Azipod-yksikköjä lastataan Vuosaaren satamassa.

Vuosaaresta kaukomaiden telakoille – Azipod on käänteentekevä keksintö

Teksti: Kari Martiala
Kuva: ABB

Siitä lähtien kun Azipod®-ruoripotkurikäyttöjärjestelmä kehitettiin Suomessa yli 30 vuotta sitten, se on mullistanut laivaliikennettä vertaansa vailla olevalla suorituskyvyllään, tehokkuudellaan, ympäristöystävällisyydellään ja luotettavuudellaan. Näiden ominaisuuksiensa ansiosta sillä on tänä päivänä ainutlaatuinen asema merenkulussa.

Azipod-järjestelmä on saavuttanut lukuisia merkkipaaluja merenkulussa. Sillä on varustettu maailman suurimmat risteilyalukset ja mahdollistettu ensimmäiset Koillisväylän ylitykset ilman jäänmurtaja-apua.

– Yli kolmen vuosikymmenen ajan ABB on kehittänyt Azipod-potkurikäyttöjärjestelmää yhä paremmin soveltuvaksi varustamoiden muuttuviin tarpeisiin ja parantamaan kaikkien laivatyyppien suorituskykyä, ABB Marine & Portsin globaalin propulsioliiketoiminnan johtaja Antti Ruohonen sanoo.

Tällä hetkellä Azipod-teknologiaa käytetään yli 35 erilaisessa laivatyypissä: niin risteilijöissä ja matkustajalaivoissa kuin rahtilaivoissa, jäänmurtajissa, ja erikoisaluksissa kuten merituulipuistoja huoltavissa aluksissa ja superjahdeissa.

Suomalaisen Insinöörityöpalkinnon vuonna 2021 saanut Azipod-järjestelmä on saatavissa tehoalueella 1–22 MW. Eri tuotesukupolvien myötä on parannettu järjestelmän hydrodynamiikkaa, tilankäyttöä ja rakennetta sekä helpotettu asennusta ja huollettavuutta.

Antti Ruohonen.

Sähköistyminen tukee menestystä

– Azipod-teknologia auttaa kaikkia laivatyyppejä pienentämään kustannuksia ja hiilijalanjälkeä kahdesta syystä: ensinnäkin se on ylivoimainen potkurijärjestelmä ja toisekseen se hyödyntää sähköisten järjestelmien tehokkuutta, Ruohonen muistuttaa.

Tulevaisuuden tarpeet otettiin huomioon Azipod-järjestelmän suunnittelussa jo alkuvaiheessa, joten se soveltuu käytettäväksi lähes kaikkien energialähteiden kanssa. Perustuen sähkömoottoriin, Azipod-järjestelmään voidaan syöttää sähköä erilaisista lähteistä, kuten akuista tai polttokennoista, ja varustamot voivat lisätä ja vaihtaa energialähteitä sitä mukaa kuin ne kehittyvät.

Sähköjärjestelmän ansiosta potkurin toiminta aiheuttaa myös vähemmän ääntä ja tärinää, ja niin Azipod-potkurilaite varmistaa hiljaisen ja tasaisen operoinnin.

Osana laivan koko sähköistä potkurikäyttöjärjestelmää Azipod-teknologia toimii saumattomasti yhdessä laivan voimantuottojärjestelmän kanssa. Potkurikäytön ohjausjärjestelmä (ABB Propulsion Control System) varmistaa kommunikoinnin muiden laitteiden kanssa, ja energianhallintajärjestelmä (ABB Power and Energy Management System, PEMS™) ohjaa koko voimantuottojärjestelmän tuotannon tehoa ja kulutusta. Azipod-potkurikäyttöjärjestelmä ja ABB:n sähköjärjestelmä luovat toisiaan täydentävän kokonaisuuden, ja yhdessä ne mahdollistavat optimoidun suorituskyvyn, mikä parantaa kokonaistehokkuutta ja pienentää päästöjä.

Azipod-järjestelmän vahvuus on lyömätön suorituskyky

Azipod-ruoripotkurijärjestelmän tärkeimmät edut ovat polttoainesäästö, ympäristöystävällisyys, ohjailtavuus, tilansäästö, pienempi tärinä- ja äänitaso sekä erityisesti jäissä kulkevissa aluksissa lyömätön suorituskyky.

Telakalle järjestelmä tarjoaa yksinkertaisemman laivanrakennusprosessin, koska Azipod-yksiköt on mahdollista asentaa laivanrakennusprosessin loppupuolella. Järjestelmä säästää myös tilaa laivan sisällä tarjoten esimerkiksi risteilijöihin enemmän hyttikapasiteettia ja yksinkertaistaa laivan runkoa.

ABB valmistaa Azipod-ruoripotkuriyksiköt Helsingin Vuosaaressa, kokoonpanee laivan sisälle tulevat kääntöjärjestelmät Haminassa ja rakentaa pienemmät, alle 7,5 MW Azipod­yksiköt Kiinan Shanghaissa.

Vuosaari on Azipodien kotisatama

Logistiikkaa ajatellen on luonteva syy, miksi ABB:n propulsiotehdas sijaitsee Vuosaaressa juuri sataman vieressä.

– Kun laite on läpäissyt tehtaan, asiakkaan ja luokan hyväksynnän, kuljetetaan Azipod-yksiköt lyhyen matkaa kohti satamaa ja lastataan laivan kyytiin, Ruohonen kuvailee.

Vuosaaresta kulkee vuosittain kymmeniä Azipod-yksiköitä telakoille ympäri maailmaa. Myös Suomen päätelakoille kulkee meriteitse suuri määrä yksiköitä.

Vaasan ja Uumajan välillä liikennöivään Wasalinen Aurora Botnia -alukseen asennettiin Azipod-yksiköt Rauma Marine Constructionsin telakalla. Aurora Botnia käyttää ABB:n jäävahvistettua Azipod-potkurijärjestelmää, joka parantaa laivan ympäristöystävällisyyttä ja hyötysuhdetta.

– Rruoripotkurijärjestelmän rakenne mahdollistaa laitteen asennuksen telakalla tehokkaasti rakennusprosessin loppupuolella. Telakalla kiinnitetyillä potkureilla varustetut yksiköt asennetaan laivaan usein vain viikko tai kaksi ennen aluksen vesillelaskua.

Xiamenin telakka on yksi Kiinan suurimmista laivanrakennus- ja korjaustelakoista.

FAKTAT

  • ABB on myynyt yli 30 vuoden aikana yli 800 Azipod-yksikköä.
  • Azipod-ruoripotkurijärjestelmällä varustettuja aluksia on rakennettu telakoilla 18 maassa.
  • Suurimmat risteilyalustelakat sijaitsevat Euroopassa, mutta toimituksia on eri puolille maailmaa.
  • Azipod® on ABB:n rekisteröity tavaramerkki.