Tapio Lehtinen starttasi syyskuussa Southamptonista Ocean Globe Race -kilpailuun.

Konkaripurjehtija näkee ilmastonmuutoksen vaikutukset konkreettisesti

Teksti: Vaula Aunola
Kuva: Tville Norra

Helsingin Satama sponsoroi purjehtija Tapio Lehtistä ja hänen tiimiään. Lehtinen haluaa kiinnittää kisaamisen kautta tulevan julkisuuden myötä huomiota maailman merien huolestuttavaan tilaan. Konkaripurjehtija on nähnyt konkreettisesti ilmastonmuutoksen vaikutuksen maailman meriin useiden maailmanympäripurjehdustensa aikana.

Viime vuonna Lehtinen osallistui Golden Globe Race -yksinpurjehduskisaan. Matka keskeytyi Asteria-veneen dramaattiseen uppoamiseen. Pelastuslautassa vuorokauden ajelehdittuaan hänet pelasti kisakumppani eteläafrikkalainen Kirsten Neuschäfer, joka viivästyksestä huolimatta voitti maailman haastavimman purjehduskilpailun ensimmäisenä naisena.

Kokemus ei lannistanut, vaan saman tien käynnistyi Ocean Globe Race -kilpailuun valmistautuminen. Kisa käydään samoin ehdoin kuin Golden Globe Race eli klassisilla purjeveneillä ilman apuvälineitä. Lehtinen toimii kapteenina 11 hengen miehistölle. Southamptonista syyskuussa startanneen kilpailun välipysähdyspisteet ovat Kapkaupunki, Auckland ja Punta del Este. Kisan ensimmäisellä osuudella Lehtisen Galiana WithSecure nousi hyvän loppukirinsä ansiosta tasoituskilpailun kuudenneksi. Toisella osuudella venekunta tulee purjehtimaan myös haveripaikan ohi, Lehtinen kertoi marraskuussa.

– Ohitamme Asterian haudan. En olisi koskaan uskonut, kuinka paljon ihminen voi ikävöidä yhtä venettä. Onkin kohtalon ivaa, että osumme uppoamispaikalle onnettomuuden vuosipäivän aikoihin. Olen ylpeä, että mukanani on nyt upea tiimi mahtavia nuoria purjehtijoita, joiden kanssa paitsi jakaa nuo tunteet, myös ymmärtää valtameren usein pirullistakin luonnetta, Lehtinen kommentoi Kapkaupungissa ja lisäsi:

– Eteläistä valtamerta kuvaillaankin perinteisesti sanonnalla same planet, another world.

27 000 merimailia

Ocean Globe Race on noin kahdeksan kuukauden mittainen purjehdus maailman ympäri klassisilla purjeveneillä ilman tietokoneita, satelliittinavigointia, GPS:ää tai muuta modernia teknologiaa. Kisan 27 000 merimailin pituinen reitti kulkee kolmen eteläisen mantereen suuren niemimaan ympäri ja jakautuu neljään etappiin. Maaliin Southamptoniin venekuntia odotetaan huhtikuussa 2024.