Risteilykesä 2024 näyttää valoisalta.

Laivavarustamot odottavat kesästä huippusesonkia

Teksti: Kari Martiala
Kuva: Unsplash/ Kristaps Grundsteins ja varustamot

Tulevasta kesäkaudesta odotetaan laivavarustamoissa huippusesonkia. Kasvua haetaan lisäksi Visbyhyn suuntautuvilla risteilyillä. Saksan matkustajaliikenne vetää myös mainiosti.

Helsingin satamasta lähtevien laivamatkustajien määrä on vähentynyt, koska liikenteessä on ollut vähemmän laivoja kuin ennen pandemiaa.

– Ne alukset, jotka ovat olleet liikenteessä, niillä on ollut aika hyvin matkustajia, Helsingin Sataman matkustajaliiketoiminnan johtaja Kaj Takolander sanoo.

– Meiltä myös puuttuu tiettyjä asiakasryhmiä, kuten venäläiset. Aasialaisiakaan ei ole kovinkaan paljon. Helsingin reiteillä kansainvälisiä matkustajia on ollut noin reilu puoli miljoonaa, ja heistä iso osa on nyt poissa. Takolander ei usko, että entisaikoihin enää palataan, vaan nyt tulevat uudet realiteetit ja uudenlaista matkustamista.

Laivat herättävät suomalaisissa intohimoja

– Jos ajatellaan suomalaista laivamatkustajaa, heidän asiakasprofiiliaan tai matkamotiiviaan, suomalainen on innostunut näistä laivoista. Siksi uusi laiva herättää meissä suomalaisissa intohimoja ja kiinnostusta. Se on alalle todella hyvä asia, Takolander sanoo.

– Suomalainen jopa personoi laivan, ne ovat melkein kuin henkilöitä ja kavereita. Ruotsalaisille laiva on vain laiva, ja siksi ne eivät kiinnosta heitä itsessään. Heitä kiinnostaa se, mitä elämyksiä siellä on tarjolla.

– Laiva on suomalaisille väline lähteä maailmalle, päästä pois saaresta nimeltä Suomi. Ikkuna maailmalle. Ruotsalaiset pääsevät helpommin isoon maailmaan.

Pandemia pelottaa edelleen vanhimpia senioreita

Vaikka seniorit ovat palanneet laivoille koronan jälkeen, Takolanderin mielestä seniorien vanhin segmentti on jäänyt kotiin.

– Heidät peloteltiin niin, että he eivät ole uskaltaneet liikkua, vaikka rajoituksia höllennettiin. Se on nakertanut heidän matkustushalukkuuttaan. Vähän iäkkäämpi ihminen, joka ei ole matkustanut vähään aikaan, kokee epävarmuutta ja silloin käy helposti niin, että matkustaminen jää.

Suomalainen jopa personoi laivan, ne ovat melkein kuin kavereita.

Suuremmaksi trendiksi pidemmällä perspektiivillä hän näkee ryhmämatkailun hiipumisen.

– Aikaisemmin ryhmämatkat olivat todella suosittuja, mutta nyt ne ovat hiipuneet samassa tahdissa kuin talkootyökin. Yhteisöllisyys on ikään kuin hukassa. Toivotaan, että se jossakin vaiheessa elpyy, se olisi kaikille hyväksi.

Länsisatama odottaa tunnelin valmistumista

Jotta Länsisatamaan voidaan lisätä liikennettä, sinne pitää ensin saada tunneli Länsiväylältä satamaan, Takolander sanoo.

– Kun saamme tunnelin valmiiksi, voimme siirtää Viking Linen XPRSin Länsisatamaan. Samalla sinne rakennetaan uusi terminaali laivaa palvelemaan. Kun XPRS saadaan pois Katajanokalta, voimme siirtää Siljan laivat liikennöimään Katajanokalta yhdessä Viking Linen Tukholman laivojen kanssa.

Liikennettä länteen ei voi hänen mielestään lisätä ilman, että samalla ratkaistaan liikenne satamaan ja pois satamasta. Katuverkostoa ei voi kuormittaa tätä enempää.

