Maira Kettunen

Kehittämishankkeet luovat tarpeen uusille osaajille

Teksti: Maira Kettunen
Kuva: Roni Rekomaa

Aloitin työt Helsingin Satamassa viime toukokuun puolessa välissä ja Kaija-lehti tuli tutuksi heti kättelyssä. Aikakausimedioiden ”oscarit” jaetaan vuosittaisessa Edit-gaalassa Helsingissä, ja tämä juhlahetki osui ensimmäiselle työviikolleni. Kaija oli ehdolla vuoden asiakasmediaksi ja niin vain kävi, että sain palkintopystin käteen. Harvoin sitä on päässyt pitämään kiitospuhetta niin, että itsellä ei ole mitään ansiota juuri saatuun palkintoon. Mutta hieno startti!

Kaija-lehden selaaminen auttaa ymmärtämään, miten moneen asiaan satamat liittyvät. Me alalla toimivat sen ymmärrämme, mutta itse en vuosi sitten nähnyt, miten iso merkitys satamilla on suomalaisten arkeen, ja tuskin olen ainoa. Kiinnostusta satamien toimintaa kohtaan kyllä tuntuu olevan, ja se on hyvä lähtökohta tunnettuuden kasvattamiselle. Toiveita Helsingin Sataman esittelystä tulee meille tasaisesti, aina koululaisryhmistä ulkomaisiin ministereihin.

Yksi tärkeä kohderyhmä, jonka kiinnostusta satamaa kohtaan haluamme lisätä, ovat tulevat työntekijämme. Helsingin Sataman ja kaupungin yhteiset kehittämishankkeet pääsevät tänä vuonna kunnolla vauhtiin, ja laivaliikenteen uudelleenjärjestelyiden johto ja suunnittelu tarkoittavat myös tarvetta palkata uusia osaajia.

Uskottavin rekrytointivalttimme on yhtiön nykyiset työntekijät ja se, miten he viihtyvät työssään. Tästä saimme marraskuussa ilahduttavan viestin. Helsingin Satama sai jo toisena vuotena peräkkäin Future Workplaces -tunnustuksen. Future Workplaces 2024 -sertifikaattia varten työpaikan henkilöstökokemus mitataan Siqni-kyselyllä. Se selvittää, mitkä ovat työntekijöille merkityksellisimmät asiat työpaikalla, ja kuinka hyvin nämä asiat toteutuvat.

Sataman työntekijät arvostivat kyselyn mukaan erityisesti yhteistyötä kollegoiden kanssa, mielekkäitä, joidenkin mielestä jopa jänniä, työtehtäviä ja ammattitaitoisia kollegoita. Esihenkilöasemassa olevia satamalaisia lämmitti myös kyselyn kertoma tulos siitä, että Helsingin Satamassa esihenkilötyö on oikeudenmukaista ja osaavaa.

Olethan yhteydessä, jos sinulla on meille toiveita tai haluat antaa palautetta esimerkiksi Kaija-lehdestä.