Azamara Valletta
Azamara Journey -laiva Helsingin Katajanokalla, Eteläsatamassa.

Kansainvälinen risteilykausi käynnistyi

Teksti: Kari Martiala
Kuva: Kari Martiala ja Janne-Petteri Kumpulainen

Huhtikuussa käynnistyneen risteilykauden aikana Helsingin Satamassa vierailee 92 alusta. Risteilyvarustamojen mukaan Itämeri kiinnostaa asiakkaita ilman Pietariakin.
 

Helsingin Sataman kansainvälinen risteilykausi käynnistyi 15.4, kun MS Bolette saapui Helsinkiin.

Kansainvälisiä risteilymatkailijoita odotetaan saapuvan kauden aikana noin 120 000.

Kansainväliset risteilyvarustamot kertovat Itämeren risteilymatkailun olevan tulevalla kaudella viime vuotta pienempää, niin käyntien kuin liikennöivien alusten määrän osalta.

– Celebrity-brändimme liikennöi edelleen kahdella laivalla Itämeren alueella, mutta hieman aikaisempaa vähemmän. Teemme kuusi purjehdusta viime vuoden kahdeksan sijasta, Royal Caribbean Groupin johtaja Lotfi Trabelsi, Port Services EMEA, sanoo.

Yhtiön Royal Caribbean -brändillä on myös yksi laiva Baltian alueella, mikä on vähemmän kuin ennen Ukrainan sotaa.

– Odotamme laivojemme olevan täynnä ja että kausi on meille hyvä, Trabelsi tarkentaa.

TUI Cruises vastaa asiakkaiden toiveisiin

TUI Cruisesin Itämeren risteilyt täyttävät varustamon asiakkaiden tarpeen päästä matkustamaan Saksasta ilman lentämistä.

– TUI Cruises vastaa tähän tarpeeseen tarjoamalla risteilyjä Mein Schiff -laivastollamme Kielistä Tanskaan, Ruotsiin, Puolaan, Viroon, Latviaan ja Suomeen toukokuusta syyskuun loppuun. Nämä risteilyt ovat erittäin suosittuja ja niitä varataan jo kesälle 2024, jolloin liikenteessä on myös Mein Schiff 7, jota rakennetaan parhaillaan Meyer Werftin telakalla Turussa, TUI Cruises GmbH:n viestintäpäällikkö Daniela Hensel kuvailee.

Mein Schiff 2
Mein Schiff 2 -laiva piipahtamassa Meyer Turun telakalla, jossa laiva on rakennettu.

Kahden vuoden koronaan liittyvien rajoitusten jälkeen TUI Cruises odottaa vuoden 2023 käyttöasteen lähestyvän vuoden 2019 käyttöastetta. Eikä vuosi 2023 olisi voinut alkaa paremmin. 

– Koskaan aiemmin TUI Cruisesin perustamisen jälkeen Mein Schiff -risteilyjen kysyntä ei ole ollut yhtä suurta kuin tämän vuoden ensimmäisinä viikkoina. Samaan aikaan monet vieraat ovat jo varmistaneet matkat tämän vuoden kesä- tai syyslomalle tai vuodelle 2024, ja monet tulevat laivaan ensimmäistä kertaa.

Royal Caribbeanilla kaikki laivat liikenteessä

Risteilyvarustamojen mukaan ilmapiiri on rohkaiseva. Royal Caribbeanin kaikki laivat ovat liikenteessä maailman merillä.

– Markkinoilla on nyt yleisesti kysyntää, sillä risteilymatkat resonoivat kuluttajien tarpeisiin heidän etsiessään aikaa perheen ja uusien kokemusten parissa, Trabelsi sanoo.

TUI Cruises oli ensimmäinen risteily-yhtiö maailmassa, joka purjehti uudelleen pysähdyksen jälkeen. 

– Pystyimme tarjoamaan Mein Schiffin risteilyjä jo heinäkuussa 2020, toki tietyin rajoituksin. Laivat lähtivät Saksan satamista, ja koska kansainvälinen matkustaminen ei vielä ollut mahdollista, rantaretkiä ei tehty. Mutta vieraat saivat rentoutua laivalla. 1. huhtikuuta 2022 alkaen kaikki TUI Cruisesin risteilyalukset olivat jälleen käytössä ja vihdoin täydellä kapasiteetilla kesäkuusta alkaen, Hensel kuvailee.

– Vuoden 2022 aikana meidän käyttöasteemme nousi merkittävästi edelliseen vuoteen verrattuna. 

Itämeri vetää ilman Venäjääkin

Royal Caribbeanin Lotfi Trabelsin mukaan Pietari oli aikaisemmin ensisijainen syy risteillylle Itämerellä. Ilman Venäjällä vietettäviä kahta päivää laivat voivat olla pidemmän ajan muissa satamissa ja samalla otetaan käyttöön uusia kaupunkikohteita. Varustamojen on kuitenkin löydettävä tapoja markkinoida uusia kohteita.

– Vaikka esimerkiksi Celebrity Cruisesin Itämerellä tarjoamilla nykyisillä reiteillä ei ole mukana Venäjää, väittäisin, että ne ovat yhtä vahvoja kuin mikä tahansa reitti maailmassa. Celebritylla on useita ikonisia pääkaupunkeja, jotka tarjoavat upeita kokemuksia. Laivat käyvät myös vähemmän tunnetuissa, pienemmissä kohteissa, jotka ylittävät asiakkaittemme odotukset.

Celebrity Eclipse
Celebrity Eclipse -laiva Helsingin Jätkäsaaressa, Länsisatamassa.

TUI Cruisesin mukaan Itämerellä on paljon muuta mielenkiintoista tarjottavaa kuin Pietari.

– TUI Cruisesille on myös tär­keää, että satamat investoivat kestävyyteen, kuten maasähkölaitoksiin, koordinoivat kohteiden kanssa asiakasvirtojen käsittelyä, mukaan lukien maamatkat, tarjoavat läpinäkyviä laituripaikkavarausmenettelyjä laituripaikan saatavuuden ja kustannustehokkaan järjestelmän avulla, TUI Cruisesin viestintäpäällikkö Daniela Hensel sanoo.