Varustamot investoivat kestäviin polttoaineratkaisuihin
Merkittävä osa operointinsa aloittavista uusista aluksista valitsee ympäristöystävällisemmäksi polttoaineekseen LNG:n. Toinen vähitellen yleistyvä polttoaine on metanoli. Myös ammoniakin odotetaan kasvattavan osuuttaan meriteollisuuden polttoaineena.
LNG:n eli nesteytetyn maakaasun globaali saatavuus on kohtuullisen hyvä ja teknologisia ratkaisuja sen hyödyntämiseen alusten polttoaineena on laajalti saatavilla. LNG-moottoreiden teknologiaa myös
kehitetään jatkuvasti, jotta päästövaikutuksia saadaan minimoitua.
Wärtsilässä nähdään myös etanolilla olevan mahdollinen rooli merenkulkualan polttoaineena, kun varustamot etsivät sopivia tulevaisuuden ratkaisuja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi.
Lähitulevaisuudessa LNG-polttoaineinfrastruktuurin jatkuva laajentaminen on kuitenkin ensisijaisen tärkeä tekijä merenkulun siirtymisessä kohti puhtaampaa toimintaa.
Merenkulun kestävistä polttoaineista puhuttaessa on tärkeää huomioida myös laivassa tarvittava tila, joka on laivalla aina optimoitu maksimaalisesti lastille tai matkustajille. Metanolilla tilantarve on lähes kaksinkertainen verrattuna olemassa oleviin polttoaineisiin ja ammoniakin osalta lähes neljä kertaa suurempi.
– Tämä on kuitenkin hyväksyttävä kompromissi merenkulun hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Vedyn osalta tilantarve on kuitenkin lähes 20 kertaa puristetun vedyn osalta. Tämä on yksi syistä, miksi emme odota vedyn saavan kovinkaan suurta roolia laivojen polttoaineena, Wärtsilä Marinen Keski-Euroopan ja Pohjoismaiden aluemyyntijohtaja Johan Hanstén sanoo.
Kaikille vihreille polttoaineille haaste on kuitenkin sama: tekniikka polttoaineen käyttöön on olemassa, mutta vihreiden polttoaineiden saatavuus on toistaiseksi hyvin rajallinen.
Tasapainottelua saatavuuden ja kustannustehokkuuden välillä
Tulevaisuuden polttoaineiden yleistymisen epävarmuuden vuoksi varustamojen on Hansténin mukaan tasapainoteltava saatavuuden ja kustannustehokkuuden välillä.
– Alan tulevaisuutta suunnittelevat ottavat jo nyt käyttöön moottoreita, jotka pystyvät toimimaan myös tulevaisuuden polttoaineilla. Työtä on kuitenkin vielä paljon, jotta suurin osa kalustosta olisi kykenevä vähähiiliseen tai hiilineutraaliin liikennöintiin tai ottamaan kannattavasti käyttöön uusia hiilenpoistoratkaisuja.
Vaikka investointeja jo tehdään vähähiiliseen tai nollahiiliseen polttoaineeseen, kuten ammoniakkiin, joka on yksi nopeimmista menetelmistä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi, operaattorit ovat ymmärrettävästi epäröineet sitoutumista yhteen polttoaineeseen. Siihen sisältyy aina riskejä, kuten polttoaineen saatavuus laivan käyttämällä reitillä.
– Joustavien vaihtoehtojen omaksuminen on paras tapa tasapainottaa lyhyen ja pitkän aikavälin tarpeita. Joustaviin polttoainevaihtoehtoihin investoimalla vähennetään markkinoiden heilahteluja sekä infrastruktuuri- ja toimitusriskejä. Alukset voivat hyödyntää tietyllä reitillä sitä polttoainetta, joka sillä hetkellä on kannattavinta. Tämä tarjoaa operaattoreille mahdollisuuden vähentää riskejä, Hanstén kuvailee.
Pitkällä aikavälillä nämä alukset ovat investointeina suojattuja tulevaisuuden tiukempia päästösäännöksiä vastaan, ja samalla ne pystytään tarvittaessa muuttamaan yhteensopiviksi minkä tahansa kestävän polttoaineen kanssa, joka osoittautuu teollisuudelle parhaimmaksi seuraavan vuosikymmenen aikana.
