
Satamaoperaattorit suuntaavat kohti matalampia päästöjä
Satamaoperoinnin kasvihuonekaasupäästöjä vähennetään esimerkiksi siten, että työkoneita sähköistetään, fossiilisia polttoaineita korvataan biopolttoaineilla ja kokonaistoimintaa optimoidaan paremmin.
EU pyrkii hiilineutraaliksi vuoteen 2050 mennessä, ja se pakottaa myös satamaoperaattoreita kehittämään toimintaansa. Suomessa toimivat satamaoperaattorit ovat ottaneet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen tosissaan ja tehneet merkittäviä investointeja vihreämmän teknologian koneisiin ja laitteisiin, sanoo Satamaoperaattorit ry:n johtaja Kimmo Lehtinen.
Satamaoperaattorit ry on satamissa ahtaus- ja terminaalitoimintaa harjoittavien yhteisöjen edunvalvontajärjestö. Ilman satamaoperointiyrityksiä satamissa ei pureta eikä lastata laivoja.
Lehtinen kertoo, että Suomen satamissa on jo nyt esimerkiksi sähkökäyttöisiä nostureita ja kuljetusbusseja. Tällä hetkellä joitain työkoneita ei ole saatavissa sähköisenä lainkaan tai niitä ei ole markkinoilla riittävän hyvinä sähköisinä versioina. Satamaoperoinnissa käytettäviltä koneilta vaaditaan paljon tehoja, koska kuormat ovat raskaita. Lisäksi koneiden pitää jaksaa päivässä lähes yhtäjaksoista käyttöä jopa tuplavuoron eli 16 tunnin ajan.
Satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtaja Juha Mutru kertoo, että haastetta aiheuttaa myös Suomen talvi. Silloin tarvitaan nelivetoisia työkoneita, ja niitä on tällä hetkellä markkinoilla sähköisenä vähän jos ollenkaan. Hän ei usko, että siirtyminen pelkästään sähkökäyttöisiin koneisiin on satamissa hyvä idea, koska se altistaa niiden toimintaa liikaa sähkön varaan.
– Sitten kun sähkökäyttöisiä työkoneita alkaa olla riittävästi saatavilla, pitää ottaa huomioon sähkökatkot. Niihin täytyy varautua jo huoltovarmuussyistä, ettei koko sataman toiminta pysähdy siihen, jos tulee sähkökatkos, Mutru miettii.
Parempi suunnittelu toiminnan keskiössä
Satamaoperaattorit ovat tehneet lisäksi muutoksia kiinteistöpuolen asioihin kuten siirtyneet led-valoihin ja asentaneet katoilleen aurinkopaneeleja. Myös fossiilisten polttoaineiden käyttöä on alettu korvata biopolttoaineilla ja aikaisempaa parempaan työn suunnitteluun on alettu kiinnittää huomiota, Lehtinen luettelee.
Helsingin Sataman alueilla toimivien työkoneiden päästöt olivat 7800 tonnia vuonna 2022.
– Satamaoperoinnin optimoinnin ensimmäinen askel on se, että tavarat tuodaan ja viedään mahdollisimman läheltä ja lähelle. Kun toiminta suunnitellaan niin, ei ajeta turhaan. Tämä on helppo tapa toteuttaa polttoainesäästöjä. Sitten tulee esimerkiksi ajotapa, jolla myös on jonkin verran vaikutusta polttoaineen kulutukseen.
Lehtinen uskoo, että tulevaisuudessa työkoneiden käyttövoimia tulee olemaan monia. Satamaoperaattoreiden käyttämät koneet tulevat toimimaan paitsi sähköllä, myös polttokennoteknologialla ja jollain niiden väliltä. Myös biopolttoaineilla toimivia koneita tullaan käyttämään nykyistä enemmän.
Vastuullisuusasiat kiinnostavat asiakkaita
Mutru kertoo, että vastuullisuusasiat kiinnostavat satamaoperaattoreiden asiakkaita aiempaa enemmän. Kun yritykset ostavat satamaoperaattoreilta palveluita, ne kiinnittävät huomiota vähäpäästöisyyteen. Yritykset haluavat löytää kaikista vähäpäästöisimmät kuljetusketjut, ja satamat ja satamaoperaattorit ovat yksi olennainen osa niiden kuljetusketjuja.
– Jatkossa EU:sta tulevan standardin mukaan päästöt voidaan laskea joko tiettyjen keskiarvojen tai oikeasti toteutuneiden päästöjen mukaan. Mitä enemmän digitalisaatio kehittyy, sitä lähemmäksi päästään sitä, että tarkat päästömäärät saadaan mitattua kaikenlaisten kuljetuslastien siirtymisistä. Nämä tarkat arvot kiinnostavat asiakkaita, Mutru toteaa.
Kuljetuksiin ja logistiikkaan liittyviä päästölaskennan periaatteita pyritään yhtenäistämään EU-alueella CountEmissions EU -aloitteen kautta. Sen avulla halutaan varmistaa, että kuljetuspalveluiden kasvihuonepäästölaskennan tulokset olisivat keskenään vertailukelpoisia.
Mutru uskoo, että vihreä siirtymä tuo satamiin uutta lastia. Tulevaisuudessa satamien kautta kulkee yhä enemmän esimerkiksi tuulivoimaloita. Ne ovat haastavia kuljetettavia, koska osat saattavat olla sata metriä pitkiä. Tämä vaatii satamaoperaattoreilta uudenlaista osaamista ja jopa laitehankintoja.

Satamassa liikkuvien työkoneiden käyttövoimat monipuolistuvat.
Vähäpäästöisillä satamilla etulyöntiasema
Meriteollisuuden asiantuntija ja luokituslaitos DNV:n merenkulun pääkonsultti Janne Valkonen kertoo, että satamien asettamat päästövähennystavoitteet pakottavat kaikki satamissa tapahtuvat toiminnot muuttumaan vihreämmiksi. Satamien tavoitteet siis valuvat myös satamassa toimivien satamaoperaattoreiden tavoitteiksi. Esimerkiksi Helsingin Sataman vuoden 2022 vuosikertomuksessa kerrotaan, että satama haluaa vähentää satama-alueiden työkoneiden päästöjä 60 prosentilla vuoteen 2035 mennessä.
Vuosaaressa ja Tallinnan Muugassa on maasähkö Finnlinesin laivoille.
Valkonen uskoo, että vähäpäästöisillä satamilla on etulyöntiasema. Jos satama pystyy osoittamaan, että sen toiminta on vähäpäästöistä, se saattaa avata uusia asiakkuuksia erityisesti silloin, kun laiva kuljettaa kuluttajatuotteita.
– Iso muutosta ajava voima ovat
asiakkaat. Kun asiakkaat ovat vaativia, rahoittajatkin vaativat, että laivojen ja koko toimitusketjun tulee sitoutua päästövähennyksiin. Tätä kautta paine valuu koko ketjuun. Jos satama voi osoittaa, että heidän toimintansa on vähäpäästöistä, jotkut toimijat saattavat siirtyä kuljettamaan tuotteitaan sataman kautta.
Valkonen uskoo, että satamaoperaattorit pystyvät tulevaisuudessa suunnittelemaan toimintaansa entistä tarkemmin digitalisaation avulla. Mitä reaaliaikaisemmin satamaoperaattorit pystyvät näkemään laivan tarkan saapumisajan, sitä paremmin ne pystyvät suunnittelemaan omaa työtään. Tämä itsessään nopeuttaa työtä satamissa ja säästää saapuvan laivan polttoainetta, kun sen ei tarvitse odottaa lastauspaikkaa sataman ulkopuolella.