Vuosaaren sataman kaksoisramppi
Vuosaaressa ajoneuvot ja rahti kulkevat laivaan keulan kautta ja Muugassa perän kautta kaksois- ramppia myöten.

Uusi kaksoisramppi nostaa Helsinki-Muuga-reitin kapasiteettia

Teksti: Vaula Aunola
Kuva: Vaula Aunola

Vuosaaren sataman VA8-laiturin kaksoisramppi otettiin käyttöön huhtikuussa. Se rakennettiin Tallinnan Muugaan suuntautuvan ro-pax-laivaliikenteen käyttöön. 

Ramppi nopeuttaa ajoneuvojen lastaamista ja lyhentää selvästi alusten kääntöaikoja satamassa. Lyhyempien lastausaikojen myötä esimerkiksi Eckerölinen M/S Finnbocargon päivittäisten Viron lähtöjen määrä kasvoi kahdesta kolmeen.

Kaksoisrampin rakentaminen on osa Helsingin ja Tallinnan välisen meriliikenteen sujuvoittamista sekä Euroopan laajuisen Ten-T-verkoston kehittämistä. Samanlainen ramppi on myös Muugan satamassa. 

– Itse asiassa he hakivat omaansa mallia täältä, koska Helsingin Satama aloitti hankkeen suunnittelun aiemmin, projektipäällikkö, satamainsinööri Sanna Supponen valaisee.

Hankkeen suunnittelu käynnistyi vuonna 2019. Varsinaiseen rakennustyöhön ryhdyttiin maaliskuussa 2021. Teräsrakenteiden toimittajaksi valittiin suomalainen satamarakenteiden toimittamiseen erikoistunut Lohkoasennus Oy ja pohjarakentamisen hoiti E.M.Pekkinen Oy.

– Alun perin rampin piti valmistua jo viime vuonna, mutta muun muassa koronapandemia, terästeollisuuden markkinatilanne ja tekniset haasteet lykkäsivät valmistumista.

Järeän, kaikkiaan 74 tonnia kantavan kaksoisrampin paaluperustukset ovat merenpohjassa, yli 20 metrin syvyydessä, kiinni kalliossa. 

– Perustuksia rakennettaessa vesi nousi ajoittain hyvin korkealle, mikä hankaloitti urakkaa. Lisäksi laiturialueella oli paljon kaapeleita, joita jouduttiin välttelemään ja siirtämään.

Sanna Supponen, Veijo Rantio
Helsingin Sataman projektipäällikkö, satamainsinööri Sanna Supponen ja Lohkoasennus Oy:n projektipäällikkö Veijo Rantio Vuosaaren VA8-laiturilla.

Kalliopinnasta nousevien paaluanturoiden varaan on rakennettu kaksoisrampin siltana toimiva nousuosa. Rampin kärkiläppä on mekaaninen ja sitä liikutetaan hydrauliikalla.

– Kärkiläpän erikoisuus on siinä, että sitä voidaan liikuttaa myös vaakatasossa. Näin varauduttiin siihen, että alusten keulan sijainti saattaa vaihtua. Samalla voidaan reagoida sääolosuhteiden tuomiin haasteisiin.

Rampin toteutukseen ja suunnitteluun osallistui iso joukko eri alojen yrityksiä.

– Tarvittiin yhtä lailla geo-, rakenne-, ja liikennesuunnittelua kuin rakentamisen, automaation, hydrauliikan ja sähköalan osaamista.  Merenkulun ammattilaisia kuultiin erityisesti laivapaikan fenderöintien suunnittelussa.

Rampissa käytetään automaatiota ja sen molemmilla puolilla toimivat sylinterit säätävät sen geometriaa.

– Sylintereissä on anturit, jotka välittävät tila- tai hälytystietoa automaatio-ohjaukselle.

Rakennesuunnittelussa on varauduttu koviin puuskaisiin tuuliin, lumisiin talviin ja liukkauteen.

– Jyrkähkö siltaosuus on ritilärakenteinen ja rampin lyhyt maanvarainen osa voidaan puolestaan tarvittaessa sulattaa sähköllä.

Kaksoisrampin asennukseen saatiin EU:n TwinPort4-investointihankkeelta tukea.