Kestävät polttoaineet ratkaisevat päästöongelmia
Kestävät polttoaineet ovat ratkaisevan tärkeitä merenkulun hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Näiden polttoaineiden kustannukset, rajoitetut toimitusmäärät sekä riittämätön toimitusinfrastruktuuri ovat kuitenkin haaste laivaliikenteelle.
600 alusta maailmalla käyttää jo pääasiallisena käyttövoimana LNG:tä. Uusia LNG-aluksia on tilauksessa 400. (Gasum)
Esimerkiksi LNG tarjoaa toteuttamiskelpoisen ratkaisun ympäristötavoitteiden saavuttamiseen lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä. Sääntelypaineen lisääntyessä LNG:n etuna on, että se ohjaa omistajat ja käyttäjät teknologisesta ja toiminnallisesta näkökulmasta siirtymään asteittain puhtaampiin polttoaineisiin, ottamaan käyttöön sekoituksia ja lopulta tekemään polttoaineen muuntamisen, esimerkiksi ammoniakiksi tai metanoliksi.
– Vaikka LNG on siirtymäpolttoaine, joka auttaa alaa etenemään kestävän kehityksen tavoitteissaan, se on alku matkalle kohti alempia hiilidioksidipäästöjä. Tavoitteena on viime kädessä nollavaikutus ympäristöön, siihen meidän on toimialana edettävä, Hanstén sanoo.
Varustamojen asiakkaat ovat ympäristötietoisia
– Monet varustamot joutuvat vetoamaan markkinoinnissaan yhä kasvavaan joukkoon ympäristötietoisia kuluttajia – sekä rahti- että matkustajapuolella. Varustamot haluavat hyödyntää teknologioita, jotka ovat mahdollisimman luotettavia tarjoten keskeytymättömän toiminnan ja pitkät huoltovälit ja siten maksimoivat sijoitetun pääoman tuoton samalla, kun hiilijalanjälkeä pienennetään.
Jatkuvasti kehittyvän moottoriteknologian lisäksi on olemassa Hansténin mukaan joukko muita ratkaisuja, jotka voivat tukea rahtilaivoja niiden hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä.
95 % hiilidioksidipäästöistä vähenee laivojen käyttäessä polttoaineena metanolia.
– Esimerkiksi energiaa säästävät tekniikat voivat vähentää laivojen energiankulutusta ja säästää polttoainetta. Myös akkuja hyödyntävät hybridiratkaisut, jotka optimoivat apumoottoreiden käytön säästäen samalla polttoainetta ja pienentäen päästöjä, voivat tarjota vankan lähtökohdan luoda joustava alus, joka on mukautettavissa kaikkiin tuleviin vaatimuksiin. Lisäksi reitinoptimointiratkaisut on suunniteltu auttamaan varustamoja parantamaan tehokkuutta, alentamaan polttoainekustannuksia ja kasvihuonekaasupäästöjä.
– Viime kädessä on tärkeää tunnustaa, että hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ei ole kaikille sopivaa ratkaisua. Hiilen poistaminen on monimutkaista, ja sen toteutus vielä monimutkaisempaa, Hanstén tiivistää.
– Wärtsilän meriliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävä lähestymistapa on suunniteltu räätälöimään joustavia ratkaisuja omistajien ja toimijoiden tarpeisiin maailmanlaajuisesti sekä varmistamaan, että heillä on käytössään oikea teknologia käytettävissä oikeaan aikaan. Tarjoamalla monipuolisen valikoiman joustavia teknologioita ja tulevaisuuden kannalta kestäviä ratkaisuja vahvistamme asiakkaidemme pyrkimyksiä vähentää liikentoimintojensa hiilidioksidipäästöjä.
Hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä ei ole kyse vain polttoaineesta. Kaikki keinot aluksen energiankulutuksen minimoimiseksi on otettava huomioon, koska ne vastaavat tarvittavia polttoainemääriä.
– Käytämmekin sanontaa ”Puhtainta energiaa on se energia, jota ei koskaan käytetä”, Hanstén sanoo.