Varustamot näkevät kasvun merkkejä horisontissa

Teksti: Kari Martiala ja Juha Peltonen
Kuva: varustamot, Jussi Rekiaro

Vaikka viime vuosi ei kaikille varustamoille ollutkaan odotusten mukainen, kasvun merkkejä näkyy nyt horisontissa. Uutta luodaan koko ajan, koska kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on tiukkaa. Helsingistä tulee myös kansainvälisten risteilijöiden vaihtosatama.

Helsingin Sataman pitkäaikainen tavoite toteutuu ensi vuonna, kun Helsingistä tulee vaihtosatama kansainvälisille risteilyille. Norwegian Cruise Line on varannut seitsemän Helsingissä vaihtavaa risteilyä kesäksi 2026 ja saman määrän kesäksi 2027. Vaihtoristeilyjä ei ole ollut Helsingissä moniin vuosiin.

– Vaihtoristeilyt tuovat huomattavasti enemmän tuloja koko yhteisölle, koska tulee majoituksia ja enemmän palvelujen ostoa. Risteilymatkustajat saattavat saapua vaihtosatamaan aikaisemmin ennen risteilyä tai jäädä pidemmäksi aikaa risteilyn jälkeen. Satama on kätevän matkan päässä lentoasemalta, Helsingin Sataman matkustajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Kaj Takolander sanoo.

Helsingin ja Kööpenhaminan välillä risteilevät alukset vaihtavat kaikki noin 2500 matkustajaansa risteilyn molemmissa päissä.

– Meidän täytyy järjestää Hernesaareen tilat turvatarkastuksille, Takolander toteaa.

Kansainväliset risteilyt kiinnostavat Suomessa muitakin kuin Helsingin satamaa. Siksi satamat aloittivat jo toissa vuonna Cruise Finland  -verkoston yhteistyön, jossa on mukana satamia HaminaKotkasta Ouluun, ja satamakaupunkien matkailunedistämiseen keskittyviä orgaanisaatioita. Liitännäisjäseninä on laiva-agentteja ja matkanjärjestäjiä.

– Kansainväliset varustamot pitävät siitä, että saavat Suomesta kokonaiskuvan sen sijaan, että tapaisivat kaikkia yksitellen.

Verkosto ylläpitää verkkosivua cruisefinland.com, ja osallistuu messuille ja matkailutapahtumiin.

– Yksi trendi on expedition-luokka, joka tarkoittaa muutaman sadan matkustajan risteilyjä paikkoihin, joihin isot alukset eivät pääse. He hakevat aitoja elämyksiä. Helsingissäkin on jo sellaisia käynyt, mutta eihän mikään risteilyalus tule Itämerelle vain käydäkseen Helsingissä. Siksi meidän kannattaa markkinoida koko Suomea, Takolander toteaa.

Ohjelmaa myös teineille

”Olemme turkulaisten matkailutoimijoiden kanssa käynnistämässä kampanjaa, jonka tavoitteena on, että ruotsalaiset jäisivät Turkuun, eivätkä vain kävisi laivalla kääntymässä satamassa”.
Minna Tuorila, kaupallinen johtaja, Viking Line

Meri- ja maaliikenne tulee varmasti kasvamaan, laivayhteydet lisääntyvät ja Euroopasta meille pääsee myös maata pitkin, ei pelkästään lentäen. 

– Viime vuosi oli matkustajaliikenteessä hyvä vuosi, vaikka toki 2023 vuoden huipputuloksen jälkeen odotukset olivat korkealla. Viime vuosi ei ollut odotusten mukainen, mutta ei heikkokaan, Viking Linen kaupallinen johtaja Minna Tuorila sanoo.

Vikingin Helsinki-Tallinna reitti menestyi todella hyvin, ja laivat tekivät kaikkien aikojen ennätyksen. Helsinki-Tukholma reitti kasvoi hieman kokonaisuudessaan, mikä johtui kansainvälisestä liikenteestä.

– Teimme myös Visbyhyn viisi risteilyä vuoden aikana. Turku-Tukholma reitillä meidän markkinaosuustavoitteemme on ollut 70 prosenttia, mikä toteutuikin. Olemme onnistuneet saamaan enemmän ruotsalaisia asiakkaita Glory-laivalle, joka lähtee iltaisin Tukholmasta.

