Helsingin Sataman vuosikertomus

Matkustajia

9,5 M

Aluskäyntejä

7 299

Liikevaihto

99,6 MEUR

Tekijöitä

97

satamalaista

Rahtia

14,0 M ton

Asiakastyytyväisyys

3,9/5

Toimitusjohtajan katsaus

Asiakas-, matkustaja- ja henkilöstötyytyväisyys säilyivät hyvällä tasolla.

Lataa tiivis tietopaketti

Vuosikertomuksestamme saat hyvän käsityksen Helsingin Sataman liiketoiminnasta ja taloudellisesta suoriutumisesta. Se tarjoaa tietoa sataman vastuullisuustyöstä sekä kehitysohjelman edistymisestä ja muistuttaa sataman roolista suomalaisten arjen kumppanina.

Hiilidioksidipäästöt vähenivät

Sataman oman toiminnan hiilidioksidipäästöt laskivat 2,5 % ja satama-alueiden päästöjen kokonaismäärä 3,3 %. Erityisesti alusten maasähkön entistä laajempi käyttö näkyy vähennyksessä.

Länsisataman uudistusten ympäristövaikutusten arviointi saatiin päätökseen ja satamatunnelille valittiin linjaus yhdessä Helsingin kaupungin kanssa.

2024
Tammikuu
Infoseinä palvelee Tallinnaan matkustavia

Länsiterminaali 2:n lähtöaulaan tuotiin suomalaisia matkailijoita palveleva infoseinä, joka kertoo mielenkiintoisimmat tapahtumavinkit niin Tallinnaan kuin muualle Viroon.

Helmikuu
Lakot vaikuttivat jonkun verran myös Helsigin Sataman liikenteeseen

Useita viikkoja kestäneet laajat lakot hiljensivät jonkun verran myös Helsingin Sataman rahtiliikennettä. Lakoilla työntekijöiden liitot vastustavat hallituksen suunnittelemia työmarkkinauudistuksia.

Maaliskuu
Länsisataman uudistusten YVA valmistui

Länsisataman uudistusten ympäristönvaikutusten arviointi valmistui. Uudistusten suunnitelmat todettiin toteuttamiskelpoisiksi. Jatkosuunnittelussa löydettiin hyviä teknisiä ratkaisuja, jotka minimoivat lähialueisiin kohdistuvat luontohaitat Satamatunnelin rakentamisen aikana.  

Havainnekuvassa näkyy satamatunnelin pohjoinen suuaukko sekä sen kalliokatto, joka säästää Lapinlahden puiston luontoa.
Logo: Euroopan unionin osittain rahoittama hanke
Huhtikuu
Mukana uudessa Green Corridorissa

X-Press Feeders ja kuusi eurooppalaista satamaa, Helsingin Satama mukaan lukien, allekirjoittavat yhteisymmärryspöytäkirjan vihreistä meriväylistä. Tavoite on mm. kehittää kasvihuonekaasujen suhteen nollapäästöisiä polttoaineiden toimitusketjuja.

Kuvassa vasemmalta oikealle: Tallinnan satama, Margus Vihman / Riian satama, Edgars Suna / Antwerpenin satama Brugge, Luc Arnouts / X-Press Feeders, Sergio Spinosa / Helsingin Satama, Vesa Marttinen / Klaipedan satama, kapteeni Vladas Motiejunas.
Huhtikuu
Vuosaaren sataman A-portilta uutta dataa

Vuosaaren sataman A-portin uusi porttijärjestelmä otettiin keväällä käyttöön. Se tunnistaa, punnitsee, mittaa ja kuntokuvaa raskaan liikenteen ajoneuvot niiden sisäänajon yhteydessä ja tuo myös täysin uutta dataa operaattoreiden ja varustamojen käyttöön.

