Sanna Sonninen sai nuorena varoituksia, ettei naisen pitäisi lähteä merialalle.

Sanna Sonninen: Satamat ovat kriittinen osa Suomen huoltovarmuutta

Teksti: Kari Martiala
Kuva: Traficom

– Suomi ja Suomen merenkulku on minulle ykkösasia. Siksi olenkin valtavan ylpeä tästä nykyisestä tehtävästäni, Traficomin uusi merenkulkujohtaja Sanna Sonninen sanoo.

Sanna Sonninen on kasvanut aivan Venäjän rajan tuntumassa Virolahdella, Suomenlahden pohjukan kulmilla.

– Merenrannan kasvattina meri on ollut minulle aina luontainen elementti. Lähdin lukion jälkeen lähipiirini toivomusten vastaisesti kokeilemaan laivatyötä. Halusin kokea sen ison hienon teknisen yksikön, joka kulkee tuolla kaukana merellä. Se on jotenkin niin mahtavaa. Halusin tietää mikä se laiva oikeasti on.

Sonninen aloitti merialalla 1990-luvun alussa heti lukion jälkeen.

– Sain paljon varoituksia, että naisen ei pidä lähteä tuollaiseen ammattiin. ”Sinulla on niin hienot paperit, että mene vaan kiltisti sinne yliopistoon”, hän muistelee.

– Sain kuitenkin kotoa luvan lähteä opiskelemaan merialalle ja päädyin yo-linjan ammattikouluun ja heti sen jälkeen harjoittelijaksi Nesteen tankkereille, m/t Lunni -laivaan. Laivalla tietysti miehistö halusi katsoa mitenkä tyttö pärjää, onko se riittävän vahva ja tekee hommansa. Mutta kun he huomasivat, että hommat hoituvat, minut hyväksyttiin joukkoon.

Nesteen aikana hän kävi perämiesluokan ja opintovapaalla kippariluokat.

– Työskentelin Nesteen kaasutankkereissa ja tuotetankkereissa. Siihen aikaan oli harvinaista päästä Suomen lipun alla olevalla laivalla maailmalle. Kävimme muun muassa Aasiassa sekä Etelä- ja Pohjois-Amerikassa. Kippariluokkien jälkeen menin ensimmäiseksi perämieheksi m/t Uikku-laivaan, jolla ajoimme Pohjanmeren ja Itämeren lisäksi Koillisväylää kohti Beringinsalmea.

”Satamien tehokkuutta ja turvallisuutta täytyy kehittää yhdessä.”

Nesteen jälkeen oli vuorossa FGShipping, nykyinen Finnlines, jonka palvelukseen Sonninen siirtyi 1998.

– Sain paikan ensimmäiseksi perämieheksi Finnhansaan. Sieltä jäin maihin 2001, ensin Merenkulkulaitokseen ja sitten vain puolen vuoden kuluttua VTT:lle. VTT haki ensimmäistä kertaa merikapteenia tutkijan tehtävään projektipäälliköksi ja tutkijaksi. Siinä tehtävässä kuluivatkin seuraavat kuusi vuotta. Ensimmäinen projektini VTT:llä oli itseasiassa Helsingin Sataman toimeksianto, Särkänsalmen väylän käytettävyysselvitys.

VTT:ltä Sonnisen väylä vei ensin johtajaksi Merenkulkulaitokseen, sieltä Trafiin ja sitten Finnpilotiin, kunnes syksyllä 2024 Traficomin merenkulkujohtajaksi.

Satamat ovat osa ”verisuonistoa”

– Satamat, alusten edustajat, operaattorit, meklarit, agentit – koko se toimijakenttä on osa meidän logistista verisuonistoamme. Satamiin kohdistuu nyt uutta regulaatioita, joka vaikuttaisi lisäävän niiden työkuormaa, ja se on luonnollisesti nykytilanteessa haastavaa.

Sonnisen mukaan satamien tehokkuutta ja turvallisuutta täytyy kehittää yhdessä.

– Jokainen häiriö, jonka koemme alusvirrassa satamiin ja ulos satamista, aiheuttaa menetyksiä toimijoille, niin satamille, operaattoreille ja aluksille kuin esimerkiksi jäänmurrolle ja luotsauksellekin. Satamat ovatkin yhdessä muiden merenkulun toimijoiden kanssa meille viranomaiselle tärkeä osa Suomen merenkulun turvallisuuden, sujuvuuden ja satamakäyntien tehokkuuden varmistamisessa.

Satamat ovat Sonnisen mukaan myös kriittisen tärkeä osa Suomen huoltovarmuutta.

KUKA?

  • Sanna Sonninen on diplomi-insinööri, merikapteeni ja väitöskirjatutkija.
  • Hän aloitti Traficomin merenkulkujohtajana lokakuussa 2024.
  • Harrastaa monipuolista liikuntaa, huonekasveja ja mökkeilyä.