– Olemme satsanneet erityisesti ohjelmiin laivoilla. Mitä tarjota lapsiperheille kesällä, kun lapset ovat 12-vuotiaita tai sitä vanhempia? Heille on nyt tarjolla mocktail-koulua, meikkitapahtumia ja vaikka kännykän tuunaamista.

– Asiakkaamme hakevat entistä enemmän upeita ruokaelämyksiä, ja laivaruokailuun satsataan paljon. Laivoilla on myös paljon lähiruokaa ja raaka-aineita, joiden alkuperä pystytään jäljittämään. Suomalainen onnellisuus kiinnostaa matkailijoita ja kansainvälinen matkustus on kasvussa, Tuorila kertoo.

Teemaristeilyjä Saksaan

”Saksan-liikenteen alukset kokevat kevään aikana faceliftin, saamme kokonaan uuden ulkoterassikannen ja näkyvyyttä hotellipuolelle. Otamme mallia Finnsiriuksesta ja Finncanopuksesta.”
Marco Palmu, matkustajaliiketoiminnan johtaja, Finnlines Oyj

Finnlinesin teemaristeilyt Saksaan ovat saaneet niin hyvän vastaanoton, että niitä tehdään tänä vuonna kymmenkunta. Laivoilla on risteilyjä esimerkiksi tangon ja kirjallisuuden ystäville, ja ne ovat tuoneet uutta asiakaskuntaa.

– Kristina-matkojen kanssa on kehitetty uutta ohjelmaa, kuten hotellilomamatkoja, joissa vietetään kaksi yötä Hampurissa, Finnlinesin matkustajaliiketoiminnan johtaja Marco Palmu sanoo.

Finnlinesin globaalille matkustajaliikenteelle kuuluu hyvää. Viime vuonna kokonaisvolyymit kasvoivat 34 prosenttia, eli yhtiön aluksilla oli vajaat miljoona matkustajaa. Luvuissa ovat mukana myös kuljettajat.

– Olemme tyytyväisiä viime vuoteen, ja siihen vaikutti tietysti Suomi-Ruotsi reitin uudet laivat. Matkustajia, kuljettajat mukaan laskien, oli yli 400 000.

– Kasvun tulee jatkua myös tänä vuonna ja siihen meitä auttaa, että viime huhtikuussa avasimme uuden reitin Ruotsista Puolaan. Se on meille uusi haaste.

– Odotamme kasvua myös tälle vuodelle, ja uskomme tunnettuuden kasvaessa myös suurimman asiakasryhmämme kasvavan, eli lomalle Ruotsiin tai Norjaan menevät samoin kuin Ruotsista Suomeen tulevat matkustajat.

Saksalaisten bussiryhmien määrä kasvaa Palmun mukaan, ja niitä on lähes yhtä paljon kuin ennen Venäjän hyökkäyssotaa.

– Saksalaisia ja hollantilaisia ryhmiä tulee meille edelleen puolet enemmän kuin suomalaisia bussiryhmiä matkustaa Saksaan.

Konserttiin Tallinnaan

”Ihmiset haluavat laivalla päästä irti arjesta, kokea jotakin uutta, viihtyä ystävien ja perheen kanssa. Asiakkaita kiinnostavat erityisesti tutut ja aikataulun mukaiset säännölliset risteilyt.”
Margus Schults, toimitusjohtaja, Tallink Silja

Matkustaminen merellä, risteileminen, ei ole vielä samalla tasolla kuin 2019. 

– Se on sääli koska Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa matkustaminen esimerkiksi lentäen ylittää selvästi 2019 tason, Tallink Siljan toimitusjohtaja Margus Schults sanoo.

Etäyhteydet ja -työ ovat nekin vaikuttanut yritysten matkustamiseen.

– Kun vuonna 2019 kokoukset pidettiin aina fyysisesti, nyt ne on helppoa siirtää Teamsiin. Markkinat ovat myllerryksessä ja isot B2B-tapahtumat ja messut ovat vähentyneet. 

– Satsaamme laivoihin, koska kilpailemme asiakkaittemme vapaa-ajasta ja matkustamisesta. Covid on opettanut ihmisille, että vapaa-ajan viettämiseen on entistä enemmän vaihtoehtoja.

