Kumppanit
16.12.2019 //
Kuva:
Tuula Palaste

Viking kasvattaa rahtia Turku–Tukholma-reitillä

Viking Linen liiketoiminnan kannalta satamapaikan säilyminen Katajanokalla on elintärkeää.

Toimitusjohtaja Jan Hanses kertoo, että matkustajaliikenteen osuus yhtiön liikevaihdosta on noin 85 prosenttia, ja loput on rahtia, eli noin 15 prosenttia. Kaikki yhtiön alukset kuljettavat sekä matkustajia että rahtia. 

– Vaikka rahdin osuus kuulostaa pieneltä, se on silti tuloksen osalta erittäin tärkeä osuus. Olen samaa mieltä Kerosen kanssa siitä, että ajatus matkustajaliikenteen siirtymisestä Vuosaareen on epärealistinen.  

Etenkään Helsinki–Tukholma-reitin laivaliikenteen siirtäminen pois Helsingin keskustasta ei ole toivottavaa. Hansesin mielestä Helsingin houkuttelevuus matkailijoiden näkökulmasta pienenisi huomattavasti. 

Viking Line seuraa rahdin kasvua, mutta ei ole näillä näkymin investoimassa rahtilaivaan. 

– Meillä on Kiinassa rakenteilla laiva, jonka kapasiteetti rahtia varten on suurempi kuin Amorellan, jonka tilalle laiva siirtyy. Rahdin kapasiteetti on enemmän kuin kaksinkertainen Amorellaan verrattuna, joka aiotaan myydä pois. 

Viking Linella rahdin pääreitti kulkee Suomen ja Ruotsin välillä: rahtiliikenteestä kaksi kolmasosaa kulkee Turun ja Tukholman välillä. 

Myös Katajanokalla on ajoittain ruuhkaa laivojen saapumisen ja lähtemisen aikaan. 

– Emme kuitenkaan koe, että Katajanokalla olisi ylitsepääsemättömiä liikenneongelmia ja tilanne tulee säilymään samankaltaisena lähitulevaisuudessa. Me olemme hyvissä väleissä katajanokkalaisten kanssa, eikä kiivasta vastustusta asukkaiden keskuudessa ole lainkaan. 

Tallinkille molemmat satamat tärkeitä

Myös Tallink-konsernin bisnesmalli on sen kaltainen, ettei rahtia voida irrottaa kokonaan matkustajaliikenteestä. 

– Meillä on useita vuoroja päivittäin Helsinki–Tallinna-reitillä. Esimerkiksi tiistai-iltapäivän vuoro ei olisi mitenkään kannattava ilman rahtia. Matkustajia on vähän, mutta rahdin vuoksi vuoro kannattaa liikennöidä. Rahdin siirtäminen kokonaan pois matkustajalaivoilta tarkoittaisi huomattavaa hintojen nousua ja vuorojen vähenemistä, sanoo Tallink Siljan toimitusjohtaja Margus Schults.

Tällä hetkellä yhtiö operoi rahtia Muuga–Vuosaari-reitillä yhden aluksen voimin. Tavoitteena on, että mahdollisimman suuri osa rahdista liikkuisi Vuosaari–Muuga-reitillä, mutta reitin kapasiteettikysymys on vielä vastausta vailla. 

– Helsinki–Tallinna-reitille on tulossa uusi laiva vuoden 2022 alussa. MyStar on matkustajaliikenteeseen painottunut alus ja sen rakentaminen aloitetaan Suomessa RMC:n telakalla Raumalla. Reitillä operoi vuoden 2022 alusta alkaen siis Megastar ja MyStar, mutta Starin tulevaisuudesta ei ole tehty vielä virallisia päätöksiä. Vaihtoehtoja on vielä monta.

Myös Schults pitää tärkeänä sitä, että matkustajasatama on keskustassa.

– Suoran tulon lisäksi laivamatkailijat tuovat kaupunkiin myös epäsuoraa tuloa ja työllistävät ihmisiä. Tämä pääsee välillä unohtumaan, kun epäkohtia otetaan esille. 

Myös Schults painottaa, että ruuhkahuiput liikenteen osalta ovat hetkittäisiä.

– Yhtiön laivat saapuvat ja lähtevät kellon ympäri, ja ainoastaan muutama saapuminen ajoittuu ajankohtaan, jolloin liikenteessä on muutoinkin ruuhkaa.