviäjä joutuu maistelemaan.
Back hävisi Haapasaarelle ja sai eteensä hapansilakkatölkin. Vilma Alinalle hävittyään hän maisteli virolaista sylttyä. Uusivirta taas kärsi tappion ottelussa, jossa olivat panoksena kalansilmät.

– Jännitimme tietysti hieman hapansilakkatölkin avaamista studiossa. Teknikoiden ja esiintyjien työkyvyn nimissä päätimme lopulta avata tölkin etukäteen ja tuuletella sitä parhaamme mukaan. Tuoksu oli silti vähintäänkin mieleenpainuva, ja purkki poistettiin studiosta välittömästi, Ritala nauraa.

Ei yhtäkään negatiivista palautetta

Keskeinen elementti Satamahulinoissa oli viestiseinä, jossa yleisö pääsi juttelemaan niin Backin kuin Sataman ja Tullin edustajienkin kanssa.

– Seinä toimi uskomattoman hienosti. Vilkkaan keskustelun lisäksi oli mahtavaa nähdä kuvia siitä, kuinka ihmiset pitivät omia Satamahulinat-bileitään, Eeva Hietanen kertoo. 

Hietaseen teki vaikutuksen myös se, kuinka lämpimästi yleisö ruutujensa ääressä otti esiintyjät vastaan. Vilma Alinaa kehuttiin ihanaksi, ja Roni Backia pyydettiin sanomaan vielä kerran moi. Back toteutti pyynnöt ja heitti moit kotikatsomoon.

– Tavallaan virtuaalitapahtuma mahdollisti sellaisen vuorovaikutuksen, joka ei live-tapahtumassa edes onnistuisi. Jokaisella oli mahdollisuus viestittää suoraan esiintyjille, Hietanen toteaa.
– Jälkikäteen tsekkasimme vielä kaikki palautteet, eikä siellä ollut yhtään negatiivista kommenttia mistään. Kiitoksia sen sijaan tuli paljon. Yleisö eli täysillä mukana, ja juuri se yhteisöllinen kokemus on Satamahulinoissa parasta. Voimme siis olla tosi tyytyväisiä tapahtumaan.