– Kesällä on luonnollista kysyntää. Meillä on Helsingistä kahdeksan todella suosittua ja jo aika perinteistä Visby-risteilyä. Asiakkaat kaipaavat kuitenkin myös vaihtelua ja tulossa on kolme risteilyä Helsingistä Riikaan. Uusia juttuja pitäisi tuoda koko ajan, koska kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on tiukkaa.

– Tallinnassa on kesän aikana paljon konsertteja. Laululavalla esiintyvät esimerkiksi Justin Timberlake, 50 Cent, AC/DC ja David Guetta. Teemme yhteistyötä konserttijärjestäjien kanssa ja muokkaamme viimeisen laivan lähtöaikaa myöhäisemmäksi, jotta konserttivieraat pääsevät vielä samana iltana takaisin kotiin, Schults sanoo.

Laivalla kylässä

Eckerö Linen uusi brändilupaus on ”Tervetuloa kylään”. Tavoitteenamme on puhutella laajempaa asiakaskuntaa ja herätellä yhä useamman kiinnostus Eckerö Lineä kohtaan.
Taru Keronen, toimitusjohtaja, Eckerö Line

Eckerö Linen liiketoiminta kehittyi positiivisesti vuoden 2024 aikana. Viime vuonna 30 vuotta täyttäneen yhtiön matkustajamäärät ja rahtiliiketoiminta kasvoivat, samoin liikevaihto. Brändiuudistus siivittää Eckerö Linen vuoteen 2025.

– Vuosi 2024 oli meille kokonaisuutena hyvin positiivinen. On hienoa, että pystyimme edelleen kasvattamaan matkustajamääriä, huolimatta siitä, että m/s Finlandia oli telakoinnin vuoksi pois liikenteestä noin viiden viikon ajan. Tästä kuuluu kiitos asiakkaillemme ja erinomaista työtä tehneelle henkilöstöllemme, Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen sanoo.

Brändiuudistuksen tavoitteena on paitsi kiteyttää Eckerö Linen strategia, jonka keskiössä on asiakas- ja henkilökuntakokemus, myös tuoda konkreettisesti esiin laivayhtiön erot kilpailijoihin.

– Bränditarinamme keskiössä ovat henkilökunta ja tarjoamamme Suomenlahden paras palvelu. Haluamme, että matkustajat kokevat olevansa laivalla kylässä, Keronen kertoo.

– Eckerö Linen laivat ovat kuin pieniä kyliä, joista löytyvät kaikki pienen kylän palvelut.

Monta kaupunkia

”Monet vieraamme ovat kiinnostuneita rantaretkistä, jotka tarjoavat mahdollisuuden oppia lisää kaupungista ja sen yhteiskunnasta”.
Jon Olav Stedje, kestävän kehityksen ja yhteisön sitoutumisen johtaja, MSC Cruises S.A.

MSC Cruises aikoo liikennöidä kolme risteilyä Helsinkiin tänä kesänä ja varustamossa uskotaan Suomen ja Itämeren reittien kysynnän kasvavan, mikä kertoo alueen tulevasta kasvupotentiaalista.

– Helsingin ja muiden Baltian maiden yhteistyö on rohkaissut meitä kehittämään edelleen satamia porttina houkutteleviin kohteisiin vieraille ympäri maailmaa, MSC Cruisesin Jon Olav Stedje sanoo.

– Helsingin Satama on kaupungin lailla sitoutunut kestävään kehitykseen ja on jo edistynyt ympäristöaloitteissaan ja vastuullisissa matkailukäytännöissään, mikä on tervetullutta.

Helsinki ja Baltian pääkaupungit kiinnostavat MSC Cruisesin asiakkaita, koska ne tarjoavat rikkaan historian, upean luonnon ja uskomattoman arkkitehtuurin. 

– Monet vieraamme ovat kiinnostuneita rantaretkistä, jotka tarjoavat mahdollisuuden oppia lisää kaupungista ja sen yhteiskunnasta.

Suomalaiset asiakkaat toivovat risteilyltään Stedjen mukaan rentouttavaa ja mukavaa lomaa, joka tarjoaa hyvää vastinetta rahalle.

– He haluavat myös käydä useissa eri maissa ja kaupungeissa samalla matkalla ilman, että tarvitsee pakata tai purkaa matkalaukkua.