Aikaikkuna tunnelin valmistumiseen on melko pitkä, ja Satama käy jatkuvaa vuorovaikutusta kaupunginsuunnittelutoimen ja päättäjien kanssa. Nyt näyttää siltä, että kuluu vähintään kymmenisen vuotta, ennen kuin meillä on tunneli käytössä.

Matkustuspäätökset tehdään viime hetkellä

Kevään aikana on jo ehditty nähdä, että geopoliittinen tilanne, taloudellinen epävarmuus, kohonneet kustannukset, inflaatio ja lakot ovat vaikuttaneet siihen, että kysyntä ei ole ollut yhtä hyvä kuin viime vuonna samaan aikaan. Matkustajat tekevät entistä myöhempään matkustuspäätöksiä, ja siksi ennustettavuus on pidemmällä aikavälillä vaikeampaa, Viking Linen kaupallinen johtaja Minna Tuorila tietää.

– Epävarmuuden ajat ovat kuitenkin myös lisänneet lähimatkustusta. Monen matkustajan mielestä on parempi pysyä lähempänä kotia, se tuo turvallisuutta, vakautta ja tuttuutta.

– Kesä näyttää todella hyvältä, haasteita voi tulla siitä, että kapasiteetti loppuu tietyillä lähdöillä automatkustajilta. Halutuimmat matkat tai hyttiluokat saattavat olla loppuunmyytyjä, joten kannattaa varata matka ajoissa, hän muistuttaa.

Viking Line ja Silja Line
Risteilymatkailu säilyy kilpailukykyisenä ajanviettomahdollisuutena suomalaisille ja ruotsalaisille.

– Risteilymatkailu kyllä säilyy jatkossakin, kunhan tuomme siihen uusia elämyksiä ja uusia ajatuksia, ja se säilyy kilpailukykyisenä vapaa-ajanviettomahdollisuutena suomalaisille ja ruotsalaisille.

Tuorilan mukaan myös Ahvenanmaa on löytänyt uudenlaista asiakaskuntaa. Myrskyluodon Maija  -elokuva on tuonut saarimaakunnalle positiivista näkyvyyttä.

– Viime vuoden aikana kasvu tuli reittimatkustuspuolelta. Ihmiset lähtevät pidemmälle matkalle ja useammaksi päiväksi tai jopa viikoksi. Kansainvälinen hitaan matkustamisen trendi on pikkuhiljaa tullut myös Suomeen; matkaan lähdetään maata pitkin ja viivytään pidempään.

– Viime vuosi oli hyvä kokonaisuutena, vaikka tammikuusta kesäkuun loppupuolelle saakka liikennöitiin Tukholmaan vain yhdellä aluksella, eli Gabriellalla.

– Tallinnaan ajava XPRS teki hyvää tulosta koko vuoden ja Gabriellan ja Cinderellan pyörähtäminen Tallinnassa oli erittäin onnistunut manööveri. Teimme myös muutaman onnistuneen charterin, kuten abiristeilyt, Visby- ja Skördefestristeilyt.

Kesän aikana Viking Line tekee Visbyhyn kuusi lähtöä Gabriellalla ja yhden Cinderellalla. Cinderella tekee risteilyn Visbyhyn myös syysloman alkajaisiksi sekä Visbyn joulumarkkinoille.

Saksan liikenteessä tehtiin ennätyksiä

Finnlinesin Helsinki–Saksa-linjan matkustajaliikenne kasvoi viime vuonna 6 prosenttia.

– Olemme jo 4 prosenttia yli koronaa edeltävän vuoden 2019 tason. Viime vuosi olikin kaikkien aikojen korkein matkustajamäärällä mitattuna. Saksan linjalla sekä suomalaisten että saksalaisten osuus on kasvanut, ja se on mahdollistanut tämän kasvun, vaikka venäläisiä matkustajia ei ole enää, Finnlinesin matkustajaliiketoiminnan johtaja Marco Palmu sanoo.

