
Sataman kehittämishankkeet etenevät alkavalla valtuustokaudella
Liikenne oli Helsingissä yksi puheenaiheista kuntavaalien alla. Osansa huomiosta sai Helsingin Sataman suunnittelema satamatunneli. Olisiko sen rakentamisesta haittaa ja toisaalta, mitä hyvää sillä saataisiin aikaan? Varsinaisiin tunnelia koskeviin kysymyksiin on vielä suhteellisen helppo vastata, mutta kun tunnelia rakennetaan Helsingin kantakaupunkiin niin ihmisten inhimillinen tiedonjano ei pysähdy pelkään tunneliin.
Se, että ihmiset kysyvät, kompensaatioistutuksista uusiutuviin polttoaineisiin, on vain hyvä asia. Helsinkiläisille oma kotikaupunki on tärkeä ja kehitys- ja infrahankkeita on syytä punnita tarkasti. Satamien uudelleenjärjestelyjä on valmisteltu koko mennyt valtuustokausi, mutta toistaiseksi tuloksena on lähinnä korkeat pinot paperia. Kymmeniä ja kymmeniä selvityksiä sekä Länsisataman laajentamista ja satamatunnelia koskeva ympäristövaikutusten arviointi. Joka, jos pieni oma kehu sallitaan, sai juuri Hyvä YVA -palkinnon, jonka YVA ry myöntää vuosittain ympäristövaikutusten esimerkillisestä ja ansiokkaasta arviointityöstä.
Mistä tunnelin rakentamisessa sitten pohjimmiltaan on kysymys? Siitä, että Suomi, käytännössä saari, tarvitsee toimivat liikenneyhteydet ulkomaille. Suomen tavaraviennistä ja -tuonnista noin 96 prosenttia kulkee meritse ja Helsingin satamalla on suuri vastuu sen sujuvuudesta. Kun Jätkäsaaren Länsisatamaan keskitetään koko Tallinnan liikenne vuonna 2032, pitää sen palveluiden ja logistiikan sujua. Varustamoiden pitää voida luottaa siihen, että homma toimii myös tulevina vuosikymmeninä.
Varustamoiden pitää voida luottaa siihen, että homma toimii myös tulevina vuosikymmeninä.
Nyt käynnistyvällä valtuustokaudella on lupa odottaa paitsi vielä lisää suunnittelupaperia, myös konkreettisesti näkyviä infratöitä. Länsisatamassa vanhan terminaalin purkutyöt ovat hyvässä vauhdissa. Satama-alueen laajentamisen vaatimaa vesilupaa odotellaan. Laituri- ja kenttäalueiden uusiminen vaatii paljon vaiheistamista, sillä sataman operatiivisen toiminnan on jatkuttava ilman häiriöitä. Töitä limitetään siten, että laiturit voidaan ottaa käyttöön satamatunnelin ja uuden terminaalin kanssa samanaikaisesti. Tämä päivä, toivoen, että saamme tunnelin asemakaavalle poliittisen hyväksynnän, koittaa vasta seuraavan valtuustokauden loppuvaiheessa, arviolta vuonna 2032. Sitä ennen luvassa on vielä paljon keskustelua ja kysymyksiä.