Rekka ajaa läpi Vuosaaren sataman A-portista.
Logo: Euroopan unionin osittain rahoittama hanke
Toukokuu
Satama hankki lisää logistiikka-aluetta

Helsingin Satama Oy hankki 11 hehtaarin alueen Vuosaaren logistiikka-alueelta ja kutsui kiinnostuneet toimijat keskusteluun yhteistyömahdollisuuksista. Tavoitteena on houkutella alueelle uutta yksikköliikennettä yhtiön kasvustrategian tukemiseksi.

Toukokuu
Maira Kettunen vetämään viestintää

Maira Kettunen aloitti Helsingin Sataman viestintäjohtajana ja johtoryhmän jäsenenä. Hänellä on vahvaa kokemusta mm. sidosryhmäviestinnästä.

Maira Kettunen.
Kesäkuu
Vuosaaren ensimmäinen maasähköjärjestelmä otettiin käyttöön

Vuosaaren sataman ensimmäinen maasähköjärjestelmä otettiin käyttöön kesän alussa Helsingin ja Travemünden välisessä liikenteessä. Järjestelmä tarjoaa satamassa olevalle alukselle maissa tuotettua sähköä. Tällöin aluksen ei tarvitse pitää apukoneitaan käynnissä sähköä tuottamassa. Maasähkön käyttö voi vähentää laivan ilmanpäästöjä satama-alueella merkittävästi.

Maasähköliitäntä kiinni Finnmaid-aluksessa.
Logo: Euroopan unionin osittain rahoittama hanke
Kesäkuu
Smart Port -porttijärjestelmä käyttöön Länsisatamassa ja Katajanokalla

Länsisatamassa ja Katajanokan satamassa otettiin käyttöön uusi Smart Port -porttijärjestelmä sekä henkilöautoille että raskaalle liikenteelle.

Logo: Euroopan unionin osittain rahoittama hanke
Heinäkuu
Satamien yhteishankkeet saivat EU-rahoitusta

Helsingin ja Tallinnan satamat saivat yhteishankkeeseen yli 15 miljoonan euron EU-rahoituksen. Nelivuotisessa projektissa toteutetaan alusliikenteen maasähköjärjestelmiä, joiden avulla vähennetään alusliikenteen päästöjä satama-alueilla. 

Logo: Euroopan unionin osittain rahoittama hanke
Elokuu
Kohtaamisia kaupunkilaisten kanssa

Kesän jälkeen Helsingin Satama kutsui lähialueidensa asukkaita tutustumaan Vuosaaren sataman toimintaan. Lisäksi tapasimme kaupunkilaisia ja naapureita Itämeripäivässä ja Jätkäsaarelaisten Hyväntuulen Fest -tapahtumassa.

Lokakuu
Mika Alava aloitti talousjohtajana

Mika Alava nimitettiin Helsingin Sataman talousjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hänellä on erityisen kattava asiantuntemus pääomaintensiivisten projektien ja niihin liittyvien rahoitusjärjestelyjen suunnittelusta ja toteutuksesta.

Mika Alava.
Marraskuu
Risteilykausi venyi talveen

Kansainvälisen risteilyliikenteen aluskäyntejä Helsingissä kertyi risteilykaudella kaikkiaan 97 ja niiden mukana kaupungissa ja pääkaupunkiseudulla vieraili yhteensä 137 000 matkailijaa. Perinteisen risteilykauden jälkeen Helsinkiin saapui useita kertoja talviristeilyihin erikoistunut alus, MS Le Commandant Charcot, joka tarjoaa seikkailunhaluisille matkustajilleen talvista eksotiikkaa ja modernia luksusta kiertämällä pohjoisia risteilykohteita. 

Risteilyalus jäisellä merellä.
Joulukuu
Hyvästit Länisterminaali 1:lle

Länsisataman vanhan T1 terminaalin purku alkoi. Ensin purettiin matkustajakäytäviä, sitten työ eteni sisätiloihin.

Länsiterminaali 1 ja kaivinkone.
Logo: Euroopan unionin osittain rahoittama hanke