”Olen saanut tehdä paljon mielenkiintoisia töitä.”

Mikki Koskinen: Varustamotoiminta on eurooppalainen menestystarina

Teksti: Kari Martiala
Kuva: Olli Tuominen

Merenkulun keskeinen tekijä on, että varustamotoiminnan täytyy säilyä kilpailukykyisenä.

– Eurooppalaiset hallitsevat nyt lähes 35 prosenttia maailman kauppalaivastosta ja se on väestöön nähden iso osuus. Meidän on pystyttävä pitämään kiinni hyvästä kehityksestämme, ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen sanoo.

Hän on varustamojen Euroopan kattojärjestön ECSA:n varapuheenjohtaja kaudella 2024–2025. Hän nousee ECSA:n ensimmäiseksi suomalaiseksi puheenjohtajaksi kaudelle 2026–2027.
Eurooppalaiset varustamot ovat halunneet viedä vastuullisuus- ja ympäristöajattelua eteenpäin.
– Merenkulku voidaan kuitenkin dekarbonisoida lopullisesti vasta siinä vaiheessa, kun meillä on käytettävissä riittävä määrä uusia, puhtaita polttoaineita, Koskinen sanoo.
Varustamot tarvitsevat tukea uusien ja kalliimpien polttoaineiden käyttöönottoon.
– Paras tapa tukea on saada päästökaupalla merenkululta kerättävät varat takaisin merenkulkuelinkeinon käyttöön siten, että niillä voitaisiin kaventaa uusien polttoaineiden hintaeroa.

Varustamot huoltovarmuuden takaajina

Viime aikoina on korostunut varustamotoiminnan keskeinen rooli turvallisuuskysymyksissä ja eurooppalaisen huoltovarmuuden takaajana. Koskisen mukaan on äärimmäisen tärkeää, että varustamot pitävät eurooppalaiset lippunsa.
– Se koskee kaikkia Euroopan maita, mutta erityisesti Suomea, koska 96 prosenttia viennistä ja tuonnista kulkee meritse, Koskinen sanoo.
Erityisen tärkeää on myös se, että merialalle saadaan hyvää henkilöstöä.
– Jokaisen eurooppalaisen varustamon toimitusjohtajan pitäisi henkilökohtaisesti sitoutua osallistumaan tähän työhön, koska muuten meidän jatkuvuutemme on uhattuna. Meillä on mahdollisuus luoda hyviä uratarinoita niin maissa kuin merellä, tarjolla on hienoja työmahdollisuuksia ja upeita kokemuksia. Meidän pitää vain brändätä tämä ala uusiksi, jotta sen houkuttelevuus kasvaa.

Tavoitteena nollapäästöt

ESL Shippingissä on tehty paljon työtä ympäristöasioiden hyväksi ja tavoitteena on vuoteen 2030 mennessä puolittaa varustamon päästöintensiteetti. Nollapäästöihin pitäisi päästä vuoteen 2040 mennessä.
– Viime lokakuussa teimme suurimman tilauksemme koskaan. Investoimme 186 miljoonaa euroa neljään e-metanolikäyttöiseen monitoimikuivarahtilaivaan erityisesti Pohjanlahden ja Merenkurkun liikenteeseen. Ne palvelevat kasvavia teollisuuslaitoksia, jotka investoivat vihreään siirtymään, eli sekä SSAB että Stegra Pohjois-Ruotsissa kasvattavat puhtaan teräksen tuotantokapasiteettia merkittävästi. Tavoitteena on tankata alukset kotimaisella fossiilittomalla polttoaineella.
Vaikka kivihiilen toimittaminen suomalaisille voimalaitoksille päättyi, se ei aiheuttanut ongelmia ESL Shippingille.
– Olemme tyytyväisiä, että saimme tehdä sitä työtä nuo 76 vuotta, mutta olemme tienneet jo pitkään, että se tulee päättymään, joten meillä on ollut aikaa löytää laivoillemme muuta työtä.
– Harmillista on oikeastaan vain se, että meidän laivamme eivät enää juurikaan näy Helsingin keskustan satamissa, eikä meidän konttorimme ikkunoiden alla ole laivoja purkamassa lastiaan.

Vientikaupan tarinat kiinnostivat nuorta miestä

 – Kävin kouluni sisämaassa, kunnes siirryin Turkuun opiskelemaan Kauppakorkeakouluun. Vanhempani olivat terveydenhoitoalalla, mutta äidillä oli yksi kaukaisempi sukulainen, Erkki Poikonen, jolla oli oma rahtauskonttori.
– Hän rahtasi Suomesta puutavaraa ulkomaille arabimaihin ja Välimerelle. Meillä käydessään hän kertoi matkoistaan maailmalla ja olen miettinyt, jäikö niistä tarinoista jokin idea kytemään, sillä se oli ihan toisenlaista kuin mitä meillä kotona tehtiin. Siinä oli jotakin sellaista, jota olen aina halunnut tehdä.
Koskiselle merellä liikkumisesta on tullut myös harrastus.
– Liikun kesäisin sellaisella merikarvialaisella takahytillisellä puuveneellä, jonka teetätin appiukon kanssa kymmenen vuotta sitten. Se on hidas, joten vesillä on aikaa ajatella. Kiviä on niin paljon, ettei mikään muu vene tule kyseeseen. Reittejä ja väyliä ei ole merkitty, kiviä on paljon ja jos johonkin laakaan kiveen hipaisee, niin vene vain heilahtaa ja matka jatkuu.

KUKA?

Matti-Mikael Koskinen on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri.
 
ESL Shipping Oy:n toimitusjohtaja 1.5.2013 alkaen.
 
Varustamojen Euroopan kattojärjestön ECSA:n varapuheenjohtaja 2024–2025,
puheenjohtaja 2026–2027.
 
Harrastaa veneilyä, kävelyä ja talvisin laskettelua.