Automaatio muuttaa laivanselvitystä

Teksti: Kimmo Kallonen
Kuva: Timo Porthan

Uudet teknologiat ja korona ovat muuttaneet laivanselvittäjän työnkuvan viime vuosikymmenten aikana, ja automaation kehitys jatkuu, sanoo Roland Forssell.

Suomen laivanselvitysalan grand old man Roland Forssell jäi syksyllä eläkkeelle. 43 vuotta alalla ja viimeiset 21 vuotta C&C Port Agency Finlandin toimitusjohtajana antavat perspektiiviä arvioida alan kehitystä.

Suurimmat mullistukset Forssellin uran aikana ovat liittyneet viestintäteknologiaan. Traficomin ylläpitämää alusliikenteen ilmoituspalvelu Portnetiä hän itsekin on ollut aikoinaan suunnittelemassa.

– Matka telex-nauhoista faksin kautta sähköpostiin ja nykyisiin applikaatioihin on muuttanut laivanselvittäjän työnkuvaa melkoisesti. Myös Portnet, jonne täytyy ilmoittaa ja josta löytyy oikeastaan ”ihan kaikki”, toimii hyvin ja helpottaa asiointia varsinkin viranomaisten suuntaan. Perusasiat ovat kuitenkin ennallaan. Laivoja tulee ja menee, ja kaikilla niillä on velvoitteita ja palvelutarpeita sekä kippari, joka tarvitsee edustajaa ja asioidensa hoitajaa maissa, Forssell sanoo.

C&C Port Agency Finland hoitaa vuodessa noin kolme tuhatta aluskäyntiin liittyvää toimeksiantoa ja esimerkiksi 240 miehistönvaihtoa. Yhtiöllä on toimistot Helsingin lisäksi Porvoon Sköldvikissä, Loviisassa, Kotkassa, Turussa, Naantalissa ja Raumalla. Yhtiön liikevaihto vuonna 2022 oli 53,6 miljoonaa ja tilikauden tulos 703 tuhatta euroa.

Suurimmat mullistukset ovat liittyneet viestintäteknologiaan.

Kirjainpari C&C täsmentää Forssellin mukaan yhtiön toimintakenttää, cargo ja cruise. Risteilypuoli saattaa olla yhtiön ulospäin näkyvintä palvelua, mutta volyymit tulevat lastista.

– 90 prosenttia liikevaihdosta tulee lastialusten palveluista. Risteilyalusten osuus jää kymmenen prosentin tasolle, mutta tarpeet ovat erilaisia. Kun on paljon matkustajia, saatetaan tarvita lääkärin hoitoa, ambulanssikuljetuksia ja muuta erikoisempaa.

Risteilyaluskäyntien väheneminen on heijastunut myös laivanselvitykseen. Toisaalta Suomen liittyminen Natoon on merkinnyt laivastovierailujen lisääntymistä, ja sotalaivatkin tarvitsevat laivanselvittäjän palveluita. Merkittävän muutoksen laivanselvittäjän työnkuvaan on Forssellin mukaan tuonut kuitenkin korona.

– Korona tarkoitti sitä, ettei laivanselvittäjää enää kutsuttu alukselle kuin satunnaisesti, ja tämä näyttää jääneen pysyväksi käytännöksi myös koronablokin jälkeen. Aluksilla käyntien väheneminen on helpottanut työpainetta, vaikka toisaalta laivoilla on joskus kiva käydä juttelemassa kippareiden kanssa.

Erityinen ja joskus työläskin lisäpalvelu ovat miehistöjen vaihdot, joihin useimmiten liittyy muun muassa viisumeiden, ja ylipäätään kaikkien viranomaisasioiden hoito sekä pois lähtevälle että alukselle tulevalle miehistölle.

Erityinen ”harrastus” Forssellille oli Helsingin ja Pietarin välisen matkustajaliikenteen pyörittäminen, ensin St. Peter Linen ja sittemmin italialaisen Moby SPL:n palveluksessa. Venäjän hyökkäyssodan seurauksena sekin päättyi, eikä taidan tulla takaisin pitkään aikaan, Roland Forssell harmittelee.

Kuka?

  • Roland Forssell on C&C Port Agency Finland Oy:n perustajaosakas ja työskenteli yhtiön toimitusjohtajana 1.8.2023 saakka.
  • Forssell jatkaa edelleen yhtiön hallituksessa ja osakkaana sekä johdon neuvonantajana. Eläkepäiviään hän aikoo viettää osittain Espoossa, osittain Espanjan Alicantessa.
  • C&C Port Agencyn toimitusjohtajana on aloittanut Tomi Rautio, joka siirtyi C&C Port Agencyn palvelukseen Steveco-konsernista.