Satamilla on suuri rooli kestävän matkailun kehittämisessä
Laivavarustamot, satamat ja paikalliset matkakohteet tekevät tiivistä yhteistyötä, jotta matkailu kehittyisi jatkuvasti kestävämpään suuntaan. Asiaa voi tarkastella monesta näkökulmasta.
Matkailun kestävyys ja vastuullisuus ovat kestopuheenaiheita, niin myös Helsingin Cruise Balticin kokoontumisessa lokakuussa Helsingissä, missä varustamoiden ja satamien edustajat kokoontuivat keskustelemaan Itämeren risteilymatkailun kehittämisestä.
Varustamot ja muut alan toimijat joutuvat kamppailemaan investointien ja nopeasti kiristyvän regulaation ristipaineessa. Itämeri on merenkulun erityisalue, joten ympäristösääntely on tiukkaa ja tiukentuu entisestään kiihtyvällä tahdilla.
Painavia teemoja ovat siirtyminen polttoaineissa ympäristöystävällisempiin vaihtoehtoihin sekä satamien maasähkön saatavuus, jolloin laivojen diesel-moottoreita ei tarvitse pyörittää laivan toimintojen ylläpitämiseksi satamissa.
“Matkailualaa on nostettu tikunnokkaan vastuullisuuskysymyksissä ja kestävän kehityksen teemoissa. Mielestäni risteilyvarustamot eivät ole kuitenkaan saaneet tarpeeksi tunnustusta siitä, mitä kaikkea ne ovat jo tehneet ja kehittävät”, Cruise Balticin johtaja Klaus Bondam sanoo.
Maasähkö tulee pakolliseksi
Esimerkkeinä Bondam luettelee meluhaittojen laskemisen, vastuullisempien retkien ja vaihtoehtojen, kuten julkisen liikenteen, pyörä- ja kävelyretkien tarjoamisen matkailijoille.
50 prosenttia Itämerellä liikkuvista risteilyaluksista pystyy ottamaan vastaan maasähköä. Parin vuoden kuluttua osuus on jo 70 prosenttia. Lähitulevaisuudessa maasähkö tulee pakolliseksi, eivätkä satamat saa EU-rahoitusta uusiin hankkeisiin ilman sitä.
“Satamilla on suuri rooli jätteiden kierrätyksessä ja jalostamisessa uusiutuviksi energiamuodoiksi”, Bondam sanoo.
Bondamin mukaan Cruise Balticilla on kehottanut aktiivisesti jäseniään keräämään dataa ja jakamaan sitä. Tiedon perusteella kehitystyötä on helpompi jatkaa.
Kestävyysmanifesti lisääntyvän risteilymatkailun tueksi
Risteilymatkailu on kasvanut globaalisti viimeisten 20 vuoden aikana ja sen odotetaan kasvavan seuraavan 20 vuoden aikana jopa 80 miljoonaan matkailijaan vuoteen 2040 mennessä. Määrä oli 27 miljoonaa matkailijaa vuonna 2018. Arviot perustuvat risteilylaivojen kasvaviin tilausmääriin.
Varustamot ovat allekirjoittaneet Kestävyysmanifestin vuonna 2019, ja sen tavoite on hiilineutraalius vuoteen 2050 mennessä. Osa tavoitteista on vaikeammin saavutettavia ja riippuu maiden poliittisista päätöksistä, mutta varustamot ovat sitoutuneita kehitystyöhön.
Investointeja on pakko tehdä, mutta matkailijoiden määrän lisääntyminen vaatii yhteistyötä matkakohteiden, satamien, risteilyvarustamoiden ja paikallisten viranomaisten välillä alueen vastuullisen ja kestävän kehityksen lisäämiseksi.
“Helsinki valittiin juuri äsken maailman kestävimmäksi matkailukohteeksi kansainvälisessä matkailukohteiden kestävyyttä mittaavassa Global Destination Sustainability (GDS) -indeksissä. Hyviä tuloksia saavutetaan yhteisillä ponnistuksilla, ja pidänkin tärkeänä, että matkailualan vastuullisuutta kehitetään Suomessa pitkäjänteisesti ja yhteistyössä alan eri toimijoiden kesken”, Helsingin Sataman matkustajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Kaj Takolander kertoo.
”Helsingin Satama sai jo vuonna 2020 kestävästä matkailusta kertovan Sustainable Travel Finland -merkin, mistä olemme erittäin ylpeitä. Visit Finlandin kriteeristö huomioi niin taloudellisen, ekologisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden”, Takolander täydentää.
Monta huomioitavaa näkökulmaa
Risteilyjä tarjoavat laivayhtiöt suunnittelevat laivojen reitit mahdollisimman tehokkaiksi. Uudet laivat ja niiden toiminta suunnitellaan tehokkaammaksi niin, että ne käyttäisivät vähemmän polttoainetta.
“Alallamme keskustellaan paljon siitä, miten voisimme siirtyä LNG-polttoaineesta, bio-LNG:hen ja siitä edelleen synteettiseen LNG:hen. Ongelma on, ettei saatavilla ole olemassa hiilivapaata polttoainetta. Suurin kysymys on polttoaineen riittävyys tarpeisiimme”, MSC Cruisesin vastuullisuudesta ja yhteisöjen osallistamisesta vastaava johtaja Jan Olav Stedje kertoo.
Heinäkuussa työssään aloittaneen Stedjen titteli on uusi. LinkedIn-profiilissaan Stedje toteaa, että “Risteilyalalla on keskeinen rooli matkailualan kestävässä kehityksessä, ja pyrin olemaan osa tätä matkaa!”
Stedje piti Helsingissä lokakuisessa kokoontumisessa esityksen siitä, miten hänen työnantajansa näkee tulevaisuuden ja siirtymisen kohti vastuullisempaa huomista. Esitystä ei ole lupa referoida, mutta selvää on, että ratkaisuja polttoaineen ja maasähkön lisäksi on monia.
“Meidän täytyy miettiä, miten paikalliset yhteisöt voivat hyötyä positiivisesti siitä, että tulemme käymään ja se, mitä risteilymatkustajat heistä näkevät on totuudenmukainen edustus yhteisöstä”, Stedje toteaa.
Cruise Baltic on verkosto, joka yhdistää yhdeksän maan 32 kumppanuussatamaa ja matkakohdetta Itämeren alueella Pohjois-Euroopassa.
Sen tavoite on mainostaa yhteistyökumppaneita ja herättää uteliaisuus Itämeren risteilytuotteita kohtaan risteilyvarustamoissa ja matkatoimistoissa sekä kaikissa niissä, jotka haluavat oppia lisää alueen mahdollisuuksista.
Tänä vuonna 20-vuotta täyttävä verkosto tarjoaa kokemuksellaan risteilyvarustamoille palveluita ja helpottaa niiden toimimista Itämerellä, jotta risteilymatkustajat saavat unohtumattomia kokemuksia ja kaikki sujuu saumattomasti.
Cruise Balticin jäsenet ovat sitoutuneet yhteisiin tavoitteisiin Itämeren risteilymatkailun kehittämisessä maailman kestävämmäksi matkailukohteeksi.