Kumppanit
15.05.2019 //
Teksti:
Timo Hämäläinen
//
Kuva:
Timo Porthan

Tehokkuutta toiminnan keskittämisellä

DSV:n uusi logistiikkakeskus kokoaa yhtiön pääkaupunkiseudun toiminnot yhteen pisteeseen. Keskuksesta on hyvät liikenneyhteydet sekä Vuosaaren satamaan että Helsinki-Vantaan lentokentälle.

DSV:n pääkonttori ja kumipyöräkuljetuksista vastaavan DSV Roadin terminaali aloittivat toimintansa uusissa tiloissa vuodenvaihteessa.

– Muutimme hyvin nopealla aikataululla parissa viikossa. Terminaalin toiminta, joka palvelee sekä maantieliikennettä että lento- ja meriliikenteen palveluita tarjoavaa DSV Air & Sea Oy:tä, lähti kuitenkin käyntiin ilman suurempia ongelmia, kertoo DSV Road Oy:n toimitusjohtaja Björn Andler.

DSV Solutions Oy:n varastointiasiakkaat siirtyvät uusiin tiloihin asteittain kevään aikana.


Saman katon alle

Tähän asti DSV on toiminut pääkaupunkiseudulla kolmessa eri kiinteistössä. Nyt kaikki toiminnot pääsevät yhteisiin toimitiloihin Vantaalle Kehä III:n läheisyyteen Lahden moottoritien tuntumaan. 

– Yhteistyö DSV:n eri yhtiöiden kesken helpottuu. Pääsemme puhaltamaan One DSV -henkeä, mikä on iso asia meille, Andler sanoo. 

Toimintojen keskittäminen logistiikkakeskukseen selkeyttää rahtiliikennevirtoja, kun tavaroiden tuonti-, vienti-, jakelu- ja linjaliikenne hoidetaan yhden pisteen kautta.

– Voimme aiempaa paremmin yhdistellä kuormia, parantaa täyttöastetta ja vähentää tyhjien yksiköiden kuljetuksia. Siten kuljetuskilometrien määrä vähenee. Se näkyy myös pienentyneenä hiilijalanjälkenä, DSV Solutions Oy:n toimitusjohtaja Jan Magnus Nordberg luettelee.


Tavarat vauhdilla eteenpäin

Läpivirtausperiaatteella toimivassa terminaalissa on lattiapinta-alaa 10 000 neliömetriä. Ajatuksena on, että terminaaliin saapuvat tavarat lähtevät jakeluun tai runkokuljetuksiin saman päivän aikana. Lattian pitää olla tyhjä, kun uudet toimitukset tulevat seuraavana aamuna sisään.

Terminaalissa asioivia ajoneuvoja ohjataan porttijärjestelmällä, joka tunnistaa tulevan auton rekisteritunnuksen ja avaa portin automaattisesti. Samalla kuljettaja saa tiedon, mille lastauspaikalle hänen tulee ajaa.

– Järjestelmä perustuu siihen, että saamme tulevista kuljetusyksiköistä ennakkotiedon. Se auttaa meitä suunnittelemaan ja tehostamaan terminaalitoimintoja ja jatkokuljetuksia. Tavarat saadaan käsiteltyä terminaalissa ja varastossa entistä tehokkaammin, Andler sanoo. 

Tavoitteena on, että vähintään 95 prosenttia saapuvista kuljetuksista on ennakkoon tiedossa niiden tullessa terminaaliin. Jos ennakkotietoa ei ole, auto ohjataan sivuun ja käsitellään erikseen.


Tuotteiden vaatimukset huomioitu

Terminaalin vieressä on 50 000 neliömetrin suuruinen varasto, jossa DSV tuottaa asiakkailleen varastoinnin ja jakelun ohella lisäarvopalveluita, kuten tuotteiden tarroituksia, hinnoittelua, esikokoonpanoa ja uudelleenpakkausta. 

Varastosta löytyy erilaisia tuotteiden vaatimusten mukaisia osastoja. Esimerkiksi terveydenhoitotuotteita varastoidaan erityisen puhtaissa olosuhteissa ja lämpötilasäädeltyjä tuotteita omassa tilassaan. 550 000 kuution suuruiseen varastoon mahtuisi lähes viisi eduskuntataloa.

Logistiikkakeskus ja rakennusten talotekniikka on suunniteltu siten, että energiankulutus jää mahdollisimman pieneksi. Kiinteistöt on rakennettu BREEAM very good -standardin mukaisesti. 


Hyvä yhteys satamaan

Uuden logistiikkakeskuksen ansiosta matka Vuosaareen satamaan lyheni hieman.

– Katsoimme, että tämä on meille paras paikka. Sijoitumme lähelle keskusliikkeitä ja entistä paremmin jakelua ajatellen. Tontti oli valmiiksi kaavoitettu logistiikkakäyttöä varten, mikä auttoi hankkeen nopeaa läpivientiä, Nordberg sanoo.

DSV:n kuljetuksista suurin osa kulkee Vuosaaren sataman kautta. Tavaraa kulkee myös Länsisataman kautta Baltian ja itäisen Euroopan suuntaan. Pieni osa kuljetusyksiköistä kulkee Eteläsataman kautta Helsingin ja Tukholman väliä liikennöivillä autolautoilla.

– Vuosaaren liikennettä ajatellen olemme erinomaisessa paikassa. Länsisatamassa meillä on liikenteen ajoittaisen ruuhkautumisen vuoksi haasteita. Ongelma on vielä lopullista ratkaisua vailla, Andler sanoo.

Kuljetusyksiköt kuljetetaan Länsisatamasta matkustaja-aluksilla. Lähtöjä on paljon, mikä on kuljetusyhtiölle hyvä asia.

– Matkustaja- ja rahtiliikenteen yhdistelmä on Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä varustamoiden kannattavuuden kannalta elinehto, Andler sanoo.