Alukset
04.12.2018 //
Teksti:
Raili Leino
//
Kuva:
Lehtikuva

Uusittu Aranda auttaa merentutkijaa

Itämeren tilan parantaminen vaatii tutkimustietoa, jotta voidaan ratkaista, miten saadaan parhaat tulokset mahdollisimman pienin kustannuksin.
Uusittu merentutkimusalus Aranda sai lähes vuoden kestäneessä ja 15 miljoonaa euroa maksaneessa remontissa kuusi metriä lisää pituutta, runsaasti lisää laboratoriotiloja ja paljon uusia laitteita.

Laivalla on jopa 200 käyttöpäivää vuodessa, mutta suomalaisten omassa käytössä laiva on viime aikoina ollut vain noin 60 päivää. Yksi käyttöpäivä maksaa 19 000 euroa, ja käyttömäärärahat ovat tiukilla.

Suomi on siis uhrannut paljon rahaa tutkimusalukseen, jonka käyttöön ei tahdo löytyä varoja.

– Miehistön ja polttoaineen kulut ovat pieniä verrattuna siihen, mitä laivan omistaminen maksaa. Mitä enemmän Aranda on merellä, sen tehokkaammin laivaan sijoitettu pääoma tulee käytettyä, Suomen ympäristökeskuksen kehittämispäällikkö Juha Flinkman sanoo.

Remontissa Arandasta tehtiin ympäristöystävällinen laiva, joka kulkee kotimaisella biodieselillä ja voi tuottaa aluksen tarvitseman sähkön osittain akkujen avulla.
Uudet kaikuluotaimet pystyvät luomaan merenpohjasta 3D-karttoja, joita voidaan käyttää pohjan, kalaparvien sekä hylkyjen ja niissä olevien haitallisten aineiden tutkimiseen. Laitteet erottavat jopa kalalajit toisistaan. 

Laivan tärkeimpiä työkaluja on ctd-sondi, joka mittaa veden lämpötilaa, painetta ja sähkönjohtokykyä, joista selviää syvyys ja suolaisuus. Lisäksi mittalaitteissa on happi-, rikki- ja sameus­anturit sekä fluorometri, joka mittaa vedessä olevan kasviplanktonin määrän.

Kaikki muu paitsi planktonin ja pieneliöiden määrä lasketaan laivassa. Tulokset lähtevät saman tien satelliittiyhteyden kautta maihin.