Finnlines
Finnlines on löytänyt uutta saksalaista asiakaskuntaa. Kuva: Jarmo Vehkakoski

– Ne saksalaismatkustajat, jotka menivät aikaisemmin Pietariin, ovat poissa, mutta olemme löytäneet uutta saksalaista asiakaskuntaa. Olemme myös panostaneet erikoisristeilyihin, talvikauden risteilymatkoihin, joissa vietetään 1–2 yötä Helsingissä.

Tulevan kesän varaustilanteessa Saksan linjalla ollaan jo 3 prosenttia viime kesää edellä.

– Suomalaiset varaavat matkoja viime hetkellä, mutta saksalaiset jo hyvissä ajoin. Heillä on positiivinen vire päällä, joten nyt kannattaa varata matka ajoissa.

Hitaan matkustamisen trendi on tullut pikkuhiljaa myös Suomeen.

Finnlines on tehnyt VisitFinlandin kanssa kesäkampanjaa jo kolme vuotta peräkkäin. Samoin Kristina-matkanjärjestäjän kanssa syys- ja talvikauden kaupunkilomat ovat olleet suosittuja, ja ne jatkuvat myös tulevalla kaudella.

Lentokapasiteetin vähyys vaikuttaa kansainvälisiin matkustajiin

Tallink Siljan Helsingistä lähtevällä liikenteellä on vielä matkaa koronaa edeltäviin vuosiin. Viime vuonna matkustajia oli Tallinnan suuntaan 15–20 prosenttia vähemmän kuin 2019, ja Ruotsin suuntaan tilanne oli samalla tasolla.

– Ruotsin liikenteeseen vaikuttaa sekin, että meillä on vähemmän kapasiteettia. Meillä on yksi laiva vähemmän Turun reitillä kuin aiemmin, Tallink Siljan toimitusjohtaja Margus Schults sanoo.

Schults uskoo, että kuluu vielä pari vuotta, ennen kuin päästään koronaa edeltäviin matkustajamääriin.

– Ennen koronaa aasialaiset täyttivät laivat silloin, kun suomalaiset eivät matkustaneet. Heidän määränsä kasvaa koko ajan, mutta matkustajamäärään vaikuttaa se, että lentokapasiteettia on niin vähän. Helsinki ei ole enää solmukohta Eurooppaan, vaan ihmiset voivat lentää suoraan Sanghaista Pariisiin, kun he aikaisemmin tulivat pariksi päiväksi Helsinkiin ennen matkan jatkumista muualle.

Tallink Siljan Visbyn matkat ovat olleet Schultsin mukaan suosittuja.

– Otamme matkustajia sekä Helsingistä että Tallinnasta. Ja kun Visbyssä vietetään vain päivä, ei tarvita hotellia tai omaa autoa. Bussiretket ovat suosittuja, ja moni ottaa mukaansa myös polkupyörän.

Eckerö Line juhlii syksyllä

Kuluva vuosi on Eckerö Linelle juhlavuosi. Varustamo aloitti liikennöinnin 30 vuotta sitten elokuussa 1994.

Eckerö Line
Eckerö Line juhlii syksyllä 30-vuotispäiviään.

– Ensi syksynä järjestämme joka perjantai erilaisia juhlaristeilyitä teemalla Vuosikymmenten bileet. Se tulee näkymään markkinoinnissamme ja viestinnässä keväästä alkaen. Rakennamme tätä kolmenkymmen vuoden tarinaa, yhdistämme Viron ja Suomen, sekä ihmisiä että tavaravirtaa, Eckerö Linen markkinointi- ja viestintäjohtaja Outi Nylund kuvailee.

– Viime vuosi oli Eckerö Linelle todella hyvä. Ylitimme ensimmäisen kerran 2 miljoonan matkustajan rajan, eli 2023 oli ennätysvuosi. Se oli liiketoiminnallisesti hieno juttu laivoillemme.

Eckerö Linen odotukset kesäkaudelle ovat hyvät. Alkuvuosi oli positiivinen, vaikka m/s Finland oli telakalla tammi–helmikuussa.