Merikeskus

Jätkäsaari saa uuden vetonaulan – ”kaupunkilaisten olohuone”

Teksti: Juha Peltonen
Kuva: PES-Arkkitehdit

Tulevaisuuden terminaali on myös tapahtumakeskus ja kaupunkilaisten olohuone. Asukkaat ja asiantuntijat osallistettiin suunnitteluun. Valmista pitäisi olla 2029.

Nykyisen terminaali T1:n Länsisatamassa korvaava Merikeskus sijoittuu sataman Länsiväylään yhdistävän tunnelin suuaukon päälle.

– Tunnelityömaa täytyy avata ensin, koska tämä tulee pilareille tunneliaukon päälle, mutta tunnelin ei tarvitse olla silloin kokonaan valmis. Sitä voidaan louhia samalla, kun Merikeskusta rakennetaan, Helsingin Sataman matkustajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Kaj Takolander kertoo.

Jätkäsaaren Merikeskus on tärkeä osa sataman kehittämissuunnitelmaa, jossa Tallinnan liikenne siirtyy kokonaan Länsisatamaan. Matkustajaterminaali on vain pieni osa Merikeskusta.

Rakennuskokonaisuuden laajuudeksi arvioidaan tällä hetkellä yli 50 000 kerrosneliömetriä. Siihen tulisi terminaalin lisäksi tapahtuma- ja toimistotiloja sekä kaikkia edellisiä toimintoja palvelevia ravintoloita, kahviloita ja kaupallisia palveluja, kuten ympäri vuorokauden avoinna oleva ruokakauppa. Lisäksi olisi helppoa pysäköintitilaa ja Merikeskuksen katolla kesäaikaan isot, puistomaiset ulkoalueet niin tapahtumien kuin kaupunkilaistenkin käytössä.

Jätkäsaari kehittyy nopeasti

– Merikeskukseen tulee hyvin paljon julkista tilaa, ikään kuin kaupunkilaisten olohuoneeksi. Jätkäsaaressa ei ole liikaa puistotilaa. ”Kaupunkilaisten sylissä” sijaitseva satama haluaa tarjota myös kaupunkilaisten elämää tukevia palveluita, Takolander toteaa.

”Jätkäsaaresta tulee houkutteleva urbaani keskittymä.”

Hän haluaa Merikeskuksesta ylpeydenaiheen, jota jätkäsaarelaiset haluavat esitellä myös vierailleen. Vuoteen 2050 mennessä Jätkäsaari on kasvanut osaksi kantakaupunkia. Siellä on koteja 21 000 asukkaalle ja työpaikkoja 6 000 ihmiselle. Ydinkeskustassa sataman autoliikenne putoaa neljännekseen satamaliikenteen keskittämisen seurauksena. Tämän myötä Jätkäsaaressa liikenne kasvaa, mutta Satamatunnelilla ohjataan sataman ajoneuvoliikenne maan alle. Kantakaupungin dynamiikka siirtyy nykyistä lännemmäs.

– Syke syntyy sinne, missä rakennetaan uutta ja minne nuoret muuttavat. Jätkäsaaresta tulee houkutteleva urbaani keskittymä.

Vuoden 2050 asiakaskokemuksen visio luotiin osallistaen asiantuntijoita ja alueen asukkaita laajasti. Apuna olivat PES-Arkkitehdit ja palvelumuotoilutoimisto Hellon.

– Jätkäsaaren asukkaiden lisäksi mukana oli tulevaisuuden teknologian ja palveluiden sekä julkisten tilojen erityisosaajia. Rakennuksesta tulee edelläkävijä hiilineutraaliuden tavoitteissa, mutta myös taloudellisesti kestävä.

Kaikista tiloista tehdään muuntojoustavia

Merikeskus palvelee useita kohderyhmiä: laivamatkustajia, toimistotyöntekijöitä, alueen asukkaita ja tapahtumien osallistujia. Siksi kaikki tilat rakennetaan muuntojoustaviksi.

– Toimistotyön luonne muuttuu koko ajan, ja siksi toimistotilojen täytyy muuntua todella joustavasti työ- ja kokouskäyttöön. Samoin ravintolapalveluita tarvitaan sekä pikaruokaa että pöytiintarjoilua tarvitseville. Terminaalitilojen yhteyteen suunniteltu sali mahdollistaisi tuplata terminaalin huippusesongin ajaksi, ja loput 9 kuukautta vuodesta sitä voisi käyttää monipuolisesti konserttien, näyttelyiden, bankettien ja kongressien järjestämiseen, Takolander suunnittelee.

Jätkäsaaren asemakaavamuutoksesta päätetään vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen aikana.

– Tavoite on, että heti sen jälkeen käyn esittelemässä hankkeen satamayhtiön hallitukselle, joka päättää toteuttamismallin. Siihen mennessä meillä on käsitys, haluammeko toteuttaa hankkeen kokonaan itse, ja millaisia operaattoreita ja ankkuritoimijoita eri osioille on tarjolla.

Gunnar-salia kysytään jo

Merikeskukseen monitoimitilan nimeksi kaavaillaan Gunnar-salia. Kaupunginarkkitehti Gunnar Taucher suunnitteli sata vuotta sitten useita satamarakennuksia. Salissa voisi järjestää kulttuuritapahtumia ja kongresseja.

– Helsingistä puuttuu laadukkaat tilat, joissa 700 ihmistä voi istua banketissa pyöreissä pöydissä. Meille tulee viikoittain kyselyitä, joko sitä voi varata esimerkiksi kongressiin vuonna 2032, Kaj Takolander sanoo.

Merikeskus

  • Näköalakerroksissa elämyksellisiä palveluja kaikille kävijöille.
  • T1-terminaalin ja tullin käytössä joustavasti 3500–7000 m2.
  • Toimisto- ja kokoustiloja yli 10 000 m2.
  • Helppoa pysäköintitilaa autoille ja polkupyörille, myös latausasemat.
  • Risteilyjen matala­ sesongin aikana Gunnar-Sali muuntuu yli 2000 m2:n tapahtumatilaksi, jossa korkealuokkainen tekniikka.